اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تقابل نواب امارات و عربستان در جنوب یمن دوباره بالا گرفت

برخی منابع نظامی و رسانه‌های یمنی گزارش کردند، نیروهای گروه «شورای انتقالی» یمن که از حمایت امارات برخوردار است، بر خلاف توافق ریاض، عقب‌نشینی از استان «ابین» (جنوب یمن) را رد کردند.

تقابل نواب امارات و عربستان در جنوب یمن دوباره بالا گرفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع نظامی و رسانه‌های یمنی، امروز (پنجشنبه)، گزارش کردند که نیروهای «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) که از حمایت امارات عربی متحده برخوردارند، ضمن نپذیرفتن مفاد «توافق ریاض»، آمادگی نظامی خود را در استان «ابین» دو چندان کردند.

به گزارش وبگاه خبری «مأرب پرس»، برخلاف مفاد توافق ریاض مبنی بر عقب‌نشینی از استان أبین فرماندهی نیروهای «الحزام الامنی» که از حمایت امارات برخوردار است، به جای خروج از این استان،‌ آمادگی نظامی خود را بالا برده است.

وبگاه خبری مأرب پرس همچنین گزارش کرد که نیروهای دولت مستعفی یمن که با نیروهای مجلس انتقالی درگیر هستند، طی ساعات گذشته خروج از استان‌های منطقه «شقره» در استان «ابین» را آغاز کرده و به محور «شبوه» بازگشته است.

طبق برخی گزارش‌ها دولت مستعفی یمن طی ساعات آتی به «عدن» باز خواهد گشت و در آنجا مستقر خواهد شد.

روز یکشنبه هفته جاری، در پی درگیری‌های شدید در جنوب یمن، نمایندگان دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی جنوب، در نشستی برای حل و فصل اختلافات گرد هم آمدند؛ اما پس از بی نتیجه ماندن این نشست، طرفین دوباره توافق ریاض را امضاء کردند؛ توافقی که در شش ماه گذشته هیچ تأثیری در توقف درگیری‌ها میان دو طرف نداشته است.

از زمان تسلط نیروهای عربستان سعودی و امارات بر شهرهای و استان‌های جنوبی یمن، وضعیت امنیتی این مناطق بشدت دچار افت شده است.

عربستان سعودی تلاش کرد اختلافات نظامی را با توافقی در ریاض فیصله دهد اما تاکنون موفق نبوده است. «توافق ریاض»، توافق عربستان و امارت برای تقسیم قدرت در عدن و پایان دادن به درگیری نواب یکدیگر در جنوب یمن است که پنجم ماه اکتبر ( مهر ماه گذشته) میان متحدان آنان در ریاض امضا شد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت هفت هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه بوده است که هیچ کدام تاکنون عملی نشده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول