اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

شهرری و معضل سه پروژه‌ نیمه کاره‌/ بالاخره موعد افتتاح کامل کِی می‌رسد؟

حکایت نیمه تمام ماندن پروژه‌های عمرانی برای ما ایرانی‌ها داستان آشنایی است. در این میان هر روز بهانه‌ای از جانب مسؤولان امر آورده می‌شود؛ یک روز بهانه عدم همکاری سازمان موازی، روز دیگر مشکلات اقتصادی کشو ر و این روزها نیز درگیر بودن کشور با بیماری کرونا و تحریم؛ اما با صرف همه این پیش داوری به خواست مردم سراغ سه پروژه مهم در محدوده شهر ری رفته‌ایم تا بلکه بتوانیم از زمان افتتاح کامل آن‌ها اطلاعاتی را بدست بیاوریم.

شهرری  و معضل سه پروژه‌ نیمه کاره‌/ بالاخره موعد افتتاح کامل کِی می‌رسد؟

خبرگزاری فارس از تهران؛ سیدمهدی حسینی: همزمان با آنکه حومه جنوبی تهران با گسترش ساخت و ساز روبه رو شد معضل ترافیک نیز در پهنه جنوبی تهران بخصوص شهرستان ری رخ نمود کرد.

ارگان‌های مختلفی برای حل این مشکل دست به کار شدند و علی القاعده بزرگترین بار نیز بر عهده شهرداری تهران  گذاشته شد. در طول این چندسال و دوره‌های مختلف کارهای مطالعاتی مختلفی صورت گرفت و طی آن پروژه های زیاد و گوناگونی  نیز کلنگ زنی که در طول این سال‌ها به افتتاح رسیدند اما در این میان تعدادی پروژه عمرانی بعد از گذشت سال‌ها از شروع، کماکان بلاتکلیف مانده‌اند که به سه مورد مهم پرداخته‌ایم.

مخاطبان فارس با ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس من با عناوین «پل تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر کی افتتاح می‌شود؟» و «مشکل تقاطع غیرهمسطح سه‌راه تقی‌آباد و غنی‌آباد» خواستار پیگیری این پروژه‌های مهم بودند.

تقاطع غیرهم سطح سه راه تقی آباد

 یکی از نقاط حساس که منجر به گره ترافیکی شده بود مربوط به محدوده سه راه تقی آباد بود که با حل آن وضعیت ترافیکی در تقاطع پرتردد جاده ورامین تهران و جاده تهران امین آباد به ساماندهی می‌رسد.

این ترافیک زمانی تشدید شد که انتهای بزرگراه امام علی(ع) نیز به این جاده متصل شد که به موجب آن بار ترافیکی بزرگراه امام علی در این جاده قدیمی سرریز شد، به گونه‌ای که بین ۳۵۰۰ تا ۳۷۰۰ خودرو در این جاده باریک در طول ساعت رفت و آمد می‌کردند.

پس از چندسال از شروع عملیات عمرانی سرانجام در خردادماه سال ۹۶ این پروژه با حضور شهردار وقت تهران به بهره‌برداری رسید. در همان زمان عنوان شد که با تغییراتی که در پروژه به وجود آمده افتتاح بخشی از قسمت‌های آن به آینده موکول شده است که در همین زمینه حسین توکلی فرمانده ویژه شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار می‌کند: این پروژه قبلاً به بهره برداری رسیده است و اگر نواقصی در این پروژه وجود داشته باشد باید پیگیری آن را از معاونت عمرانی شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۲۰تهران کنید.

مشکل همیشگی اعتبارات

فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد:مشکلی که ما در این محدوده با آن طرف هستیم مربوط می‌شود به مقطعی که بزرگراه امام علی(ع) را می‌ساختند و باید یک لوپ (پل خروجی) اضافه می‌شد که متأسفانه به جهت اصرار بر سرعت انجام پروژه عملیاتی نشد.

وی ادامه داد: لوپ دیگری در سال ۹۴ مصوب شد ایجاد شود تا معضل ترافیک میدان معلم برطرف شود ولی بدلیل یک سری از مشکلات تملّکی به تعویق افتاد که امیدوار هستیم با حل مشکلات مربوط به تملیک  شهرداری، ظرف آینده نزدیک این مشکل برطرف شود.


شهردار منطقه ۲۰ تهران درخصوص زمان بهره‌برداری از دوربرگردان مورد نظر نیز گفت: به خاطر شرایط ناشی از بیماری کرونا مجبور شدیم بخش عمده‌ای از منابع خود را صرف نگه‌داشت شهر کنیم و نمی‌توانم زمان مشخصی را اعلام کنم ولی به فضل و مدد الهی اولویت ما حل این مشکل است تا به واسطه برطرف شدن آن لوپ‌ها در مدار ترافیکی ری ورامین قرار بگیرد و معضلات مردم برای تردد برطرف شود.

تقاطع غیرهمسطح سه راه باقرشهر

افتتاح تقاطع غیر همسطح باقرشهر به بهشت زهرا(س) یکی دیگر از کارهای بر زمین مانده است که بیش از ده سال است از آغاز روند احداث آن می‌گذرد و با آنکه از یک سال پیش به بهره برداری رسیده ولی به علت بعضی از نواقص هنوز زیربار ترافیک نرفته است.

در این خصوص حسین توکلی فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: جای تأسف دارد که بعد از حدود ۱۰سال شهرداری تهران به تعهداتش عمل نکرده است و یک سال هم روگذر جنوب به غرب افتتاح شده ولی در این مدت یک خودرو از روی آن عبور نکرده بود.

هرجای دیگری جز ری بود تا الان افتتاح شده بود

وی ادامه داد: ولی معطلی بیش از حد پروژه موجب ترافیک و تصادفات زیادی در منطقه شده که دید منفی مردم نسبت به مسؤولان نیز به همراه داشته است.

معاون استاندار تهران اضافه کرد: دوستان ما در شهرداری قول آن را داده‌اند که پروژه را تسریع ‌کنند ولی به هر جهت عقیده دارم این پروژه در هر نقطه دیگری بود تا خیلی زودتر از این به افتتاح کامل رسیده بود.

توکلی یادآور شد: این تقاطع در روزهای پایان هفته، مناسبت‌ها و ایام خاص و روزهای پایانی سال به دلیل حضور مردم تهران به سمت بهشت زهرا(س) با ترافیک شدید مواجه شده که تبعات آن به سوی مردم ری به خصوص کهریزک و باقر شهر تحمیل می‌شود.

البته اوایل خردادماه مسیر جنوب به غرب تقاطع غیر همسطح سه راه باقرشهر بعد از سال‌ها انتظار و مطالبه مردم باقرشهر و کهریزک و زائران اهل قبور با پیگیری‌های متعدد بازگشایی شد.

هرچند با این راه اندازی مسیر تردد جنوب به غرب جاده قدیم تهران قم به بزرگراه علامه عسگری و بلوار شهید رجایی تسهیل و حجم ترافیک سه راهی باقرشهر کاهش یافته است ولی با بسته شدن دوربرگردان دسترسی اهالی شهرری، باقرشهر به بهشت زهرا(س) و کسانی که این مسیر را برای زیارت اهل قبور انتخاب کرده‌اند به دلیل عدم افتتاح کامل این پروژه مجبورند مسیر زیادی را برای ورود به بهشت زهرا(س) طی کنند که عملاً این بخش را با ترافیک جدی روبه‌رو کرده است.

اما در این خصوص صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: یک دوربرگردان در تعطیلات نوروز ایجاد کردیم و یکی از عرصه‌ها را هم بتن‌ریزی کردیم و پیش‌بینی می‌کنم طی چندماه آینده به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص دلیل تأخیر به وجود آمده در افتتاح پروژه نیز گفت: پروژه در دو فاز است و زمانی که فاز یک  افتتاح شد سرعت اتومبیل‌ها در یک قطعه‌ای زیاد شده بود، درنتیجه  پلیس از ما درخواست ایجاد یک دوربرگردان را کرد که در آن زمان نتوانستیم بدلیل مشکلات اعتباری  به سرانجام برسانیم اما بعدها شکرخدا این کار انجام شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پایان درخصوص آخرین روند پروژه گفت: تقریباً از اسفند ۹۸ پروژه مجدداً فعال شده و به فضل الهی تا چندماه آینده به افتتاح می‌رسد. 

پروژه سه راه غنی آباد

محدوده سه راه غنی آباد بخشی از پروژه کلان کمربندی دوم تهران است. متأسفانه به جهت آنکه این پروژه به نوعی یک پروژه ملی به حساب می‌آید ارگان‌های مختلفی در آن دخیل هستند. با افتتاح این پروژه و نیز سیمان تهران بخش اعظمی از مشکلات این محور برطرف می‌شود.

سه راهی غنی‌آباد در دور باطل بین سازمانی

حسین توکلی فرماندار ویژه شهرستان ری در این زمینه می‌گوید: توافقاتی با مجموعه وزارت راه و شهرسازی و نیز استانداری انجام شده است که اگر اعتبارات لازم تأمین شود مراحل آن آغاز شده که با تعریض کامل کمربندی دوم تهران و ایجاد این پروژه بار ترافیکی زیادی از جنوب تهران و آزادگان کاسته می‌شود. 

وی ادامه داد: طبق معمول یکی از مشکلات اساسی بحث اعتبارات و نحوه تأمین آن بوده که در برآوردهای صورت گرفته در سال ۹۸ میزان ۵۰ تا ۶۰میلیارد اعتبار مورد نیاز است.

فرماندار شهرستان ری با ذکر این نکته که از چندی پیش روکش آسفالت این محدوده آغاز شده است، افزود: روال این بوده که آنجا تبدیل به یک محور بزرگراهی شود اما در میانه راه در مطالعات تغییراتی صورت گرفت که به موجب آن، این پروژه تا به امروز به طول انجامیده است.

توکلی با درخواست از شهرداری تهران برای ورود به این پروژه گفت: در کمربندی دوم بین اداره راه و شهرسازی و اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اختلافاتی وجود داشت لذا برای تسریع در روند احداث پروژه از آن جا که بخش زیادی از مشکلات شهرری سرریز تهران است از شهرداری تهران انتظار داریم تا هم‌چون ارگان‌های دیگر در تکمیل این پروژه کمک کنند. 

 اداره راه: با راه و شهرسازی است/ راه و شهرسازی:ما پروژه‌ای نداریم!

حیدر نوروزی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تقاطع غیرهم‌سطح سیمان پروژه بزرگی است که  اتصال بین محور تهران مشهد به سمت آزادراه تهران قم را تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین در محدوده تفاطع سیمان آخرین لایه روکش کردن جاده انجام شده و مشکل خاصی برای تردد نیست.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران افزود: اما تکمیل محدوده سه راه غنی آباد با اداره راه و شهرسازی است  و بنده اطلاعی ندارم که این پروژه کِی به بهره برداری می‌رسد.

به همین منظور برای پیگیری روند تکمیل پروژه سه راه غنی آباد به سراغ اداره راه و شهرسازی استان تهران رفتیم تا بالاخره از روند تکمیل آن اطلاعاتی را به دست بیاوریم که پاسخ ما را بدین گونه دادند: پروژه ما نیست!

اما چه باید کرد؟

با جمع بندی مطالب گفته شده به نظر می‌رسد مسؤولان حوزه‌های عمرانی تمام هم و غم خود را صرف به پایان رساندن پروژه‌های نیمه کاره کنند تا بواسطه آن نه سرمایه‌گذاری صورت گرفته پیشین هدر رود و نه آن که مردم جنوب تهران مجبور باشند تا ساعت‌های متمادی از وقت خود را در ترافیک بگذرانند.

اما در کنار آن دونکته دیگر نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ اولاً در پروژه‌های مطالعاتی که قبل از آغاز کلنگ زنی پروژه صورت می‌گیرد مداقه بیشتری صورت گیرد تا در اواسط کار پیمانکار مجبور به تغییر در پروژه نشود و ثانیاً در پروژه‌های مهم  و ملی، از ابتدای امر سهم هر دستگاه مشخص شود تا شاهد تکرار این سناریو از سوی برخی از دستگاه‌ها در شانه خالی کردن از وظایف خود نباشیم.  

انتهای پیام/۶۷۰۶۶/گ/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول