اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

هفتانه کتاب-100| روزجهانی کتاب کودک، یادآوری فرصت کودکی/ معرفی چند کتاب در حوزه کودک و نوجوان

انتشارات «ستارگان درخشان» در استان اصفهان، با تکیه‌بر همین ظرفیت داخلی و شناخت حساسیت و اهمیت موضوع کتاب کودک و نوجوان به این عرصه واردشده و کتاب‌های متنوعی را به بازار نشر عرضه کرده است.

هفتانه کتاب-100| روزجهانی کتاب کودک، یادآوری فرصت کودکی/ معرفی چند کتاب در حوزه کودک و نوجوان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، 68 بهار از آغاز بزرگداشت جهانی کتاب کودک و تعیین روزی به این نام می‌گذرد و چهاردهم فروردین‌ماه 99 سال پس از هجرت، برابر شده است با دومین روز ماه چهارم از سال میلادی جاری که جهانیان، دویست و پانزدهمین زادروز «هانس کریستین اندرسن»، خالق آثار آشنایی همچون «دخترک کبیریت فروش»، «جوجه اردک زشت» و «لباس جدید پادشاه» را به‌عنوان روز جهانی کتاب کودک در سال 2020، جشن می‌گیرند.

اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و به معنای کامل و دقیق‌تر، مطالعه و معرفت زایی از ابتدای تاریخ انسان جزء واضحات و مسلمات بوده و هست و حتی غفلت زدگان از این موضوع هم اهمیت و لزوم آن را انکار نکرده و کتاب‌خوانی را به‌عنوان عملی اثربخش و ارزشمند تلقی می‌کنند.

حوزه کودک و نوجوان اهمیتی مضاعف دارد چراکه کتاب و کتاب‌خوانی می‌تواند علاوه بر انتقال مفاهیم و معارف که البته ماندگاری و تأثیرپذیری بیشتری نسبت به سنین بالاتر دارد، نوعی فرهنگ‌سازی و انس آفرینی بامطالعه و کتاب باشد.

فرصت کودکی را از دست ندهیم

مبحث تربیت و تعلیم منحصر در سنین کودکی و نوجوانی نیست و هر انسانی در هر سن و سالی اگر حجاب‌های نفس را کنار بزند، اثرپذیری و تمایل به معرفت زایی و تربیت دارد اما سن کودکی باتوجه به پیراستگی از غبارهای دنیازدگی و خودپرستی و همچنین آمادگی بالای روح و جسم، فرصت مغتنمی برای آموزش و تربیت است که این آموزه‌ها مانند نقشی برسنگ، در جان کودک تا پیری می‌نشیند.

فرهنگ ایران اسلامی نه تنها می‌تواند پاسخگوی نیاز داخل باشد بلکه با توجه به ظرفیت و غنای خود می‌تواند مولد و تأثیرگذار در عرصه جهانی باشد و انتشارات «ستارگان درخشان» در استان اصفهان، با تکیه‌بر همین ظرفیت داخلی و شناخت حساسیت و اهمیت موضوع کتاب کودک و نوجوان به این عرصه واردشده و کتاب‌های متنوعی را به بازار نشر عرضه کرده است.

در جستجوی «درون گمشده» دخترکان

کتاب «کابوس یک رؤیا» درباره شهیده راشل کوری، آزادیخواه و مدافع فلسطین است که توسط بولدوزر صهیونیست‌ها در مقابل دوربین‌های خبری دنیا شهید شد، این کتاب به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به نویسندگی لیلا علوی، تصویرگری پریسا دارویی و مقدمه نادرطالب زاده بوده که داستان را با روایتی ساده و روان همراه با تصویرگری زیبایی بیان می‌کند.

کودک و نوجوان مخاطب «درون گمشده» همراه دخترک داستان، سفری را شروع می‌کند به درون خود و با گل‌ها از داستان‌هایی گذر می‌کند تا به باور برسد، باورهایی از جنس تفکر اسلامی و سیره شهدا.

ظرفیتی که تربیتی دفاع مقدس 

اما فرهنگ بی‌نظیر دفاع مقدس و شهدا، دریای لایتناهی است که هرچه بیشتر در آن بکاویم، بیشتر میابیم، همان‌طوری که امام شهیدان گفت «ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم» و فتح الفتوح انقلاب اسلامی را تربیت جوانانی این‌چنین می‌دانست.

بر همین اساس فرهنگ دفاع مقدس و شهدا، علاوه بر چراغ راه نسل‌های مختلف اعم از کودک و نوجوان تا سالخوردگان، می‌تواند به‌عنوان فرهنگی مولد و پیشرو برای جهانیان جذاب و تأثیرگذار باشد.

کتاب «مشق آخر» بر اساس زندگی و نحوه شهادت شهید «زینب کَمایی» و ۶ شهید شاخص دانش‌آموز و همچنین «بخشدار ۱۴ ساله»، روایت زندگی و خاطرات شهید مهرداد عزیزاللهی می‌تواند تربیت الهی را برای پیر و جوانبه ارمغان بیاورد.

همچنین انتشارات ستارگان درخشان در حوزه محیط‌زیست برای کودکان و نوجوانان، کتاب «سنگ، کاغذ، گلسنگ» را دارد که با تصویرگری، داستان و مسابقه، مفاهیم مورد نظر خود را به مخاطب منتقل می‌کند.

کمک به‌جا نمایی کتاب در سبد خانواده

ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه در جامعه نیازمند هم‌افزایی و مشارکت در عرصه‌های گوناگونی همچون فرهنگ‌سازی و ایجاد حس نیاز به مطالعه، جذابیت و خلاقیت در فرم و محتوا، کنترل و کاهش قیمت، فاصله گرفتن از فرهنگ نگاه به کتاب به‌عنوان کالای تجملاتی و ... است.

در این راه، مردم و مسؤولان باید دوشادوش هم حرکت و فعالیت کنند، اما کم‌کاری هرکدام دلیلی برای کم‌کاری دیگری نمی‌شود و حتی می‌تواند موتور محرک دیگری باشند تا جامعه را به سمت تمدن جهانی اسلام سوق دهند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول