اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مطالعه هدفمند؛ گمشده امروز

کتاب‌خوانی و مطالعه هدفمند به عبارتی دقیق، گمشده امروز است؛ بسیاری از ما روزانه ده‌ها متن ریز و درشت را مطالعه می‌کنیم، بدون آنکه هدف خاصی را دنبال کنیم.

مطالعه هدفمند؛ گمشده امروز

خبرگزاری فارس سمنان- گروه فرهنگی: اهمیت تقویت فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی آن‌قدر بالاست که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند «وظیفه همه افراد فرهیخته و همه نهادهای فرهنگی کشور است که در اشاعه، گسترش و تقویت هر چه بیشتر مسأله کتاب و کتاب‌خوانی اهتمام ورزند و همه دردآشنایان و دل‌آگاهان به‌منظور بسیج همگانی برای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی به پا خیزند».

امروز باید همه به گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه همت گمارند و برنامه‌های مختلفی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی تدوین شود.

آنچه در این بخش، می‌تواند راه گشا باشد و به بالندگی فرهنگ مطالعه و مشغول سازی نوجوانان و جوانان به کتاب‌خوانی منجر شود، توجه به نیاز مخاطب است.

در شرایطی که گویا کتابخانه‌های عمومی کشور در روزهای آینده به‌تدریج بازگشایی می‌شود، توجه به «مطالعه هدفمند» یکی از موارد مهمی است که باید به آن عنایت داشت.

مطالعه هدفمند؛ نیاز امروز جامعه ایرانی

یک کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: در سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، بر لزوم انسجام‌بخشی به فرهنگ مطالعه به‌طور مکرر تأکید شده است.

مجید کتال بیان کرد: با هدف عملیاتی کردن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تعمیق باورها به این امر باید فرهنگیان با آگاهی از این موضوع و با برگزاری سلسله جلسات شورای اندیشه‌ورزی، بازخوانی این سند در حوزه تقویت فرهنگ مطالعه در مدارس و اجرایی کردن آن را در دستور کار خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: حفظ شاخصه جذابیت، کوتاهی، استمرار و تأثیرگذاری با استفاده از جادوی هنر در تولیدات ادبی بسیار مهم است و توجه به فرآیند مطالعه هدفمند کتاب و جلسات گفت‌وگو و مناظره از برنامه‌های عملیاتی باشد.

این کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی گفت: ادبیات دارای شاکله‌ای آمیخته به احساس و سازگار با روح لطیف انسانی است و تولیدات ادبی باید بر این محور پایه‌گذاری شود.

طرح ملی کتابخانه‌گردی؛ یک نمونه

یک فعال حوزه نشر نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه تولیدات حوزه کتاب و کتاب‌خوانی باید تقویت شود و از سویی در دسترس قرار گیرد، می‌گوید: در بازه‌های مختلف در کتابخانه‌های عمومی شاهد برگزاری برنامه‌های ویژه‌ای برای بسط فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بوده‌ایم و به‌طور نمونه، طرح ملی کتابخانه‌گردی در کشور اجرا شده است.

بشیرالدین علومی عنوان کرد: باید توجه ویژه و خاص‌تری به کتاب و کتاب‌خوانی شود؛ زیرا تا وقتی که زمانی برای صرف شدن در امر کتاب‌خوانی باشد، دیگر برای امور منفی خرج نخواهد شد و فرصت کارهای غیر را از جوانان می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی امروز باید در عرصه کتابخانه، حرف‌ها را به عمل تبدیل کنیم و بیشتر از قبل به تمام موارد مربوط به فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی دقت داشته باشیم.

کارگاه‌های آموزشی کتاب؛ امری مغفول‌مانده

امیر معصومی، یکی از پژوهشگران حوزه کتاب هم در گفت‌وگو با فارس، با تأکید بر لزوم توجه به نقش مطالعه و کتاب‌خوانی در تکامل جامعه بشری گفت: همزمان با برگزاری اردوهای آموزشی و فرهنگی برای دانش‌آموزان مدارس، باید به برگزاری کارگاه‌های آموزشی به‌عنوان یک ظرفیت عظیم در راستای گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی هم توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه مطالعه یکی از بهترین راهکارهای مهار معضلات اجتماعی است، گفت: کتاب به‌عنوان عامل انتقال اندیشه، نقش مؤثری در تکامل و ارتقای سطح فرهنگ دارد و بهره‌مندی از مطالعه هدفمند به بسط فکر و تغییر نگرش مردم به زندگی می‌انجامد‌.

این پژوهشگر ادامه داد: مطالعه هدفمند برخورد با مسائل را آسان‌تر کرده و سلامت و بهداشت روانی و تقویت سطح آگاهی را به جامعه هدیه می‌دهد.

کتاب‌خوانی هدفمند؛ رافع بخشی از گرفتاری‌های اجتماعی

یکی از راهکارهای رفع معضلات اجتماعی، توجه به فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است و در این حوزه برنامه‌های مختلفی هر ساله اجرا می‌شود؛ جشنواره‌های مختلف کتاب‌خوانی یکی از برنامه‌های مهمی است که باید نسبت به هدفمندسازی آن در بخش‌های مختلف و عناوین ویژه توجه داشت.

بر اساس آمارهای موجود، سوق دادن نسل جوان جامعه به سمت اقداماتی نظیر کتاب‌خوانی، تا حدود زیادی از بزه‌های مختلف خواهد کاست و از اتلاف وقت آن‌ها نیز کم می‌کند؛ اما این مسأله مستلزم تقویت تولیدات در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی است.

کتاب‌خوانی هدفمند دانش‌آموزان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مورد تأکید قرار گرفته است و از این‌رو، همگان باید به امر هدفمندسازی مطالعه در قشر دانش‌آموز توجه داشته باشند.

انتهای پیام/74009/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول