اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ایام قرنطینه خانگی را تلخ نکنیم/ در خانه ماندن را پویا کنیم

انجام کارهای مشارکتی در منزل توسط کودکان و نوجوانان، برنامه‌ریزی روزانه، خاموش کردن تلفن همراه در ساعات خاص، انجام بازی‌های قدمی و مشارکتی همه اعضای خانواده ازجمله راهکارهایی هستند که روان‌شناسان برای کاهش فشار روانی و تنش به وجود آمده بین فرزندان و والدین توصیه می‌کنند.

ایام قرنطینه خانگی را تلخ نکنیم/ در خانه ماندن را پویا کنیم

گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، معصومه درخشان- با قرنطینه اجباری ناشی از ویروس کرونا در منزل حال و حوصله والدین و فرزندان تعریف چندان خوبی ندارد. در این میان بسیاری از والدین نگران عقب افتادگی دروس مدرسه دانش‌آموزان بوده و این موضوع فشار و استرس روانی خانواده را بیشتر از گذشته کرده و باعث ایجاد تنش و جنجال بین والدین و فرزندان می‌شود.

گاهی اوقات نیز مشاهده می‌شود والدین هیچ توجهی به فرزندان خود نداشته و آنها را کاملا رها کرده‌اند در این میان توجه به کودکان یکی از موضوعاتی است که نباید پدرها و مادرها از آن غافل شوند. متأسفانه برخی از والدین فرزندان خود را با موبایل و گوشی‌های هوشمند سرگرم می‌کنند در حالی که از آسیب‌های گوشی‌های هوشمند بر روی فرزندان خود غافل هستند.

علاوه‌بر آن ناهماهنگی‌های به‌وجود آمده در خانواده‌ها باعث به‌وجود آمدن اختلافات شده است که روانشناسان در جهت کاهش این استرس‌ها و بار روانی پیش آمده در خانواده‌ها نکاتی را متذکر شده‌اند.

 

والدین و فرزندان با همدیگر تصمیم بگیرید

 فاطمه رضایی، روان‌شناس خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه از فرصت تعطیلات به‌وجود آمده خانوادها می‌توانند به بهترین نحو استفاده کنند، اظهار کرد: بهتر است خانواده‌ها در این ایام قرنطینه خانگی را به یک درام و تراژدی تلخ خانوادگی بین والدین و فرزندان تبدیل نکنند.

وی در این ایام توجه  والدین به کودکان را  یک موضوع مهم ذکر کرد و افزود: در این ایام غافل ماندن و بی‌توجهی به فرزندان و اولویت دادن به کارهایی که والدین انجام می‌دهند، منجر به بروز رفتارهای ناهنجار و نامطلوب در کودکان و نوجوانان می‌شود. برای رفع این موضوع بهتر است هر کدام از والدین به‌صورت نوبتی و ساعتی بر نحوه فعالیت و کارهای انجام شده توسط فرزندان نظارت کنند .این نظارت کردن‌ها می‌تواند همراه با صحبت کردن با همدیگر، گوش دادن به حرف‌ها و پیشنهادات و تصمیم‌های یکدیگر باشد.

برنامه روزانه برای همدیگر بنویسید

روانشناس خانواده ادامه داد: همچنین یکی از راهکارهای مفید این است که یک برنامه روزانه بار مشورت خود فرزندان نوشته شود تا آنها نیز بتوانند هر آنچه را دوست دارند با همفکری و مشورت والدین انجام دهند. تجربه نشان می‌دهد، وقتی خانواده‌ها کودکان را با مسوولیت‌های کوچک آشنا می‌کنند آن‌ها حس مسوولیت‌پذیری خوبی داشته و سعی می‌کنند کارها را به نحو مطلوب انجام دهند.

 

نقش معلم را ایفا نکنید

وی با اشاره به اینکه والدین و مخصوصا مادران نمی‌توانند جای معلم را در خانه برای فرزندان پر کنند، یادآور شد: به‌جای نگرانی در مورد تکالیف فرزندان بهتر است این زمان را فرصتی برای یادگیری مسائل درسی اختصاص  دهند. والدین به یاد داشته باشند، نباید نقش معلم را برای فرزندان ایفا کنند، چرا که ایفای نقش معلم در خانه نه تنها اگر زیاده‌روی شود باعث ایجاد استرس و اضطراب فزاینده می‌شود که این استرس‌ها نیز می‌تواند سطح ایمنی بدن فرزندان را کاهش دهد.

رضایی با اشاره به اینکه والدین باید حس مفید بودن را در فرزندان خود تقویت کنند، خاطرنشان کرد: برای ایجاد حس مفید بودن در فرزندان می‌توانید از آنها برای کارهای منزل کمک بخواهید. از آنها درخواست کنید در آشپزی کردن به شما کمک کنند، حتی درخواست شما می‌تواند درست کردن یک چای یا یک عصرانه یا آماده‌سازی مقدمات یک غذای ساده باشد.

به‌جای بازی‌های کامپیوتری بهتر است با کودکان به آشپزی و درست کردن غذاهایی که مورد علاقه آنهاست مشغول شوید و حتی اجازه دهید با نظارت شما و رعایت احتیاط غذای ساده‌ای درست کنند. مطمئناً طعم لذت‌بخش درست کردن غذا همیشه برای آنها یک تجربه و خاطره خوب خواهد بود.

حتی می‌توانید در کنار این موارد، سرگرمی‌های جمعی یا انفرادی با یکدیگر داشته باشید. به‌عنوان مثال از فرزند خود بخواهید تصویر فردی که خیلی دلتنگش شده نقاشی کند یا هر طرح دیگری که دوستش دارد بکشد.

از فرصت پیش آمده برای ارتباط هرچه بهتر و بیشتر با همدیگر استفاده کنند. فرصت به‌وجود آمده زمان مناسبی است تا والدین به روش‌های مختلف و با انجام بازی‌های کودکانه بسیاری از مفاهیم را به فرزندان خود آموزش دهند.

وی با اشاره به اینکه کتابخوانی یکی دیگر از فعالیت‌های مورد علاقه کودکان است، گفت: خواندن کتاب‌های شعر، قصه و داستان به زبان کودکی برای هر کودکی خوشایند است از کودک‌ خود بخواهید برای شما کتاب بخواند و آن را همراه با دکلمه‌خوانی برای شما اجرا کند. اگر کودک شما علاقه‌ای به خواندن نداشت می‌توانید از کتاب‌های صوتی استفاده کنید، با همدیگر به کتاب صوتی گوش کنید یا اینکه برایش کتاب تصویری بخوانید.

 

در یک ساعت خاص موبایل ها را خاموش کنید

وی، یکی دیگر از راهکارهای مفید در دوران قرنطینه خانگی را محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیکی برای تمام اعضای خانواده ذکر کرد و ادامه داد: به‌جای اینکه فرزندان خود را تهدید کنید که گوشی همراه او را می‌گیرید یک ساعت خاصی را برای تمام افراد خانواده تعیین کنید تا هیچ‌کس از گوشی‌های همراه استفاده نکند و این فرصت را به بازی‌های گروهی سه یا چهار نفره اختصاص دهید.

با همدیگر حرف بزنید، از خاطرات تلخ و شیرین دوران درس و تحصیل در سال‌های گذشته و دوران مجردی و حرف‌های مشترک دیگر صحبت کنید.به این ترتیب می‌توانید ساعات خوشی را در کنار خانواده به‌دست آورید به شرط اینکه حالت دیکتاتوری در خانه ایجاد نکنید.

گاهی اوقات فرزندان را به حال خود بگذارید

روانشناس خانواده به والدین توصیه کرد: گاهی اوقات فرزندان را به حال خودشان بگذارید تا بتوانند کارهایی که دلشان می‌خواهد را انجام دهند، این روزها فرصت مناسبی برای یادگیری کارهایی است که فرزندان می‌توانند به‌صورت انفرادی انجام دهند را یاد می‌گیرند.کارهایی که در جمع‌های گروهی نمی‌توان آنها را بیاموزند.

رضایی ادامه داد: برای کاهش اضطراب و استرس فرزندان آنها را همیشه در معرض اطلاع و آگاهی از اخبار ناگوار و تلخ قرار ندهید. به تناسب سن و درکشان اجازه دهید از اخبار مطلع شوند.

وی با اشاره به اینکه تعطیلات درازمدت در ایام تحصیلات یک فرصت استثنایی است، خاطرنشان کرد: به فرزندان خود یادآور شوید این یک فرصت خوب و استثنایی است که تاکنون کمتر چنین فرصتی پیش آمده است که در دوران تحصیل فرصت تعطیلات طولانی مدت فراهم شود و چه خوب است خانواده‌ها بتوانند قرنطینه خانگی را به فرصت تبدیل کنند.

 

کودکان را از فوت اقوام باخبر نکنید

رضایی افزود: کودکان و نوجوانان را هرگز به‌طور ناگهانی در معرض شنیدن و اطلاع از فوت و درگذشت اقوام قرار ندهید و تا حد امکان نگذارید آنها اخبار تلخ و ناگوار را بشنوند، می‌توانید تمرکز کودکان را از توجه به بیماری ویروس کرونا و افرادی که در اثر این بیماری فوت می‌کنند کمتر کنید، به آنها اطمینان دهید که در خانه ماندن از هر چیزی بهتر است و باعث آرامش و کاهش استرس و اضطراب آنها می‌شود. کودکان باید با آرامش ناشی از کنار پدر و مادر بودن بر ترس خود غلبه کنند.

از بازی‌های قدیمی غافل نشوید

رضایی با توصیه به خانواده‌ها مبنی بر اینکه بازی‌های قدیمی بین افراد خانواده رایج بود، افزود: بازی‌هایی مانند« گل یا پوچ»، «اسم و فامیل»، «شطرنج»، «منچ و مارپله»، «نقطه به نقطه»، «بی نقطه یک نقطه»، «پیدا کردن اشیاء گمشده»، «قایم موشک بازی» «لی لی بازی»، بازی دارت، اجرای پانتومیم، انجام ورزش‌های سبک و هوازی و ... بازی های بسیار خوبی هستند که هم شور و نشاط خاصی دارند و هم بازی‌های دسته جمعی محسوب می‌شوند که والدین می‌توانند با مشارکت فرزندان آن را انجام دهند.

این استاد دانشگاه درست کردن کاردستی و سرگرم شدن با هنرهایی که با دست انجام می‌ شود را نیز به خانواده پیشنهاد کرد و تصریح کرد: برای اینکه از خانه ماندن گله و شکایت نکنید، بهتر است با همکاری کودکان کاردستی درست کنید، لوازم و ابزار درست کردن کاردستی با استفاده از مقوا، پلاستیک، وسایل دور ریختنی و حتی تکه‌هایی کوچک آهنی را فراهم کنید و اجازه دهید فرزندتان چیزهایی با آن درست کرده و خلاق باشند حتی اگر خراب کردند نیز مشکلی با آن نداشته باشید همچنین می‌توانید از طریق شبکه آموزش ‌کاردستی‌های خوب را یاد گرفته و به کودک خود یاد داده و با هم درست کنید.

وی ادامه داد: وقتی والدین در بازی‌های دوستانه فرزندان مشارکت می‌کنند، صمیمیت خاصی بین آنها به‌وجود می‌آید و می‌توان از این طریق حس دوستانه‌ای به‌وجود آورد.

انتهای پیام/60020/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول