اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

قانعی: تلاش برای تولید کیت‌های تشخیص کرونا توسط محققان کشور

دبیر توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در این معاونت تلاش کردیم با اعلامی که برای تولید کیت تشخیص کرونا بین شرکت‌های زیستی داشتیم، بلافاصله بعد از پایان محموله‌های خارجی با تولید داخلی پاسخگوی مردم باشیم.

قانعی: تلاش برای تولید کیت‌های تشخیص کرونا توسط محققان کشور

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مصطفی قانعی دبیر توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه مقابله با ویروس کرونا که صبح امروز در محل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد، گفت: خوشبختیم که با زیرساخت‌هایی که در کشور طی چند سال گذشته پدید آمده شرکت زیست فناوری را به ۶۰۰ شرکت رساندیم.

وی افزود: بحث تولید کیت‌های تشخیص کرونا در کشور مطرح شد. تعدادی کیت اهدایی از چین به ایران آمده است، توسط انستیتو پاستور در کشور توزیع شد تا کیت‌ها بتوانند یک تا دو ماه پاسخگو باشند. در معاونت علمی تلاش کردیم با اعلامی که برای تولید کیت داخلی بین شرکت‌های زیستی داشتیم، بلافاصله بعد از محموله خارجی با تولید داخلی پاسخگو باشیم.

دبیر توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: پیش‌بینی این بود که ۵ تا ۱۰ شرکت اعلام آمادگی کنند اما در این بین ۵۰ شرکت برای ساخت کیت اعلام آمادگی کردند که احتمالا از بین آنها به ۵ شرکت برسیم تا در سریع‌ترین زمان و بالاترین کیفیت مورد تأیید سازمان غذا و دارو این کیت‌ها را تولید کنیم تا قبل از پایان کیت‌های خارجی، کیت ایرانی در بازار داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز با یک شرکت دانش‌بنیان قرارداد منعقد می‌شود،گفت: قرارداد بستگی به توانمندی شرکت‌ها دارد تا بتوانند کیت‌های تشخیصی با کیفیت و تایید شده را به تولید انبوه برسانند و در بازار عرضه کنند. کیت‌های تشخیص سریع ویروس کرونا می‌توانند سریع فرد مبتلا را شناسایی کنند و بلافاصله فرد قرنطینه شود تا ناقل بیماری به افراد نباشد. 

وی افزود: شرکت‌ها به دنبال این هستند تا داروهایی برای مبتلایان تولید کنند که کمترین ضرر و آسیب را برای افراد داشته باشد. 

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ادامه داد: در حال حاضر دو شرکت دانش‌بنیان بعد از گرفتن مجوز از سازمان غذا و دارو وارد مرحله آزمایشات بالینی دارو خواهند شد.

وی گفت:   فقط باید مجوز  کمیته اخلاق  وزارت بهداشت صادر شود و کار تست‌های درمانی داروهای گیاهی برای درمان با ویروس آغاز شود.  این داروها از گیاهان دارویی کم ضرر تولید می‌شوند که سرعت بیماری را کم می‌کند و بیمار سریع‌تر بهبود می‌یابد. 

قانعی گفت:  دو شرکت در تلاش هستند موادی برای بینی و حلق افرادی که دارای  ویروس کرونا هستند را تولید کنند تا  مجاری تنفسی افراد عاری از هرگونه ویروس شود. باید مجوز این دارو از وزارت بهداشت صادر شود تا با مثبت بودن تست‌ها بتوانیم به تولید برسانیم. 

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ادامه داد: کسانی که دارای علائم خفیف هستند و تست کرونایی داده‌اند و مثبت نشده امکان استفاده از این دارو را خواهند داشت تا شانس ابتلا به ویروس کاهش یابد. داروها و کیت‌ها با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری به تولید خواهد رسید و برای دو داروی درمانی و مواد دارویی از بین برنده ویروس تیمی در نظر گرفته شده و  تحقیقات آغاز شده است.

وی افزود: به محض صدور مجوز  ظرف یکی دو روز آینده فرد تست می‌شود و باید طوری آزمایش شود که باکتری‌های مفید دهانی از بین نرود. باید داروها تاییدیه بگیرند و در صورت مثبت بودن نتایج  بتوانیم تا یک ماه آینده دارو را به تولید انبوه برسانیم. 

  قانعی درباره تولید واکسن گفت:  باید بر اساس اینکه چند درصد از افراد مبتلا  و یا درگیر به ویروس کرونا هستند اقدام به تولید واکسن کرد چون تولید این واکسن‌ها کار سختی است و باید دانش فنی تولید واکسن کرونا را داشته باشیم که تولید انبوه این واکسن شدنی نیست. 

 وی گفت: یکسال در ایران درگیر بیماری آنفلوانزا شدیم و شرکت‌ها اقدام به تولید واکسن برای این بیماری کردند که سال بعد شدت آنفلوانزا در کشور کمتر شد و شرکت‌ها خسارت دیدند که این یک چالش جدی در تولید واکسن است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول