اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

قانون شوراها باید اصلاح شود/ عملکرد ضعیف شورای عالی استان ها

رئیس سابق شورای عالی استان ها با تاکید بر توقف فعالیت شوراها گفت: قانون شوراها باید اصلاح شود و مدیریت یکپارچه شهری اجرا شود.

قانون شوراها باید اصلاح شود/ عملکرد ضعیف شورای عالی استان ها

مهدی چمران، رئیس سابق شورای عالی استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، درباره وضعیت شوراها در کشور اظهار داشت: شوراها با یک عقب‌ماندگی و اختلافی با سایر نهادهای کشور شکل گرفت.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در سال 1359 و حدود یک سال و نیم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد و همزمان سایر نهادهای مهم کشور نیز در آن دوره شکل گرفت و به پیش رفتند.

رئیس سابق شورای عالی استان‌ها افزود: متأسفانه شوراها با آنکه در سال 58 فرمان تشکیل آن از سوی  امام خمینی (ره) صادر شد و شورای انقلاب نیز برنامه‌ریزی در این خصوص انجام داد ولی نتوانست به دلیل جنگ و دیگر مشکلات شکل بگیرد و نهایتاً سال 77 اولین انتخابات آن برگزار شد.

اولین انتخابات شوراها در سال 77

چمران گفت: این در حالی است که در سال 61 قانون شوراها تصویب شد و در سال 75 این قانون مجدداً تغییر یافت و نهایتاً با تغییرات صورت گرفته اولین انتخابات آن در سال 77 انجام شد.

وی بیان داشت: دیر متولد شدن شوراها سبب شد که مقداری از جایگاه واقعی آن عقب بیفتد و از میزان اختیاراتی که می‌توانست داشته باشد کاسته شده است.

رئیس سابق شورای عالی استان‌ها افزود: با آمدن شوراها مردم در ابتدا اعتقادی به آن نداشتند و شورای اول نمود خاصی را نداشت و توفیقی را به دست نیاورد و از شورای دوم تثبیت بیشتری پیدا شد و حرکت رو به جلو را آغاز کردند و در شورای دوم مقدمات ایجاد شورای عالی استان‌ها نیز شکل گرفت و تشکیل شورای سوم موجب شد که شورای عالی استان‌ها نیز با قدرت بیشتری پیش برود و کمیسیون شوراها در مجلس شورای اسلامی به وجود آمد.

شورای عالی استان ها می تواند مانند دولت لایحه به مجلس ببرد

چمران بیان داشت: ما مشکلاتی در مجلس شورای اسلامی داشتیم و نمایندگان مجلس نمی‌دانستند که شورای عالی استان‌ها می‌تواند لایحه به مجلس بیاورد و تصویب کند و حتی رئیس شورای عالی استان‌ها می‌تواند به جای رئیس‌جمهور از لوایح خود دفاع کند.

وی خاطرنشان کرد: در دوره سوم و چهارم شورای عالی استان‌ها لوایح زیادی به مجلس ارسال شد و مسیر توسعه شوراها به خوبی در حال پیشرفت بود و مردم با شوراها بیشتر آشنا شده بودند.

رئیس سابق شورای عالی استان‌ها افزود: در شهرهای بزرگ تثبیت مدیریت شهری را داشتیم و جابه‌جایی‌های مدیریتی زیادی در کلانشهرهایی از جمله تهران، اصفهان، قم، مشهد، شیراز و تبریز به وجود نیامد و همین موضوع موجب شد اقدامات خوبی صورت بگیرد و این اقدامات را نیز مردم دیدند و نتیجه آن نیز اقبال عموم مردم از شوراها بود.

اصلاح قانون شوراها

چمران بیان داشت:  در قانون کمبودهایی شوراها دارند که باید اصلاح شود و در این زمینه تلاش‌هایی صورت گرفت و دو بار در دولت هشتم و نهم لوایحی تنظیم شد و به مجلس ارسال شد ولی متأسفانه این لوایح در بعضی جاها متوقف می‌شد.

وی بیان داشت: دولت دهم نیز که وعده داده بود که اصلاح قانون شوراها و مدیریت یکپارچه شهری را به مجلس شورای اسلامی می‌‌برد نهایتاً از هیأت دولت چیزی در نیامد و موضوعی نیز در مجلس بررسی نشد و در حال حاضر در یک حالت توقف باقی مانده است.

رئیس سابق شورای عالی استان‌ها تأکید کرد: شوراها متوقف شده‌اند و به همین چیزی که وجود دارد دل خوش کرده‌اند و حرکتی در دوره اخیر برای ارتقاء خودشان ندیده‌ایم.

شورای عالی استان ها لایحه ای به مجلس نفرستاده است

چمران گفت:‌ حتی شورای عالی استان‌ها نیز این دوره یک پیشنهاد و لایحه دقیقی به مجلس ارسال نکرده و اگر هم ارسال شده در صحن علنی مجلس مطرح نشده است. این در حالی است در دو دوره گذشته بیش از 90 لایحه به مجلس ارسال کرده‌ایم که 30 لایحه آن به تصویب رسید و رئیس شورای عالی استان‌ها در صحن مجلس از لوایح همانند رئیس دولت دفاع کرد و اغلب نمایندگان مجلس نیز همکاری خوبی داشتند.

وی گفت: در حال حاضر شوراها که شیب منحنی آن به طرف بالا می‌رفت الان به سمت پایین رفته است و به صورت کجدار و مریز پیش می‌رود. این در حالی است که شوراها خیلی می‌توانند از مشکلات  جامعه را حل کنند.

در کرونا مسائل شهری را باید به شوراها بسپارند

رئیس سابق شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: این در حالی است که باید مسائل درون‌شهری را به پارلمان‌های شهری بسپارند که همان شوراها هستند. در موضوع کرونا نیز شورای شهر باید تصمیم‌گیرنده باشد ولی این طور نیست و در جایی دیگر تصمیم می‌‌گیرند و آنها هم اجرایی می‌کنند. این در حالی است که باید بعضی از موارد را به خود شهرها بسپارند که با همکاری متخصصین و پزشکان مواردی را به تصویب برسانند که در شهر اجرایی کنند.

چمران گفت: در حال حاضر شوراها جایگاه خوبی دربین مردم شهرها و روستاها پیدا کردند و اقبال مردم بیشتر شده ولی یک عده‌ای معدود برای سودجویی و منفعت‌طلبی به شوراها آمده‌اند و می‌آیند و در این دوره دیدید که خیلی از شورایی‌ها به زندان رفتند و یا دادگاهی شدند. در صورتی که این انتظار می‌رفت که این مشکلات کمتر شود و نمایندگان واقعی مردم به شوراها بروند.

از ظرفیت شورایاری ها استفاده نمی شود

وی یادآور شد: با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا حتی از شورایاری‌ها هم به درستی استفاده نشد در صورتی که اعضای شورایاری می‌توانستند اقدامات مهمی را در سطح محله انجام دهند و نظم و سازماندهی را در ارائه کمک‌ها داشته باشند.

رئیس سابق شورای عالی استان‌ها تأکید کرد: در کار شهری بایستی شوراها به دلیل شناخت و تجربه‌ای که دارند پیشگام باشند نه اینکه بنشینند و دستورات را دریافت کنند البته دستورات کلی باید اجرایی شود ولی باید بر اساس مقتضیات شهری اقداماتی را هم شوراهای شهر انجام دهند.

چمران گفت: شورایاری‌ها با توجه به اینکه از نظر خط سیاسی با این افراد هماهنگ نیستند بنابر این با آنها محلی نمی‌گذارند و این آسیب سیاسی شدن شوراها است.

وی تأکید کرد: اگر تریبون شوراها سیاسی شود قطعا آسیب می‌بینیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول