اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

ملخ‌های صحرایی به خراسان‌جنوبی رسیدند/ شناسایی ۳ کانون آلوده در «نهبندان»

رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: نخستین ریزش ملخ صحرایی مهاجر در سطح یک هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی شهرستان نهبندان در جنوب استان شناسایی شد.

ملخ‌های صحرایی به خراسان‌جنوبی رسیدند/ شناسایی ۳  کانون آلوده در «نهبندان»

غلامرضا قوسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، با اشاره به هجوم ملخ‌های به استان خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: در اوایل اردیبهشت‌ماه شاهد هجوم ملخ‌ها به برخی مناطق (سربیشه و نهبندان) بودیم که این نوع ملخ‌ها بیشتر بومی و از نوع مراکشی بودند.

وی بیان داشت: ملخ‌های مشاهده ‌شده در دو شهرستان نهبندان و سربیشه از نوع مراکشی و بومی بودند که هرساله در این ایام با بارش‌های رگباری مشاهده می‌شوند و خطری برای مزارع کشاورزی ندارند.

 

 

رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه خراسان‌جنوبی آمادگی برای مقابله با آفت ملخ‌های مهاجر را دارد، تبیین کرد: مبارزه با ملخ‌ها بهر عهده جهادکشاورزی است و با توجه به اینکه این آفت عمومی است لذا شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی آفاتی از جمله ملخ را رصد و نسبت به افزایش آن جلوگیری می‌کنند.

قوسی با اعلام اینکه نخستین ریزش ملخ صحرایی مهاجر در سطح یک هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی شهرستان نهبندان در جنوب استان شناسایی شد، عنوان کرد: ملخ صحرایی قدرت پرواز روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارد و در صورت وزش بادهای موافق این مسافت به بیش از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر در روز هم می‌رسد، بنابراین احتمال دارد این آفت در مسیر باد قرار گرفته و وارد شهرستان نهبندان شده باشند.

وی از شناسایی ملخ‌های صحرایی در مناطق حیدرآباد، چهار فرسخ و کلاته سید علی نهبندان خبر داد و عنوان کرد: این ملخ‌ها از دو کشور عربستان و پاکستان  به این منطقه ریزش داشته و ملخ صحرایی در این مناطق به رنگ زرد لیمویی و در حال جفت‌گیری و تخم‌ریزی است.

رئیس جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مبارزه در این کانون‌ها در حال انجام است البته هنوز این ملخ‌ها در مزارع و باغ‌ها دیده نشده و اگر در کانون از بین برود جای نگرانی نیست، متذکر شد: مبارزه در این کانون‌ها ادامه دارد و رصد و پایش مناطق مختلف شهرستان نهبندان نیز در دست انجام است.

 

 

قوسی اضافه کرد: ملخ‌های صحرایی تاکنون خساراتی به اراضی کشاورزی نهبندان وارد نکرده‌اند و باید قبل از تخم‌ریزی با آن‌ها مبارزه شود چرا که 25 روز دیگر هنگام باز شدن تخم‌ها است و در این شرایط خسارت زیادی به بار می‌آورند.

وی در پایان مطرح کرد: ملخ‌های صحرایی از نوع خطرناک ملخ‌ها محسوب می‌شوند که به زمین‌های زراعی حمله می‌کنند و در مسیر خود هر نوع گیاهی را به صورت کامل می‌خورند لذا از کشاورزان، دامداران و بهره‌برداران بخش کشاورزی درخواست می‌شود در صورت مشاهده کانون‌های ملخ موضوع را به جهادکشاورزی اعلام کنند تا قبل از وقوع خسارت این آفت مهار شود.

انتهای پیام/3403/ح/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول