اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

همدلی از جنس مجازی/ از کفن و دفن اموات تا برگزاری مراسم ختم مجازی

یکی از مسائل شیوع کووید۱۹ مسئله کفن و دفن فوت شدگان و برگزاری مراسم ختم برای آنان است که این موضوع با توجه به محدودیت‌ها بار روانی برای خانواده اموات به همراه داشت، اما هستند افرادی که برای کاهش این آلام دست به کار شدند تا در حد توان از بار روانی این قضیه بکاهند.

همدلی از جنس مجازی/ از کفن و دفن اموات تا برگزاری مراسم ختم مجازی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، یکی از مسائل شیوع کووید۱۹ مسئله کفن و دفن فوت شدگان و برگزاری مراسم ختم برای فوت‌شدگان است که این موضوع با توجه به محدودیت‌ها بار روانی برای خانواده اموات به همراه داشت، اما هستند افرادی که برای کاهش این آلام دست به کار شدند تا در حد توان از بار روانی این قضیه بکاهند.

در استان مرکزی ۶۵ طلبه به صورت داوطلبانه در آرامستان‌ها حضور یافته و آیین غسل، کفن و دفن جان‌باختگان ویروس کرونا را به جا می‌آورند.

آیین غسل و کفن جان‌باختگان ناشی از کرونا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های علما و مردم بود که

در استان مرکزی ۶۵ طلبه به صورت داوطلبانه در آرامستان‌ها حضور یافته و آیین غسل، کفن و دفن جان‌باختگان ویروس کرونا را به جا می‌آورند

۶۵ طلبه به صورت داوطلبانه به آرامستان‌های استان رفتند و پیکر افرادی را که در نتیجه ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، غسل، کفن و دفن می‌کنند.

در کنار کفن و دفن اموات، برگزاری مراسم یادبود و ترحیم نیز از مسائلی است که این روزها تحت شعاع قرار گرفته است، مطلع شدیم گروهی در شهرستان دلیجان با بهره‌گیری از فضای مجازی مراسم‌هایی را برای فوت شدگان برگزار و همچنین با از خود گذشتگی کار غسل را نیز انجام می‌دهند.

برای گفت‌‌وگو و دیدار با تعدادی از آن‌ها که عصرها بعد از فراغت از انجام آیین کفن و دفن، برای بسته‌ بندی بسته‌های معیشتی در یکی از سالن‌های ورزشی شهر دلیجان گرد هم می‌آیند، راهی این سالن ورزشی می‌شوم، از چهره عرق کرده‌شان معلوم است حسابی خسته هستند اما هنوز با انرژی ادامه می‌دهند.

بسته‌های متعددی وسط سالن جمع شده و هر چند دقیقه به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود، بسته‌های مواد غذایی برای خانواده‌هایی است که در این شرایط به دلایل مختلف نمی‌توانند مایحتاج خود را تهیه کنند و این می‌تواند کمی آن‌ها را دلگرم کند.

همه آن ها طلبه هستند، اما از لباس‌های روحانی خبری نیست عبا و قبا را کناری گذاشته‌اند و با انرژی و شور خاصی کار می‌کنند، بعضی از آن‌ها برای گفت‌و گو حاضر نشدند و خواستند گمنام بمانند، اما تعدادی هم با اصرار برای مصاحبه رضایت دادند اصراری که لازم بود، لازم برای اینکه همه ما از مهربانی اقشار مختلف بشنویم و دلگرم شویم که هنوز انسانیت و سنت ایرانی بودنمان زنده است.

طلاب حوزه علمیه دلیجان تصمیم گرفتند برای تسکین رنج خانواده‌هایی که یکی از عزیزان خود را بر اثر کرونا از دست می‌دهند، مراسم ترحیم به صورت مجازی برگزار کنند

این طلبه‌ها نیز در کنار سایر افراد جامعه هرآنچه که توانسته‌اند را برای عبور از شرایط دشوار انجام داده‌اند به طوری که با حضور در آرامستان‌ها افراد فوت شده بر اثر بیماری را غسل می‌دادند، همچنین برای افرادی که به هر دلیلی فوت می کنند با توجه به منع برگزاری مراسم با حضور خانواده‌ها در فضای مجازی مراسم ترحیم برگزار می‌کنند.

برگزاری مراسم ترحیم برای خانواده‌ها به صورت مجازی

حجت الاسلام رسول ابوالقاسمی یکی از این داوطلبین با اشاره به منع برگزاری مراسم ترحیم برای جلوگیری از تجمع و خطر احتمال شیوع بیماری، گفت: به دلیل شرایط خاص امکان برگزاری مراسم ترحیم برای خانواده‌ها مهیا نیست و این موضوع برای آن‌ها فشار روانی به همراه داشت و به نوعی از اینکه نمی‌توانستند عزیزان خود را بدرقه کنند رنج مضاعفی را متحمل می‌شدند.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شد برای تسکین رنج خانواده‌ها راهکاری در نظر بگیریم که در نهایت در حوزه علمیه دلیجان به همراه دیگر طلاب داوطلب تصمیم به برگزاری مراسم ترحیم به صورت مجازی گرفتیم.

 

ابوالقاسمی بیان کرد: خانواده‌هایی که از این جریان مطلع شدند با برقراری ارتباط از طریق فضای مجازی در ساعت مشخصی درخواست مراسم ترحیم برای متوفی می‌دادند تا از این طریق کمی تسلی پیدا کنند و از اینکه نتوانسته‌اند برای عزیز از دست رفته خود مراسمی برگزار کنند کمتر آسیب روحی و روانی ببینند.

این روحانی در رابطه با دلیل تصمیمش برای کمک به مردم در شرایط موجود گفت: از ابتدای

خانواده‌هایی که از برگزاری مراسم ترحیم مجازی مطلع شدند با برقراری ارتباط از طریق فضای مجازی در ساعت مشخصی درخواست مراسم ترحیم برای متوفی می‌دادند تا از این طریق کمی تسلی پیدا کنند 

شروع بیماری البته بعد از گذران چند روزی که همگی در شوک شیوع این ویروس بودیم به همراه دیگر طلاب در مورد اینکه به چه نحو می‌توانیم در این شرایط کمکی انجام دهیم مشورت کردیم، شخصا نمی‌توانستم تحمل کنم کاری انجام ندهم، به همین دلیل هر اقدامی که در مراکز درمانی یا کمک به تهیه اقلام مورد نیاز خانواده‌ های نیازمند می‌توانستم انجام دهم را در کنار دیگر طلاب در حد توان حضور داشتم.

 نمی‌توانستم خودم را راضی کنم که با این جریان همراه نشوم

حجت‌الاسلام رئوف کریمی در خصوص اینکه چه اقداماتی به صورت داوطلبانه انجام شده است، نیز گفت: هر کدام از اقشار جامعه به نحوی در این جریان یاری رساندند حتی افرادی که در خانه ماندند هم به این جریان در حد توانایی خود که در خانه ماندن بود کمک کردند.

 

وی ادامه داد: در حوزه علمیه نیز برای کمک رسانی و نحوه خدمت به مردم همفکری صورت گرفت، متاسفانه یکی از مسائل نحوه شست و شوی فوت شدگان بود که برای خانواده‌ها این قضیه قابل تحمل نبود به همین دلیل این اقدام را به صورت داوطلبانه در دستور کار قرار دادیم.

این روحانی افزود: در ابتدا تعدادی از داوطلبان مرد این اقدام را انجام دادند و بعد از چند روز با داوطلب شدن تعدادی از خواهران فوت شدگان زن و مرد طبق رعایت نکات بهداشتی غسل داده می‌شدند.

حجت الاسلام کریمی گفت: در کنار این اقدام مراسم ترحیم نیز به صورت مجازی در نظر گرفته شد که به دلیل اطلاع رسانی در فضای مجازی به جز دلیجان یک مراسم هم مربوط به یکی از فوت شدگان در تهران بود که به درخواست خانواده برگزار شد.

وی بیان کرد: از دیگر اقداماتی که با همراهی طلبه‌های داوطلب انجام شده است جمع آوری کمک برای خانواده‌های نیازمند و تهیه اقلام خوراکی برای این خانواده‌ها است که کماکان در حال انجام است.

این روحانی ادامه داد: در این شرایط هر کدام از افراد جامعه اقدامی انجام می‌دهد و طلبه‌ها نیز در کنار سایر اقشار وظیفه انسانی خود را انجام می‌دهند و شخصا نمی‌توانستم خودم را راضی کنم که با این جریان همراه نشوم.

حجت الاسلام کریمی افزود: تعدادی از طلبه‌ها زمانی که مراکز درمانی به نیروی کمکی نیاز داشتند در این مراکز حاضر و از کارهای خدماتی تا کمک به بیماران را همراه با کادر درمان انجام می‌دادند.

وی گفت: از دیگر اقداماتی که در نظر گرفتیم ارائه مشاوره به خانواده‌هایی که عزیزی از دست دادند یا بیمار مبتلا در خانه داشتند بود، طلبه‌های داوطلب با برقراری تماس با این خانواده‌ها مشاوره ارائه و در کنار آن تعدادی از توصیه‌های طب سنتی که مورد تایید قرار گرفته بود نیز ارائه می‌شد.

حجت الاسلام کریمی با اشاره به قرنطینه برخی از بیماران در محل سکونت، افزود: بعضی از بیماران به تشخیص پزشک نیاز به بستری شدن در بیمارستان نداشتند و قرنطینه خانگی در نظر گرفته می‌شد که برای این بخش نیز خدماتی در نظر گرفتیم.

این روحانی گفت: طلبه‌ها برای مراقبت از این بیماران و ارائه خدمات داوطلب شدند و به ویژه به افرادی که کسی را نداشتند خدمات از جمله تهیه و رساندن وعده‌های غذایی، خرید، تهیه وسایل مورد نیاز و... ارائه می‌شد.

می‌بایست به وظیفه خود عمل می‌کردیم

حجت الاسلام علیرضا امیری نیز با تاکید بر این نکته که هر کدام از افراد جامعه به نوعی در این جریان به هم نوع خود خدمتی رساندند، گفت: ما نیز از این جریان جدا نبودیم و می‌بایست به وظیفه خود عمل می‌کردیم و چیزی بیش از این نبود.

وی در پاسخ به این سوال که اقدام طلبه‌ها در این جریان برای کمک رسانی به مردم چه بازتابی داشت، بیان کرد: دیدگاه برخی از افراد جامعه این نبود و فکر می‌کردند طلبه‌ها و روحانیون از مردم جدا هستند، این جریان و همراهی همه اقشار با یکدیگر بر روی این دیدگاه تاثیر گذاشت و حداقل این گفته با بازگو کرد که طلبه‌ها نیز مانند سایر مردم و یکی از اقشار جامعه هستند و در زمان سختی هر فردی از هر قشری نیاز است به وظیفه انسانی خود کمک کند.

این روحانی گفت: همدلی و همراهی مردم با یکدیگر زیبایی بود که با همه سختی‌ها و نگرانی‌های ناشی از شیوع کووید 19 خودنمایی کرد و این موضوع بسیار مهمی است.

حجت الاسلام امیری افزود: من در کنار سایر طلاب دلیجان توانستیم کارهایی مانند کمک برگزاری مراسم ترحیم، کفن و دفن فوت شدگان یا ارائه مشاوره را انجام دهیم، کادر درمان برای بهبود بیماران تلاش کردند، شهرداری برای نظافت معابر اقدام کرد، نیروهای جهادی برای تهیه ماسک و اقلام بهداشتی دست به کار شدند و خلاصه هر فردی یک کار انجام داد.

وی ادامه داد: صفحه مجازی راه اندازی کردیم و به کمک آن خانواده‌هایی که تمایل دارند در ساعت مشخص از طریق فضای مجازی حضور پیدا می‌کنند و برای آرامش روح فرد فوت شده تلاوت قرآن و نوحه خوانی انجام می‌شود که خانواده او نیز کمی آرامش پیدا کنند و این یکی از کارهایی بود که توانستیم انجام دهیم.

این روحانی تاکید کرد: کمک به جمع آوری اقلام مورد نیاز خانواده‌های نیازمند نیز از اقداماتی است که طلاب داوطلب در بخش آقایان و خواهران انجام می‌دهند و قطعا کمک به این خانواده‌ها در این شرایط وظیفه همه ما است.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول