اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

جهاد خانوادگی برای مبارزه با کرونا / از دوخت ماسک تا تشکیل گروه جهادی

وقتی پای ویروس کرونا به شهر و دیار ما رسید، خانواده آقای «مردانه اربط» در شهر قره آغاج از توابع شهرستان چاراویماق به‌صورت خانوادگی پای کارآمده و یک طبقه از منزل مسکونی خود را به دوخت ماسک اختصاص دادند. حالا مادر و دختر در کار دوخت ماسک بوده و پدر و پسر نیز در ضدعفونی کردن معابر و تعمیر دستگاه‌های سمپاشی فعال هستند.

جهاد خانوادگی برای مبارزه با کرونا / از دوخت ماسک تا تشکیل گروه جهادی

خبرگزاری فارس از تبریز، معصومه درخشان - در کنار خبرهای تلخ یا ناخوشایند شیوع کرونا در کشور، این روزها شاهد صحنه‌ها و جلوه‌هایی از همدلی و ایثار مردم و نیروهای جهادی در اقصی نقاط ایران هستیم که به جرأت می‌توان گفت در هیچ جای دنیا نظیر ندارد.

ویروس کرونا که از ووهان چین آغاز شد و مرزها را درنوردید، کشور به کشور، شهر به شهر و روستا به روستا آمد و خودش را اجبارا در شهر و دیار ما نیز جای داد.

هر جایی که وارد شد، باعث ترس و وحشت عمومی بود. در برابر ترس و وحشت کرونا همه برای از پای در آوردن کرونا ویروس پای کار آمدند. جامعه پزشکی و پرستاری در خط مقدم مبارزه با کرونا به کارزار پرداختند و عده‌ای دیگر نیز با جان و دل در پشت جبهه به صف شدند تا نیازهای خط مقدم جبهه مقابله با کرونا را تامین کنند.

وقتی فراخوان عمومی اعلام شد که مدافعان سلامت در خط مقدم به بسته‌های بهداشتی همچون ماسک و دستکش و لباس‌های جراحی نیاز دارند، شهروندان در حد و توان خود به صحنه آمدند تا هر فرد در تامین نیازهای خط مقدم جبهه مقابله با کرونا و حمایت از مدافعان سلامت سهیم باشد.

در این میان افراد به‌صورت انفرادی یا گروهی و حتی خانوادگی دست به‌کار شدند و به صحنه آمدند.

پای تفکر بسیجی که در میان باشد، فرقی نمی‌کند این تفکر در قلب پایتخت باشد یا در یک شهرستان محروم.  این تفکر بسیج است که علاقمندان را به میدان عمل می‌کشاند.

خانواده آقای «طاهر مردانه اربط» یکی از آن میلیون‌ها بسیجی ایرانی هستند که به‌صورت خانوادگی در دفاع از مدافعان سلامت در پشت جبهه فعال هستند.

وقتی صدای پای کرونا در شهر کوچک قره‌آغاج از توابع شهرستان چاراویماق پیچید خانواده آقای «طاهر مردانه اربط»  پای کار آمدند. از همان روزهای اول یک طبقه از منزل مسکونی خود را به کارگاه تولید ماسک تبدیل کرده و به‌صورت خانوادگی در عرصه دفاع از مدافعان سلامت فعال هستند. مادر و دختر در تهیه و تولید ماسک، پدر و پسر نیز در ضدعفونی کردن و تعمیر دستگاه‌های سمپاشی و ضدعفونی کردن.

خانواده آقای مردانه اربط در شهرستان چاراویماق شهر قره‌آغاج یک خانواده جهادی هستند که تلاش می‌کنند در جبهه مبارزه علیه کرونا موفق شوند.

با این خانواده زحمتکش جهادی به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم تا از تصمیم خود برای تبدیل یک طبقه از منزل مسکونی به کارگاه تولید ماسک و حمایت از مدافعان سلامت صحبت کنند.
 

تبدیل خانه به تولید کارگاه ماسک

سلیمه کریمی مادر خانواده که مسوولیت فرماندهی پایگاه الزهرا را در شهر قره‌آغاج بر عهده دارد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: بعد از شیوع کرونا و نیاز جامعه پزشکی به ماسک و دستکش پارچه‌های دوخت ماسک از طرف سپاه ناحیه چاراویماق در اختیار ما قرار داده شد تا خانم‌ها در خانه‌ها در کار تولید ماسک کمک کنند. این کار یکسری محدودیت‌های خاص خود را داشت و از سوی دیگر دست به دست شدن این پارچه‌ها از نظر بهداشتی خوب نبود.

وی ادامه داد: برای رفع این محدودیت‌ها به همسرم پیشنهاد کردم حالا که یک طبقه از منزل خالی شده چه بهتر است که اینجا را به کارگاه تولید ماسک تبدیل کنیم. همسرم نیز همان لحظه با کمال میل قبول کرد و گفت " چه بهتر است که کار دوخت ماسک در طبقه پایین صورت گیرد و به‌صورت متمرکز اینجا کار کنید".

کریمی با اشاره به اینکه  چند نفر از دوستانش نیز در تولید ماسک به او کمک می‌کنند، افزود: من و دخترم به همراه سه نفر از دوستان در دوخت ماسک فعال هستیم و از همان اولین روزهای شیوع کرونا بیش از دو ماه است که در این کارگاه ماسک تولید می‌کنیم.

فرمانده پایگاه الزهراء حوزه حضرت زینب (س) شهرستان چاراویماق با اشاره به ساعات کاری این کارگاه خاطرنشان کرد: این کارگاه از ساعت ۱۱صبح تا ۷ عصر  فعالیت می‌کند و روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ عدد ماسک تولید می‌شود.

این کارگاه به نام گروه جهادی "خادمین شهدای شهرستان  چاراویماق " نامگذاری شده است. خانم‌ها با چرخ‌های خیاطی وارد صحنه شده‌اند. در این کارگاه با سه دستگاه چرخ کار می‌کنیم و برخی از دوستان نیز مواقعی که نیازمان بیشتر است، چرخ‌های خود را به‌صورت امانت آورده و می‌برند و خانم‌ها در بخش‌های برشکاری، دوخت و دوز، اتوکشی، استریل کردن و بسته‌بندی ماسک‌ها فعالند.
 

کریمی ادامه داد: روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ عدد ماسک تولید می‌شود و تاکنون ۶ هزار عدد ماسک در این کارگاه تولید شده است.

فرمانده پایگاه الزهرا (س) با اشاره به پشتیبانی خانم‌ها در هشت سال دفاع مقدس متذکر شد: من و سایر خواهرانی که اینجا فعال هستند، معتقدیم که همه افراد نمی‌توانند در خط مقدم باشند و جهاد کنند، باید افراد جهادگری باشند که جهادگران خط مقدم را حمایت کنند ما اکنون هر چقدر که می‌توانیم باید کمک کنیم. همه ما نمی‌توانیم به بیمارستان‌ها برویم ولی می‌توانیم موارد مورد نیاز بیمارستان‌ها را تامین کنیم.

وی اذعان داشت: وقتی جامعه پزشکی به خاطر حفظ سلامتی ما به خطر افتاده‌اند ما نیز باید در خانه ماندن و پرهیز از هرگونه رفتار پرخطر و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی به آنها کمک کنیم.

تعمیر رایگان دستگاه‌های سمپاشی و ضدعفونی

آقای طاهر مردانه اربط به‌عنوان پدر زحمتکش خانواده سهم زیادی در جهت مقابله با ویروس کرونا دارد.این پدر زحمتکش که شغلش جوشکاری و آهنگری است به‌صورت رایگان دستگاه‌های سمپاشی و گندزدایی که خراب می‌شود آنها را تعمیر می‌کند.

وی نیز با صفای دلش و با روحیه جهادی خود همسر و فرزندانش را در جهت مقابله با ویروس کرونا تشویق و حمایت کرده و خودش نیز تا جایی که می‌تواند تمام تعمیرات مربوط به دستگاه‌های سمپاشی و ضدعفونی و گندزدایی را انجام می دهد.

وی به خبرنگار فارس گفت: در طبقه پایین منزل  قبلا مستاجر داشتیم  ولی در چند ماه اخیر خالی شده و مستاجر جدیدی نیامده بود، من و همسرم تصمیم گرفتیم فعلا از  آوردن مستاجر جدید خودداری کرده و در جهت حمایت از مدافعان سلامت این طبقه را به کارگاه تولید ماسک تبدیل کنیم.

 آقای مردانه اربط  درباره شغل خودش ادامه داد: کار و شغل من جوشکاری و آهنگری است و در تعمیر ماشین‌آلات، ادوات کشاورزی و جوشکاری فعالیت می‌کنم. وقتی تصمیم گرفتیم به‌صورت جهادی کار کنیم من هم تعمیر دستگاه‌های سمپاشی و گندزدایی را بر عهده گرفتم  و تاکنون هفت دستگاه سمپاشی و گندزدایی که از طرف سپاه ناحیه چاراویماق آورده شده است به‌صورت رایگان تعمیر کرده‌ام.

وقتی علت تعمیر رایگان را می‌پرسم به صراحت می‌گوید: اکنون ما در شرایط جنگی و منطقه  عملیاتی هستیم. چطور پزشکان ما در خط مقدم می‌جنگند، سپاه با همه تجهیزات و نیروهایش به صحنه آمده و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند من چگونه می‌توانم در قبال تعمیر دستگاه سمپاشی هزینه دریافت کنم. در شرایط جنگی و در منطقه عملیاتی هر فرد هر کاری که بتواند انجام می‌دهد و ما الان در چنین شرایطی هستیم.

وی ضمن تشکر از جامعه پزشکی و سپاه پاسداران که با همه توان در صحنه هستند، افزود: ویروس کرونا کشور ما را به خود درگیر کرده است و همه به نوعی تلاش می‌کنند. اینجا باید از جامعه پزشکی و پرستاری تشکر و قدردانی کرد همچنین نیروهای سپاهی و بسیجی نیز با تمام توان و بدون هیچ چشمداشتی در صحنه هستند و کمک می‌کنند. ما نیز وظیفه داریم در کنار آنها باشیم.

به‌خاطر پزشکان و پرستاران در خانه بمانیم

زهرا مردانه اربط دختر این خانواده دانش آموز کلاس دوازدهم بوده و در کنار مادر در کار دوخت و تولید ماسک فعال است.

وی به خبرنگار فارس گفت: وقتی مادرم موضوع را در منزل مطرح کرد ما همگی قبول کرده و هیچ مخالفتی نداشتیم و البته از اینکه بتوانیم سهمی در دفاع از مدافعان سلامت داشته باشیم، خوشحال بودیم.

وی، دوخت و تولید ماسک را یک حرکت انسان دوستانه در جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ذکر کرد و افزود: همه شهروندان باید در کارها و اقداماتی که به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا منجر می‌شود دقت کرده و آن را انجام دهند.

همانطور که جامعه پزشکی و پرستاری به‌خاطر ما در بیمارستان‌ها زحمت می‌کشند ما نیز باید تا حد امکان در خانه بمانیم تا قطع‌کننده زنجیر ویروس کرونا باشیم.

وی افزود: کرونا شوخی بردار نیست هر کدام از ما باید به وظیفه شهروندی خود آگاه بوده و اقدامات خوب و مفیدی در جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام دهیم.
 

 مربی دفاع شخصی و ضدعفونی کردن معابر/ تعطیلی باشگاه و تشکیل گروه جهادی

پیمان مردانه اربط  پسر این خانواده نیز مربی دفاع شخصی است که بعد از انتشار ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه جزو افرادی نبود که دست روی دست بگذارد و هیچ تلاشی نکند، بنابراین بعد از تعطیلی باشگاه با شاگردانش گروه جهادی تشکیل داده و با همدیگر به ضدعفونی کردن معابر پرداختند.

وی که پیش از این نیز به‌عنوان یکی از اعضای گروه‌های جهادی در کمک‌رسانی به هموطنانش در مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده فعال بود این بار نیز در قالب گروه‌های جهادی در جبهه مقابله با کرونا فعال است.

حال که ارزش حضور و همدلی مردم در کنار جهادگران عرصه سلامت بیشتر نمایان شده است، باید قدر این ظرفیت عظیم را دانست و در همه عرصه‌ها به بهترین شیوه از آن بهره برد.

 

 

انتهای پیام/60020/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول