اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یمن | دولت هادی: شورای انتقالی و حامیانش مسئول نابودی توافق ریاض هستند

وزیر خارجه دولت مستعفی یمن شورای انتقالی جنوب را به لغو اعلام خودمختاری در جنوب یمن دعوت کرد و گفت که این گروه و حامیانش مسئول پیامدهای نابودی توافق ریاض خواهند بود.

یمن | دولت هادی: شورای انتقالی و حامیانش مسئول نابودی توافق ریاض هستند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دولت مستعفی یمن از گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) خواست اعلام خودمختاری جنوب یمن را لغو کند.

«محمد الخضرمی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن تاکید کرد: «شورای انتقالی جنوب باید بیانیه بی پروایانه خود را لغو کرده و همین حالا به راه درست بازگردد».

او بدون اشاره مستقیم به نام امارات، افزود: «اگر شورای انتقالی اقدامات خود را لغو نکند، او و حامیانش مسئولیت نابودی توافق ریاض را متحمل خواهند شد».

شورای انتقالی جنوب، گروهی سیاسی و در عین حال شبه نظامی در جنوب یمن است که در می سال ۲۰۱۷ شکل گرفته است. هم‌اکنون این گروه مورد حمایت ابوظبی است و برای سلطه بر جنوب یمن، رقیب دولت مستعفی یمن که در عربستان مقیم است، قلمداد می‌شود. 

نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن شامگاه ششم اردیبهشت در اقدامی که علیه دولت هادی و متحد سعودی است، اعلام خودمختاری کردند و همزمان با بیانیه رئیس این شورا –مقیم در امارات- تحرکات نظامی خود را در عدن از سر گرفتند.

از زمان تسلط نیروهای عربستان سعودی و امارات بر شهرها و استان‌های جنوبی یمن، وضعیت امنیتی این مناطق بشدت دچار افت شده است.

عربستان سعودی تلاش کرد اختلافات نظامی را با توافقی در ریاض فیصله دهد اما تاکنون موفق نبوده است. «توافق ریاض»، توافق عربستان و امارت برای تقسیم قدرت در عدن و پایان دادن به درگیری نواب یکدیگر در جنوب یمن است که پنجم ماه اکتبر ( مهر ماه گذشته) میان متحدان آنان در ریاض امضا شد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت هفت هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه بوده است که هیچ کدام تاکنون عملی نشده است

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول