اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

پیشنهاد مردم در «فارس‌من» برای سرگرمیِ روزهای در خانه

با این اوضاع‌واحوال، چاره‌ای جز استفاده‌ی حداکثری از روزهای طولانیِ خانه‌نشینی نداریم و باید به هر طریقی که می‌توانیم، این روزهای کرونایی را خوش بگذرانیم.

پیشنهاد مردم در «فارس‌من» برای سرگرمیِ روزهای در خانه

به گزارش خبرگزاری فارس؛ کمترکسی به «خانه‌نشینی» عادت دارد و پای نوروز و سال جدید هم که وسط باشد، هیچ‌کس دوست ندارد روزهای آغاز بهار را در خانه و فضای بسته سپری کند. امسال اما «کرونا» سفت و محکم جلوی درِ خانه‌هایمان ایستاده و اجازه‌ی خروج از منزل و گردش در حال‌وهوای بهاریِ کشور را نمی‌دهد. با این اوضاع‌واحوال، چاره‌ای جز استفاده‌ی حداکثری از روزهای طولانیِ خانه‌نشینی نداریم و باید به هر طریقی که می‌توانیم، این روزها را خوش بگذرانیم.

 

این شد که در «فارس من» فراخوانی منتشر کردیم  و از شما خواستیم برای گذرانِ این روزها، پیشنهاد بفرستید تا راه‌حل‌های مختلف را کنار هم بگذاریم و به عنوان بسته‌ی پیشنهادی سردبیران «فارس من» به مردم معرفی کنیم. از میان سوژه‌ها و کمپین‌ها و نظراتی که با محوریت این فراخوان به دستمان رسیده، چندتایی را سوا کردیم تا برای سپری کردن تعطیلات طولانی نوروز۹۹، گزینه‌های متنوعی روی میز داشته باشید.

 

اول | ورزش می‌کنم، پس هستم

ما ایرانی‌ها چندان آدم‌های پرتحرک و ورزشکاری نیستیم و با این حال بدیهی است که نخستین قربانی خانه‌نشینی، جسم باشد! وقتی پای قرنطینه‌ی خانگی در میان باشد، همان تحرک‌های حداقلی و رفت‌وآمدهای خانه تا محل تحصیل یا کار را هم از دست می‌دهیم و بعد از چند روز، کرخت می‌شویم و کوفتگی را در عضلات‌مان احساس می‌کنیم. همان‌طور که باید برای هرچیزی در این روزها یک بدیلِ «خانگی» پیدا کنیم، ورزشِ خانگی اولین پیشنهاد مخاطبان «فارس من» برای شماست.

 

انجام حرکت‌های ورزشی در خانه امکان‌پذیر است و با یک برنامه‌ریزی مشخص، می‌شود روزی یک ساعت را به درازونشست یا شنا و نرمش‌های کششی پرداخت. فقط باید مراقبِ سلامتی‌تان باشید و نرمش‌ها را بدون مقدمه‌چینی و گرم‌کردن و بدون استفاده از لباس ورزشی انجام ندهید. یک جستجوی ساده و استفاده از فیلم‌های موجود در آپارات، می‌تواند برنامه‌ی یک ورزشِ نرمِ خانگی را برای روزهای نوروز در اختیار شما قرار دهد. اگر تجهیزاتی مثل تردمیل یا دوچرخه ثابت در منزل دارید، گردوخاک از رویشان بردارید و در این روزها، کمی بیشتر سراغشان را بگیرید.

 

دوم | در جستجوی قرآن

این از آن دست کارهایی است که شاید هیچ‌وقت جرات و جسارت رفتن به سمتشان را نداشته‌باشیم اما فرصت طولانی قرنطینه‌ی خانگی، می‌تواند این جرات و جسارت را در ما بیدار کند. «حفظ قرآن» علاوه بر تمام برکات معنوی و اخروی، برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز مفید است و ورود به این عرصه، حتماً ذهنِ شما را زیباتر می‌کند. چالش حفظ قرآن، از آن چالش‌های جذاب و مناسبِ این روزهاست که یکی از مخاطبین «فارس من» در بخش نظرات سایت، آن را به مخاطبان پیشنهاد کرده. این کار را می‌توانید از سوره‌های کوچک جزء۳۰ آغاز کنید و کم‌کم به سراغ سوره‌های مفصل‌تر بروید. سایت‌هایی مثل hawzeh.net هم پیشنهادها و برنامه‌های خوبی برای حفظ گام‌به‌گامِ سوره‌های قرآن دارند که بد نیست سراغی ازشان بگیرید.

 

علاوه بر حفظ، انس با قرآن راه‌های دیگری هم دارد. از قرائتِ روزی یک صفحه‌ گرفته تا رفتن سراغ انواع ترجمه‌های فارسی که از کتاب خدا موجود است. حالا که چیزی تا شروع ماه مبارک نمانده، بد نیست ختم قرآنِ رمضانی را از همین روزها آغاز کنید و با روزی چند صفحه قرائت، به استقبال رمضان‌المبارک بروید. مطالعه‌ی ترجمه‌های شیوای فارسی از قرآن، از جمله‌ ترجمه‌ی دکتر حداد عادل یا استاد ابوالفضل بهرام‌پور هم می‌تواند لذت قرآن‌خواندن را دوچندان کند. از تدبر و مطالعه‌ی تفسیر هم نباید غافل شد که در این مرحله، تفسیرِ «نور» اولین پیشنهاد ماست. تفسیری ساده و کاربردی از قرآن که خواندنش، فهم کتاب خدا را شیرین‌تر می‌کند.

 


سوم | بازی‌، شادی، خنده

شاید بعد از رونق‌گرفتن بساط PC و Play Station و Xbox کسی فکر نمی‌کرد عمر بازی‌های رومیزی یا «بُردگیم»ها به دنیا باشد، اما نوآوری در تولید بازی‌های جدید و همچنین وجود سرگرمیِ ذانی در بسیاری از این بازی‌ها، جای رومیزی‌ها را در خانه‌های مردم محکم نگه داشته. حالا که خانه‌نشینی اجباری، تنها چاره‌ی ما در ایام عید است، تجربه‌ی بازی‌های جمعی و خانوادگی از آن چیزهایی است که هم تا ساعات زیادی سرگرمتان می‌کند و هم بسیار لذت‌بخش است و هم در سبد پیشنهادهای مخاطبین «فارس من» بوده. منچ و مارپله و دوز، بازی‌های کلاسیکی هستند که از سبد بازی‌های خانگی پیشنهادشان می‌کنیم.

 

علاوه بر اینها، بازی‌های دشوارتر و درگیرکننده‌تری مثل «فکر بکر»، «روپولی» و «ریسک» را هم در گزینه‌هایتان بگذارید و اگر وسایل لازم برای این بازی‌ها را در اختیار ندارید، سفارش بدهید. از کجا؟ فروشگاه‌های زیادی بُردگیم می‌فروشند که با یک سرچ ساده در اینترنت، می‌توانید آدرس و تلفن‌شان را پیدا کنید.

 

علاوه بر این بازی‌ها، تجربه‌ی ساعت‌ها سرگرم‌شدن با «پانتومیم» و «اسم‌فامیل» را هم از دست ندهید. این بازی‌های ساده و قدیمی هم می‌توانند به گرم‌تر شدن کانون خانواده در این روزهای خانه‌نشینی کمک کنند. دل دادن به بازی‌های کودکان و هم‌نشینی با آن‌ها، پیشنهادی مناسب برای پدرها و مادرهایی است که فشار کار در روزهای عادی، آن‌ها را از فرزندان‌شان دور کرده. حل جدول‌های کلمات و سودوکو هم از آن راه‌حل‌هایی است که یکی از مخاطبین «فارس من» به اشتراک گذاشته و ما هم آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

چهارم | این کلیشه‌های دوست‌داشتنی

این روزها اولین و کلیشه‌ای‌ترین پیشنهاد برای روزهای خانه‌نشینی، تماشای فیلم و کتاب است. احتمالا به تعداد تمام دوستان مجازی و حقیقی، بارها این پیشنهاد را شنیده‌اید و بخشی از مخاطبان ما هم این پیشنهادها را برای روزهای قرنطینه‌ی خانگی مطرح کرده‌اند.  ما قصد تکرار مکررات نداریم و بنابراین به چند نکته‌ی کوچک برای بهینه‌شدن فیلم‌بینی و کتاب‌خوانی‌تان اکتفا می‌کنیم. اول اینکه شرکت پست از پنجم فروردین فعالیت خود را در سال۹۹ آغاز می‌کند و می‌توانید سفارش اینترنتی کتاب بدهید تا در اواسط تعطیلات به دستتان برسد.

 

نکته دوم اینکه سایت نشرهای مختلف را بررسی کنید. در این ایام که کرونا خیلی‌ها را کتاب‌خوان کرده و البته نمایشگاه کتاب هم به تعویق افتاده، بسیاری از انتشاراتی‌ها در سایت‌شان تخفیف‌های ویژه گذاشتند. تخفیف‌هایی که گاهی تا ۵۰ درصد هم می‌رسند. این را هم مدنظر داشته‌باشید که اکثر کتابفروشی‌ها این روزها «ارسال رایگان» را به فهرست خدمات‌شان اضافه کرده‌اند و اگر قصد خریدن کتاب دارید، بهتر است به جای مراجعه حضوری، از این امکانِ کتابفروشی‌ها استفاده کنید.

 

درباره تماشای فیلم هم این را مدنظر داشته‌باشید که دست صداوسیما برای ایام نوروز، پُرِ پُر است. بسیاری از فیلم‌های روز ایران و جهان در کنداکتور شبکه‌های تلویزیون قرار گرفته‌اند. از «شبی که ماه کامل شد» گرفته تا «تختی» و «قصرشیرین». سریال‌های نوروزی هم امسال اوضاع خوبی دارند. از «پایتخت۶» تا «دوپینگ» شبکه۳ را مدنظر داشته‌باشید. «عصر جدید» هم که هست و به نظر می‌رسد شب‌های خانه‌نشینی را تمام و کمال می‌توانید به تلویزیون بسپارید. اما اگر قصد تماشای فیلم از شبکه نمایش خانگی داشتید، حواستان به طرح‌های تخفیفیِ VODها باشد و حتما سعی کنید از بین آنها انتخاب کنید.

 

آخر | در خانه، خاطره می‌سازیم

در خانه می‌مانیم. یعنی چاره‌ای نداریم و نوروز۹۹ را باید در کنار هم و زیر سقف خانه‌ها سپری کنیم. بساط کرونا به یاری خدا دیر یا زود جمع می‌شود و ما می‌توانیم به همه‌ی لذت‌هایی که در بیرون انتظارمان را می‌کشند برسیم. اما استفاده‌ی بهینه از این روزهای طولانی، حتما می‌تواند حکم ذخیره را برای روزهای شلوغ آینده داشته باشد. این تعطیلات مفصل را قدر بدانیم تا در روزهای بعد از کرونا، خوب کار کنیم و درس بخوانیم و از روزهای قرنطینه‌ی خانگی در ذهن‌مان، خاطره‌ای شیرین ثبت شده باشد.

 

گزارش از مهدی ملکی‌نسب

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول