اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

درگیری مسلحانه در مرز تاجیکستان و قرقیزستان

کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان از درگیری مسلحانه در مرز این کشور و قرقیزستان خبر داد.

درگیری مسلحانه در مرز تاجیکستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، شب گذشته در محدوده روستای «قم‌زار» جماعت «چارکوه» منطقه «اسفره» استان سغد تاجیکستان همجوار با استان باتکند قرقیزستان درگیری مسلحانه رخ داد که در نتیجه آن تعدادی از اتباع دو کشور زخمی شدند.

کمیته مرزبانی امنیت ملی تاجیکستان در بیانیه‌ای دلیل این درگیری را تصرف خودسرانه 4 هکتار زمین متعلق به این کشور به دست شهروندان قرقیزستان عنوان کرده است.

بنابر این بیانیه مرزبانان قرقیز به جای جلوگیری از درگیری میان شهروندان دو کشور با شلیک کردن به سمت اتباع تاجیکستان آنان را تحریک کردند.

طبق گزارش طرف تاجیکی در نتیجه این درگیری مسلحانه  2 شهروند غیر نظامی تاجیکستان به شدت مجروح شدند.

مرزبانان قرقیز اظهار داشتند درگیری بر سر نیم هکتار زمینی بوده است که در محل بحث برانگیز قرار داشته که مورد استفاده شهروندان قزقیز بوده است.

بنابر سخنان معاون بیمارستان استان باتکند قرقیزستان در نتیجه این درگیری 3 نظامی و یک غیر نظامی قرقیز زخمی شدند.

در حال حاضر مذاکرات میان مرزبانان تاجیکستان و قرقیزستان و سایر مقامات دو کشور برای تثبیت کامل وضعیت در منطقه مرزی ادامه دارد.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه تاجیکستان، 8 می در پی این درگیری با ابتکار طرف قرقیزی بین «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و «چنگیز آیداربیک اف» وزیر امور خارجه قرقیزستان گفت‌وگوی تلفنی صورت گرفت.

سران نهادهای دیپلماتیک دو کشور حادثه عصر روز گذشته در منطقه «قم‌زار» جماعت «چارکوه» استان سغد تاجیکستان را بررسی و بر لزوم هماهنگی اقدامات با هدف حل و فصل سریع آن تاکید کردند.

دو طرف همچنین در مورد توجیه و فرهنگ سازی میان مردم به منظور رفع تنش در منطقه مرزی و برقراری ارتباط مداوم برای عادی‌سازی اوضاع و جلوگیری از تشدید وضعیت در آینده توافق کردند.

تاجیکستان و قرقیزستان 976 کیلومتر مرز مشترک دارند که تا کنون 504 کیلومتر از آن تعیین و علامت گذاری شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول