اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

الجزائر: حل ‌و فصل بحران لیبی جز با مشارکت الجزائر ممکن نخواهد بود

رئیس‌جمهور الجزائر اعلام کرد که این کشور در آستانه دستیابی به حل بحران لیبی قرار داشت اما برخی طرف‌ها در برابر آن کارشکنی کردند.

الجزائر: حل ‌و فصل بحران لیبی جز با مشارکت الجزائر ممکن نخواهد بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزائر در نطقی تلویزیونی درباره تحولات اخیر لیبی گفت که «ما به حل‌وفصل در لیبی و آغاز روند سیاسی نزدیک شده بودیم اما این تلاش‌ها شکست خورد».

تبون افزود که برخی‌ها در برابر این تلاش‌های الجزائر مانع‌تراشی کردند چرا که می‌دانستند که این یک موفقیت دیپلماتیک برای الجزائر در منطقه خواهد بود.

رئیس‌جمهور الجزائر تصریح کرد که «هیچ گونه تلاشی در لیبی بدون مشارکت الجزائر به نتیجه نخواهد رسید، ما این موضوع را به چندین مسئول و فرستاده از کشورهای مختلف ابلاغ کردیم، ما دیدگاهی برای حل (بحران لیبی) داریم، ما به مشروعیت مردمی اتکا داریم و هیچ گونه طمع سیاسی نداریم».

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، تبون با اشاره به استمرار درگیری‌ها و شیوع ویروس کرونا در لیبی، تأکید کرد که این‌ها نشانه‌های واقعا بدی است و اگر این آتش خاموش نشود خشک و تر با هم خواهد سوخت.

الجزائر طی چند هفته گذشته تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران لیبی را آغاز کرده پیشنهاد میزبانی جلسات گفت‌وگوهای آینده در تابستان به منظور آغاز روند سیاسی در لیبی را پیشنهاد کرد.

روز دوشنبه گذشته ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی پایان توافقنامه سیاسی الصخیرات را اعلام و خود را حاکم این کشور معرفی کرد.

توافقنامه الصخیرات در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر «الصخیرات» مغرب بین  دو طرف‌ درگیر در لیبی و در حضور نماینده سازمان ملل و شماری از نمایندگان کشور‌های عربی و غربی به امضا رسید و تشکیل شورای ریاستی و دولت وحدت ملی را به همراه داشت. اما مدتی پس از آن «خلیفه حفتر» اعلام کرد که این شورا و دولت فائز السراج غیر قانونی است.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر (پایتخت) نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول