اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

هفتانه کتاب-105|«علی از زبان علی»؛ روایتی که حاصل تخیل نویسنده نیست

اگر دست جوان‌ها به کتاب«علی از زبان علی» برسد به‌شدت ازنظر روحی و فکری، تحت تأثیر شخصیت علی (ع) قرار خواهند گرفت و هرچه از مظلومیت و محبت علی (ع) شنیده‌اند خواهند دید و خواهند شنید!

هفتانه کتاب-105|«علی از زبان علی»؛ روایتی که حاصل تخیل نویسنده نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی(ع)، سرآغاز و سرچشمه اصلی معرفت است، امامت جز با نام علی(ع) معنا نمی‌شود، مولایی که در بزرگی و دیانت، شجاعت و معرفت، رشادت و دلاوری، حلم و صبوری، مهر و قدرت و... کسی نمی‌تواند دست پیش بر ایشان گیرد.

تاریخ‌نامه‌ها همواره برای ما ارزشمند و قابل‌تأمل بوده‌اند اما آنجا که تاریخ از بزرگ‌مرد روی زمین روایت می‌کند، عقل به‌ناچار قد خم می‌کند، زبان در حلقوم نمی‌چرخد و تنها عشق محبان علی(ع) در نهاد شعله‌ور می‌شود.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در رابطه با این کتاب نوشته «اگر دست جوان‌ها به این کتاب برسد به‌شدت ازنظر روحی و فکری، تحت تأثیر شخصیت علی(ع) قرار خواهند گرفت و هرچه از مظلومیت و محبت علی(ع) شنیده‌اند خواهند دید و خواهند شنید! چون اثر کلام حضرت، واقعاً عجیب است؛ خصوصاً کلماتی که امیرالمؤمنین(ع) درباره خودشان فرموده‌اند».

کتاب «علی از زبان علی» به قلم حجت‌الاسلام محمد محمدیان از رساترین زندگی‌نامه‌های با ارزشی است که هر خواننده‌ای را مجذوب زندگی امیرالمؤمنین می‌کند.

عبارات شیوا و بی‌تکلّف، دوری از پیچیده‌گویی‌های متداول موجود در نثرهای تاریخی، پرداختن دقیق به جزئیات وقایع و زبان ساده و روان از جمله ویژگی‌های این کتاب است، بیان اتفاقات ولادت تا شهادت امیرالمؤمنین(ع) با یک نگاه سیاسی اجتماعی از زبان خودشان به استناد نقل‌قول‌های موثق و معتبر، از دیگر ویژگی‌های برتر این کتاب ارزشمند محسوب می‌شود.

این اثر از ۱۰ فصل، دوران مکه، دوران مدینه، دوران خلفا، دوران خلافت، دوران جنگ جمل، دوران جنگ صفین، دوران حکمیت، دوران جنگ نهروان، دوران غارت‌ها و دوران شهادت تشکیل شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«معاویه، وحشی‌ترین و خون‌خوارترین فرد را برای غارت حجاز و یمن انتخاب کرد و او کسی نبود جز بُسر بن ارطاة که در سنگدلی و خشونت‌ورزی شهره بود، خطبه‌ای برای بسیج مردم با هدف مقابله با غارتگری بُسر ایراد کردم:

«ای مردم، از روزی تفرقه میان شما رخ داد و توان شما را به نقصان گذاشت که اهل خرد و صاحبان رأی از میان شما رخت بربستند، من شما را بارها و بارها، در نهان و آشکار، در شب و روز، در صبح و شام، فراخواندم؛ ولی اجابت که نکردید هیچ، بیشتر پراکنده شدید و پا به فرار گذاشتید، آیا نصیحت و دعوت به هدایت و حکمت برای شما سودی ندارد؟ اندکی صبر کنید، گویی می‌بینم مردی را که بر شما مسلط شده و از همه چیز منعتان ساخته و گرفتار عذابتان کرده است و خدا او را عذاب کند، همان‌گونه که او شما را شکنجه خواهد کرد، به‌راستی که این خواری مسلمان و نابودی دین است که معاویه بن ابی‌سفیان، اراذل و اوباش را فرا بخواند و آنان اجابتش کنند و من که شما نیکان و صاحبان فضیلت را فرامی‌خوانم، پاسخم را ندهید! این رفتار اهل تقوا نیست».

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول