اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

دشت لاله‌های واژگون خراسان شمالی فرصتی برای اکوتوریسم

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: منطقه خمبی که رویشگاه زیبای لاله‌های واژگون در این استان است، یکی از این ظرفیت‌ها به شمار می‌رود که با معرفی و آشنا کردن هر چه بیشتر آن به گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت می‌توان بر رونق صنعت اکوتوریسم افزود.

دشت لاله‌های واژگون خراسان شمالی فرصتی برای اکوتوریسم

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی علی کاظمی با بیان اینکه دشت لاله‌های واژگون فرصتی برای توسعه اکوتوریسم است، اظهار کرد: یکی از گونه‌های جذاب در صنعت گردشگری، اکوتوریسم و طبیعت‌گردی است که در این زمینه نیز ظرفیت‌های خوبی در این استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: طبیعت‌گردی ظرفیت مهم برای توسعه صنعت گردشگری و اکوتوریسم خراسان شمالی است و با برنامه‌ریزی می‌توان این ظرفیت‌ها را اقتصادی کنیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: منطقه خمبی که رویشگاه زیبای لاله‌های واژگون در این استان است، یکی از این ظرفیت‌ها به شمار می‌رود که با معرفی و آشنا کردن هر چه بیشتر آن به گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت می‌توان بر رونق صنعت اکوتوریسم افزود.

وی با بیان اینکه دشت لاله‌های واژگون خراسان شمالی هنوز جوان و در سطح کشور ناشناخته است، گفت: هم‌زمان با معرفی این منطقه باید از ورود ناهماهنگ و برنامه‌ریزی نشده گردشگران با هدف حفظ این لاله‌ها جلوگیری کرد.

کاظمی عنوان کرد: هرچند شیوع ویروس کرونا در نوروز امسال اتفاقی ناخوشایند بود که آسیب و ضربه‌های زیادی به صنعت گردشگری استان وارد آمد، اما باعث تنفس طبیعت و فرصتی برای احیای دشت لاله‌های واژگون شد.

وی افزود: در میان لاله‌های شناخته‌شده ایرانی، لاله واژگون از شهرت و زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار است که همه‌ساله تعداد زیادی از مردم را در فصل بهار برای تماشای آن به محل رویشگاه‌های این گل‌های کمیاب می‌کشاند.

گفتنی است خمبی نام منطقه‌ای تقریباً به وسعت 10 هکتار در 15 کیلومتری جنوب روستای رباط قره بیل و نیز حدود 40 کیلومتری شمال غربی شهر گرمه است که ذخیره‌گاه ژنتیکی ارزشمندی از لاله واژگون در خراسان شمالی محسوب می‌شود.

علاوه بر منطقه خمبی، قسمت‌های غربی کوه آلاداغ، منطقه جوزک، کوه پلنگ و بزداغی در مانه و سملقان، کوه بهار و سالوک در جاجرم، قسمت‌هایی از کوه اسدلی در بجنورد و کوه تکل قز در نوار مرزی راز و جرگلان نیز محل رویشگاه این گل است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول