اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

عدالت بین زن و مرد، از اهداف والای بعثت / ظلم‌های خوش‌رنگ دنیای مدرن

استاد دانشگاه گفت: اگر در جامعه‌ای که دین حاکم نیست، زنان هم حکومت کنند، ظلم‌های بزرگی به مردان خواهد شد، بنابراین تا وقتی دین حاکم نباشد و توجه به شریعت و معاد از بین برود، حقوقی که خداوند به عدالت برای زن و مرد قرار داده از بین خواهد رفت.

عدالت بین زن و مرد، از اهداف والای بعثت / ظلم‌های خوش‌رنگ دنیای مدرن

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، 1454 سال از بیست و هفتمین طلوع ماه رجب در شهر مکه می‌گذشت که جوانی هاشمی، آن قدر از زمین فاصله گرفته و متعالی شده بود که در اوج قلّه انسانیت قرار گرفت و در غار حرا به مقام نبوت مبعوث شد.

اینک زمان آن شده بود که بازگردد و با مقام خلیفه‌اللهی، دست بشر را بگیرد و به اوج برساند، البته نه فقط دست عرب منطقه حجاز 14 و نیم‌قرن پیش را بلکه هدایتی به وسعت عالم هستی و به طول تاریخ به ارمغان آورد، اما این هدایت نیاز به شکستن تابوهایی داشت که فرهنگ انسانی با آن‌ها خو گرفته بود.

عدالت، هدف والای بعثت انبیا است

در همین راستا مسعوده فاضل در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس پیرامون نقش و جایگاه بعثت پیامبراکرم(ص) در جلوگیری از ظلم تاریخی به زنان اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی آمدن انبیاء از سوی خداوند برای بشر، برقراری عدالت بوده، چراکه اگر عدالت از سوی فرستادگان خداوند اجرا نمی‌شد، انسان‌ها با توجه به غریزه‌ حب نفسی که دارند، هرکس هر چه قدرت بیشتری داشت بر دیگران تسلط پیدا می‌کرد، به‌خصوص اگر اعتقاد به معاد وجود نداشته باشد، حتی اگر  اعتقاد به معاد هم باشد به مرور زمان با وجود زینت‌های دنیایی انسان از حقیقت اصلی و هدف خود دور خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هنگامی‌که آخرت فراموش شود، انسان فقط دنیا را خواهد دید و این موضوع باعث جذب به منافع خود آن‌ها می‌شود، این جذب منافع برای خود، سبب می‌شود تا ظلم به دیگران گسترش پیدا کند و هرچقدر که شخص قدرت و زور بیشتری داشته باشد، ظلم بیشتری هم خواهد کرد.

وی متذکر شد: ازآنجایی که مردان به لحاظ جسمی قوی‌تر هستند، این قدرت را دارند تا تحکّم بیشتری نسبت به زنان داشته باشند و یکی از مهم‌ترین رسالت‌های انبیا، برقراری عدل و برگرداندن حق کسانی است که مورد ظلم واقع‌شده‌اند، ازجمله زنان، که با بعثت پیامبر (ص) حقوق ازدست‌رفته برگردانده می‌شود، به گونه‌ای که در قرآن کریم هم می‌خوانیم تا قبل از بعث پیامبر (ص) همچون برخی از جوامع امروز، اصلاً زنان جایگاهی نداشتند که حقی داشته باشند.

اسلام، حقوق زنان و آزادی‌های سلب شده را به آنها برگرداند

فاضل با اشاره به ظلم به زنان در زمان قبل از اسلام تصریح کرد:  برای مثال قبل از ظهور اسلام، در ایران علم‌آموزی فقط مخصوص طبقه دربار بوده است و اسلام حقوق زنان و  آزادی که از آن‌ها سلب شده بود را به آنها بر می‌گرداند، از جمله اینکه تمام حقوق مردان را برای زنان هم قائل است به گونه‌ای که می بنیم در قرآن، مؤمنین و مؤمنات، مسلمین و مسلمات کنار هم آمده‌اند و اگر اختلافاتی هم وجود دارد مثل اختلاف در ارث و... به دلیل  ویژگی‌های جسمی و برقراری عدالت در جامعه است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در اسلام عدالت اجتماعی و عدالت اشخاص مطرح است و آنجایی که صحبت از عدالت افراد است، زن و مرد از حقوق یک سان برخوردار هستند و آنجایی که عدالت اجتماعی مطرح است، تفاوت‌هایی به لحاظ جسمی و شرایط دیگر بین زن و مرد قائل شده است.

وی در ادامه صحبت های خود تاکید داشت: از همان ابتدا که پیامبر اکرم (ص) صاحب فرزند دختر می‌شوند، جامعه، دختر و زن را انسان حساب نمی‌کردند و کسی که فرزند پسر نداشت در واقع مقطوع‌النسل بود که خداوند با نزول سوره مبارکه کوثر به پیامبر (ص) گفتند که ما به تو خیر کثیر داده‌ایم، یعنی حضرت زهرا (س) به عنوان نماد خیر کثیر هستند، همچنین به لحاظ اجتماعی با ظهور اسلام، زنان در کنار مردان قرار می‌گیرند و در روایات متعدد می‌توان احترامی که اسلام برای زنان قائل هست را دید به گونه‌ای که می‌فرمایند«»

ظلم‌های خوش‌رنگ دنیای مدرن

لزوماً ظلم، شکل ثابت و خشن ندارد، در دنیای مدرن و شعار حقوق بشر، در روابط ولنگار و آزاد انسانی‌های قرن 21 و حتی جوامع مدعی اسلام هم می‌توان ظلم در جنبه‌های مختلف به‌خصوص ظلم به زن را مشاهده کرد که زن را چون کالایی برای لذت بیشتر مردان خریدوفروش می‌کنند و یا با زورگویی و تحکّم‌های جاهلانه، حقوق زن تضییع می‌شود.

امروز از هرزمان دیگری نیاز به تعالیم اسلام ناب محمدی بیشتر حس می‌شود، زمانی که در شرق و غرب عالم، با توحش مدرن و رنگ و لعاب‌دار، انسانیت انسان و شخصیت و زنانگی زن را به بند استعمار و استثمار کشیده و ظلم می‌شود.

باید دین در جامعه حاکم باشد، نه فقط نام جامعه دینی باشد!

فاضل برقراری عدالت در جامعه  منوط به حاکمیت دین دانست و اذعان داشت: هنگامی‌که در جامعه‌ای دین حاکم باشد، برابری حقوق زن و مرد و آزادی آنها به شکل درست در آن جامعه برقرار خواهد بود، در یک جامعه‌ای مثل عربستان که اصطلاحاً جامعه اسلامی است، به‌وضوح ظلم به زنان را می‌بینم به گونه‌ای که زنان عربستان از ساده‌ترین حقوق خود محروم هستند.

این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: آنچه که گفته شد، نشان‌دهنده این است که باید دین در جامعه حاکم باشد به گونه‌ای که اگر در چنین جامعه‌ای زنان هم حاکم شوند، ظلم‌های بزرگی به مردان خواهد شد، بنابراین تا وقتی دین حاکم نباشد و توجه به شریعت و معاد از بین برود، حقوقی که خداوند به عدالت برای زن و مرد قرار داده از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/63106/آ 20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول