اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، شاهد تحولاتی بود از هشدار تهران به واشنگتن در پی تحرکات آمریکا برای مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا، تا حصول توافق سیاسی در همسایه شرقی ایران.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از جمله هشدار ایران به آمریکا در پی تحرکات این کشور به منظور ایجاد مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا و همچنین حصول توافق سیاسی در همسایه شرقی ایران، یعنی افغانستان و استقبال تهران از این توافق.

*هشدار ایران به آمریکا

اظهارات روز پنجشنبه یک مقام ارشد دولت آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است و پس از آن تحرکاتی از سوی آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با هدف ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا، واکنش ایران را در پی داشت و در همین خصوص ظریف وزیر خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل نامه هشدارآمیز نوشت و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه نیز سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا را احضار کرد.

 

 

وزیر امور خارجه ایران در نامه به گوترش نسبت به تحرکات آمریکا هشدار داد و از سوی دیگر نیز معاون سیاسی وزیر امور خارجه در احضار سفیر سوئیس به آمریکایی‌ها هشدار داد که هر‌گونه تهدید علیه نفتکش‌های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود.(اینجا بخوانید)

 

 

علاوه بر این سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در نشستی خبری با بیان اینکه توصیه‌های لازم به آمریکایی‌ها درباره کشتی‌های ایرانی داده شده، تصریح کرد: امیدواریم آمریکایی‌ها دست به کار احمقانه‌ای نزنند، چون قطعا با پاسخ ایران مواجه خواهند شد.(جزییات بیشتر)

یک رسانه آمریکایی پس از آن گزارش داد که دولت آمریکا اعمال تحریم علیه ایران به دلیل ارسال سوخت به ونزوئلا را بررسی می‌کند. بر همین اساس، چند مقام آمریکایی گفتند که دولت ترامپ در حال بررسی روش‌هایی از جمله اعمال تحریم‌های جدید و گام‌های دیگر حقوقی برای عدم صادرات نفت ایران به ونزوئلاست.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن هم روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه از ارسال نامه رسمی به سازمان بین‌المللی دریانوردی و ابراز نگرانی عمیق از تهدید اخیر آمریکا در قبال تانکرهای حامل سوخت ایران خبر داد.

وزیر دفاع ونزوئلا هم پنجشنبه اول خرداد ماه اعلام کرد که ارتش این کشور تانکرهای حامل بنزین ایران را اسکورت خواهد کرد و نماینده ونزوئلا در سازمان ملل نیز گفت که اقدام آمریکا در تهدید تانکرهای حامل بنزین ایران نقض آزادی تجارت و دریانوردی است.

سفیر ایران در «کاراکاس» نیز در اظهاراتی ضمن دفاع از محموله پنج تانکر حامل بنزین ایران به مقصد ونزوئلا تأکید کرد که دو کشور حق دارند آزادانه با یکدیگر تجارت کنند.

از سوی دیگر غلامحسین دهقانی سفیر ایران در بلژیک در مصاحبه‌ای با بیان اینکه این حق را داریم که نفت‌مان را به هر کسی که از ما می‌خرد، بفروشیم، درباره تهدید نظامی آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی تصریح کرد: دست به اقدامی متناسب با کنش آمریکا خواهیم زد.(اینجا بخوانید) 

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز پنجشنبه اول خرداد عنوان کرد که اطلاعی از برنامه‌های این کشور برای توقیف نفت‌کش‌های ایران در مسیر حرکت به سمت ونزوئلا ندارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در اظهاراتی عنوان کرد که اقدام ونزوئلا در وارد کردن سوخت از ایران از مشکلات این کشور کم نخواهد کرد.

از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن‌پست نیز احتمال اقدام آمریکا علیه نفت‌کش‌های ایران را ضعیف توصیف کرد. در آخرین تحول در این خصوص، خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه دوم خرداد ماه گزارش داد که پنج نفتکش حامل سوخت ایران در حال نزدیک شدن به«کارائیب» هستند.

*حصول توافق سیاسی در افغانستان و استقبال ایران

روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه بالاخره پس از سه ماه کشمکش سیاسی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان، ۲ طرف توافق سیاسی امضا کردند و ایران اولین کشوری بود که حصول این توافق را تبریک و از آن استقبال کرد. 

در همین خصوص سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آمادگی ایران را برای کمک به روند گفت‌و‌گوهای سیاسی بین الافغانی و ادامه روند همسویی گروه‌های افغانستان به شمول طالبان اعلام کرد.محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در پی این توافق با غنی و عبدالله تلفنی گفت‌وگو و از پیشرفت حاصل شده در روند مصالحه ملی صورت گرفته در افغانستان استقبال و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای حمایت از استمرار همسویی همه گروه‌های افغانستان اعلام کرد.

یک روز بعد یعنی دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه نمایندگان ویژه ایران، پاکستان، چین و روسیه در نشستی که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد و در بیانیه‌ای مشترک ضمن استقبال از توافق اخیر سیاسی در افغانستان، برگزاری مذاکرات فراگیر بین الافغانی را تنها راه تحقق آشتی ملی و پایان سریع منازعه طولانی در این کشور برشمردند.(اینجا بخوانید)

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در گفت‌و‌گو با حمدالله محب همتای افغانستانی خود ضمن تبریک توافق سیاسی در افغانستان درباره حادثه پیش آمده در مرز ایران و افغانستان گفت که مستندات غیر قابل تردیدی در رد ادعاهای مطرح شده علیه ایران درباره جانباختگان افغان وجود دارد که در صورت اراده طرف افغان می‌تواند در کمیته مشترک حقیقت‌یاب بررسی شود.(جزییات بیشتر)

پس از آنکه موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران از احتمال عزیمت هیأتی از ایران به افغانستان برای پیگیری حادثه پیش آمده در مرز خبر داد، وزارت امور خارجه افغانستان از سفر هیأت ایرانی به کابل به سرپرستی «محسن بهاروند» معاون وزیر امور خارجه ایران خبر داد.

علاوه بر این در هفته‌ای که گذشت، یک نهاد اطلاعاتی در آمریکا ادعای وزیر خارجه این کشور درباره مانع‌تراشی ایران در روند صلح افغانستان را زیر سوال برد.

* پول‌های ایران در کره جنوبی

روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری «یونهاپ» گفت ایالات متحده نسبت به طرح کره جنوبی برای ایجاد نوعی سازوکار پرداخت جهت انجام تبادلات بشردوستانه با ایران و بدون نگرانی از نقض تحریم‌های آمریکا، نظر مثبتی دارد.(جزییات بیشتر)

در همین خصوص نیز سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در خصوص این مطلب عنوان کرد: اقدامات اولیه و رایزنی‌ها در سطح سیاسی در این زمینه انجام شده و تا الان مانع اصلی آمریکایی‌ها بودند که اجازه نمی‌دادند. نمی‌دانم دولت کره جنوبی توانسته مجوزی از آمریکا دریافت کند یا نه؟. آنچه مسلم است این است که پول‌های ملت ایران در کره جنوبی هست و بهانه‌هایی مثل تحریم و ممانعت آمریکا و ...برای ما قابل قبول نیست و می‌خواهیم دارایی‌ها و پول‌های ما وارد کشور شود.

 

 

* سوریه

در هفته‌ای که گذشت، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، با بیان اینکه آمریکا باید به اشغال سوریه با نقاب مبارزه با تروریسم پایان دهد، گفت که جولان بخشی از قلمرو سوریه است و خواهد ماند.(اینجا بخوانید)

* بحث الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی

اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه بحث‌ها و مذاکرات کابینه در خصوص الحاق کرانه باختری و دره اردن به اراضی اشغالی در ماه ژوئیه (اواخر تیرماه و اوایل مردادماه) آغاز خواهد شد که طبق این طرح، تمام مناطق شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری به دیگر بخش‌های فلسطین اشغالی الحاق خواهد شد که حدود ۳۰ درصد از کل اراضی آن را تشکیل می‌دهد، واکنش‌هایی را به همراه داشت.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین خصوص از رژیم صهیونیستی خواست تا از الحاق بخش‌های اشغال شده کرانه باختری خودداری کند.

وزارت امور خارجه ایران نیز در توئیتی گام برداشتن در مسیر الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی را ورود به آتش خشم و اعتراض جهانی خواند و اعلام کرد: بی سرزمین کردن مردم فلسطین، پذیرفتنی نیست.

*تسریع در ارسال کمک‌های انسانی و دارو به مردم یمن

علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی و محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله نیز روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در گفت‌و‌گویی تلفنی بر تسریع در ارسال کمک‌های انسانی و داروی مورد نیاز مردم یمن در پی شیوع کرونا تاکید کردند.

*تداوم تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران

هایکو ماس و مایک پامپئو وزرای خارجه آلمان و آمریکا هم روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه تلفنی درباره برخی موضوعات از جمله ایران گفت‌وگو کردند.

«ند پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در دولت پیشین نیز در اظهاراتی مواضع و طرح‌های «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور در قبال ایران را «شکست محض» توصیف کرد و در پیامی توئیتری در این باره نوشت: «طرح‌های او (پامپئو) از ایران و کره شمالی گرفته تا دیگر جاها، شکست محض بوده است».

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران گفت: تلاش بی‌حاصل ⁧‫آمریکا‬⁩ برای تداوم ⁧‫تحریم تسلیحاتی ایران‬⁩ واکنش قاطع روسیه، چین و سردرگمی و تردید متحدان واشنگتن را به دنبال داشته است.

 

 

یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز در هفته‌ای که گذشت عنوان کرد که «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال رسیدن به «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود.(اینجا بخوانید)

نمایندگی فرانسه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در هفته‌ای که گذشت، خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز روز جمعه دوم خرداد با تاکید بر لزوم حفظ فشار تحریم علیه ایران و کشورهایی که با سیاست‌های آمریکا مخالف هستند، گفت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت تلاش می‌کنند.(جزییات بیشتر)

جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا نیز در هفته‌ای که گذشت در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه چین و ایران در حال همکاری برای تعمیر پالایشگاه‌های آسیب‌دیده دولت «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا هستند، در توئیتر نوشت: «رژیم غیرقانونی مادور از چین و ایران برای تعمیر پالایشگاه‌های آسیب‌دیده نفتی خود کمک دریافت می‌کنند. اشتباه نکنید. چین و ایران در حال همکاری برای تقویت مادورو و شرمسار کردن ایالات متحده هستند.» (اینجا بخوانید) 

بولتون روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه نیز خواستار برخورد «قاطعانه» با تلاش‌های ایران در مخالفت با اولویت‌های آمریکا شد و در توئیتر نوشت: «ایران در حال سرپیچی کردن از کارزار فشار آمریکا است و برای رها کردن مادورو از کمبود سوخت پنج نفت‌کش بزرگ را روانه ونزوئلا کرده است.باید با تلاش ایران برای مخالفت با اولویت‌های آمریکا با قاطعیت برخورد شود. چین ایران و ونزوئلا نمی‌توانند موفق شوند.» 

در هفته‌ای که گذشت، دادگاهی در آمریکا علیه یک شرکت ایرانی ارائه کننده خدمات مالی اینترنتی و دو مدیر ارشد ایرانی این شرکت به اتهام نقض تحریم‌ها اعلام جرم کرد.(جزییات بیشتر)

وزارت خزانه‌داری آمریکا (+) هم روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه اعلام کرد یک شرکت چینی را به بهانه ارتباط با ایران به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای در پی اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در قرار دادن یک شرکت چینی در فهرست تحریم به دلیل همکاری با شرکت هواپیمایی ماهان نوشت: «جمهوری خلق چین یکی از معدود کشورهایی است که از ماهان‌ایر استقبال می‌کند.» 

 

 

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ضمن متهم کردن این شرکت هواپیمایی به ارسال سلاح برای گروه‌های مرتبط با ایران در سراسر دنیا به چین هشدار داده همکاری با این شرکت «تبعات خواهد داشت».

برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه نیز در اظهاراتی عنوان کرد که ایران باید بین مذاکره با دولت این کشور یا فروپاشی اقتصادی یکی را انتخاب کند.

وزارت خارجه چین هم به اقدام آمریکا واکنش نشان داد و در واکنش به تحریم‌ اخیر آمریکا علیه یک شرکت چینی، ضمن درخواست برای لغو فوری تحریم‌های غیرقانونی واشنگتن، همکاری با ایران را منطقی و قانونی توصیف کرد.

آمریکا به این تحریم‌ها بسنده نکرد و دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرد و نام ۹ فرد و ۳ نهاد از جمله وزیر کشور و فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد.(بیشتر بخوانید)

در واکنش به این اقدام جدید آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه ایران (+) گفت که تحریم بی حاصل، تکراری و کور رژیم آمریکا علیه وزیر کشور، فرمانده نیروی انتظامی و سایر مقامات ایران نشانه ضعف، استیصال و سردرگمی این رژیم است که بر اساس توهمات همیشگی و تحت تاثیر مشاورانی کم مایه صورت می‌گیرد.

برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم روز جمعه گفت که هدف از سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران کشاندن ایران به پای میز مذاکره است. او عنوان کرد که آمریکا عقب نشینی نیروهای ایرانی از برخی پایگاه‌ها در سوریه را تاکتیکی می‌بیند.(جزییات بیشتر)

*فلسطین و روز قدس

وزارت امور خارجه ایران همچنین روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه در خصوص فلسطین اعلام کرد: دیگر وقت آن است که اروپا به وجدان جهانی گوش فرا داده و قدم‌های شجاعانه‌ای در دفاع از فلسطینی‌ها در قبال قساوت‌های اسرائیل بردارد.

وزارت امور خارجه ایران همچنین در آستانه روز قدس اعلام کرد: رژیم صهیونیستی از دل ترور زاده شده و به پاشیدن بذر آشوب در منطقه ادامه می‌دهد.

 

 

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به اظهارات بی پایه و اساس پامپئو و متهم کردن ایران به یهودستیزی در توئیتی نوشت: لازم است به وزیر خارجه خبیث ⁧‫رژیم تروریستی آمریکا یادآور شوم ما یهودستیز نیستیم، ستیز ما با جنایتکاران، غاصبان و کودک‌کشان است.

 

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در آستانه روز جهانی قدس در توئیتی نوشت: به زودی روز جهانی ⁧‫فتح قدس‬⁩ را در مسجدالاقصی جشن خواهیم گرفت.

وزیر خارجه ایران نیز در توئیتی خطاب به پامپئو و برخی از کشورهای اروپایی تصریح کرد: فلسطینی‌ها نباید هزینه جنایات و یا احساس گناه شما را بپردازند.

 

 

وزیر امور خارجه ایران همچنین پنجشنبه شب در توئیتی عنوان کرد: کسانی که منافع نتانیاهو را بر هر چیزی مقدم می‌دارند، در همه جنایات اسرائیل علیه بشریت همدست هستند.

وزیر خارجه ایران همچنین در گفت‌وگویی با بیان اینکه شورای امنیت گرفتار آمریکا و وتوی آن است، گفت: سازمان ملل و شورای امنیت پرونده روشن و شفافی در مورد جنایات رژیم صهیونیستی از خود به جا نگذاشته‌اند.(اینجا بخوانید)

 

 

وزارت خارجه ایران نیز روز پنجشنبه اول خرداد ماه و در آستانه روز قدس در بیانیه‌ای از ملت‌های مسلمان و آزادیخواه خواست با اعمال فشار بر دولت‌ها و نهادهای رسمی و حقوقی بین‌المللی، آنها را به انجام وظیفه خود در حمایت از حقوق مردم فلسطین و پایان اشغالگری وادار کرده و شعله مقاومت و جهاد را روشن نگهدارند.(اینجا بخوانید)

وزارت امور خارجه ایران همچنین در یک رشته توئیت عنوان کرد: رژیم صهیونیستی در ذات خود یک ماشین کشتار انسان‌ها است که بدون هیچ ضابطه و قانونی جان فلسطینی‌ها را می‌گیرد و آن‌ها را قربانی می‌کند.(بیشتر بخوانید)

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز جمعه دوم خرداد ماه در توئیتی با بیان اینکه چرا اروپا از همه پرسی در فلسطین به عنوان راه‌حلی پایدار واهمه دارد؟ عنوان کرد: این همه اسارت اروپا به دست لابی صهیونیستی حیرت‌آور است.

وزیر امور خارجه ایران نیز روز جمعه در توئیتی خود به مناسبت روز جهانی قدس، رژیم صهیونیستی را بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی خواند.

از سوی دیگر، سخنرانی مقام معظم رهبری در روز قدس نیز بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشت.(اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه ایران هم در پیامی ویدیویی به مناسبت روز قدس رژیم صهیونیستی را تنها و جدی‌ترین تهدید موجود کنونی برای حقوق بشر، صلح و امنیت جهانی برشمرد و آمریکا و دولت کنونی این کشور را همدست همه جنایاتی خواند که این رژیم مرتکب شده است.(جزییات بیشتر)

به گزارش فارس، نانسی پلوسی رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا نیز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه عنوان کرد که اقدام رئیس‌جمهور این کشور در اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران برای فروش نفت به عربستان سعودی جعلی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه با بیان اینکه نامه دونالد ترامپ به مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، حرفه‌ای‌گری و استقلال این سازمان را زیر سؤال برده، گفت: این تلاشی بیهوده در زمانی اشتباه است.

وزارت خارجه ایران هم روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در توئیتی با بیان اینکه مالکوم ایکس زندگی خود را وقف عدالت برای مردم محروم از مزایای اجتماعی کرد، اعلام کرد: وقت آن فرارسیده که مردم آمریکا از هر قشری در برابر نژادپرستی اجتماعی و مشوق اصلی آن بایستند.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز به مناسبت سالگرد آزادسازی جنوب لبنان (۲۵ می ۲۰۰۰) پیامی ویژه برای دولت، ملت و مقاومت در لبنان فرستاد.

از دیگر تحولات این هفته بیانیه اتحادیه عرب بود. دبیرخانه اتحادیه عرب روز پنجشنبه اول خرداد ماه در بیانیه‌ای با تکرار اتهامات علیه ایران مبنی بر دخالت در امور داخلی کشورهای عربی، مدعی شد که رفتارهای ایران امنیت و ثبات منطقه را بر هم می‌زند.(بیشتر بخوانید)

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه همچنین پنجشنبه اول خرداد در پی انتشار اخباری مبنی بر مرگ یک تبعه ایرانی در سوئیس (+) گفت: پیگیری‌های سفارت ایران در سوئیس با مقامات ذیربط این کشور برای دریافت گزارش رسمی پزشکی قانونی درباره علت مرگ بهنام بهرامی طاقانکی تبعه ایرانی همچنان ادامه دارد.

از دیگر تحولات هفته گذشته گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی و برهم صالح رئیس جمهور عراق بود. علاوه بر این مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران در تماسی تلفنی در مورد بحران اوضاع اقتصادی و کاهش قیمت جهانی نفت گفت‌وگو کردند.

نماینده ایران در سازمان‌ ملل در وین هم در هفته‌ای که گذشت، در نامه‌ای به مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر این سازمان با اشاره به کشف ۹۵۰ تن انواع مواد مخدر در سال ۹۸، علیرغم تحریم‌های آمریکا، خواستار حمایت این سازمان از اقدامات ایران شد.

سفیر ایران در مسکو نیز در هفته‌ای که گذشت با مقامات روس از جمله بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه تلفنی درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین روز جمعه دوم خرداد ماه درباره خروج آمریکا از معاهده آسمان باز با بیان اینکه روند یکجانبه‌گرایی و خروج آمریکا از توافقات بین‌المللی ادامه دارد، گفت: واشنگتن در حال زیر پاگذاشتن همه تعهدات بین‌المللی خود و لطمه زدن به هنجارها و قواعد بین‌المللی است.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول