اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

کارکرد روزنامه‌ها تغییر کرده است/ عصری جدید برای رسانه

مدیرعامل جوان آنلاین گفت: اقتصاد، وابستگی های شدیدی برای روزنامه درپی دارد که منجر می شود کارکردصحیح هر یک از روزنامه ها به خوبی ظهور و بروز نیابد.

کارکرد روزنامه‌ها تغییر کرده است/ عصری جدید برای رسانه

به گزارش خبرنگار هنر و رسانه خبرگزاری فارس، محمد صادق عبداللهی در برنامه انعکاس رادیو گفت و گو، با اشاره به مدیریت روزنامه‌ها، اظهار داشت: روزنامه ای که با هزینه آگهی فلان شرکت مدیریت می شود، قطعا نخواهد توانست نقدی بر عملکرد آن بنویسد چون آگهی خود را از دست می دهد و این آسیبی بزرگ در اقتصاد رسانه است.

وی با اشاره به اینکه چنین تهدیدهایی را باید به فرصت بدل کرد، افزود: برخی روزنامه ها با ظاهری شیک روی دکه ها قرار می گیرند تا مخاطب را ترغیب به خرید کنند؛ البته برخی روزنامه ها هم مجبور به نوشتن مطابق فرهنگ عامه هستند که به نوعی، زرد نویسی را دنبال می کنند.

عبدالهی با بیان اینکه آسیب ها نباید مانع کارکرد انتقادی روزنامه ها باشد، تصریح کرد: در حال حاضر هیچ روزنامه ای از این معضل در امان نیست.

کارکرد مطبوعات در حال تغییر است
وی در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی کارکرد رسانه و مطبوعات را طی دهه های مختلف دستخوش تغییر دانست و افزود: رسانه های جدید اعم از توئیتر، اینستاگرام و... ماهیتی روزنامه ای ندارند؛ بلکه اتفاقاتی جدید هستند که باید فهمیده شوند. اگر تصور کنیم این رسانه ها جایگزین روزنامه شدند، که البته باوری غلط است، در اشتباه کنونی خواهیم ماند و لذا تلاش خواهیم کرد با اصلاح محتوایی روزنامه ها، جذب مخاطب کنیم و مطبوعات را به دوران طلایی باز گردانیم.

مدیرعامل جوان آنلاین با طرح این پرسش که اساسا چرا قصد حفظ روزنامه ها یا مطبوعات را داریم، گفت: رونق مطبوعات مقطعی و در دوران هایی خاص اتفاق افتاده است.

وقتی دکه دار در فروش روزنامه دخیل است

در ادامه این برنامه رادیویی حامد یعقوبی، دبیر روزنامه اعتماد اظهار کرد: برخی مسائل در مطبوعات بسیار روشن است، اما چون پرسشی فلسفی درباره آن نمی شود، جوابی برای حل آن بیان نمی گردد. به عنوان مثال چرا وضعیت اقتصادی مطبوعات به شکل کنونی است؟ در حالیکه به روی خود نمی آوریم یک روزنامه خصوصی در فضایی نا برابر با روزنامه ای که از بودجه عمومی ارتزاق می کند، در رقابت وارد می شود.

وی با بیان اینکه مطبوعات بهره مند از بودجه عمومی از بسیاری مواهب برخوردار هستند و این روند در تمام دولت ها دیده می شود، گفت: دکه ها و سویستم توزیع موضعاتی هستند که روزنامه ها با آن دست به گریبانند؛ بعنوان مثال صاحب یک دکه در میدانی شلوغ اگر به فرمت نشریه ای علاقمند نباشد، آن را برای فروش عرضه نمی کند. این ها مسائلی ساده هستند، اما طی سال ها فکری برای آن نشده است.

عصر جدید رسانه ای

یعقوبی درخصوص وضعیت کنونی رسانه ها گفت: امروزه اصالت ناخود آگاه به رسانه های دیجیتال داده شده و برای آن ها یک عصر رسانه ای قائل شده ایم.

وی افزود: مورخین زمانی تاریخ بشر را با نام های مختلف می خواندند و این نامگذاری برای مطبوعات هم صدق می کند. ما از جمله ی "رسانه همان پیام است" بسیار سخن گفته ایم ولی به درک درستی درباره آن دست نیافته ایم.

دبیر روزنامه اعتماد ، ادامه حیات مطبوعات مسئله ای مهم در دوره و عصر کنونی است و گفت:‌ این دوره  با "فضای مجازی" عجین شده است. او معتقد است غالب نظریه های اهل فن در باب ادامه حیات روزنامه ها، از سیری نوستالژیک پیروری می کند و بر پایه نسخه هایی غیر عملیاتی استوار است.

اصالت مختص محتواست یا فرم روزنامه

وی افزود:‌ اصالت دادن به محتوا، پیش فرضی اشتباه است که این نظریه ها را بروز و ظهور می دهد.

یعقوبی با بیان این مطلب افزود: این عده می گویند آزادی ها باید بیشتر شود یا فلان و بهمان بنویسم تا رونق مطبوعات فزونی گیرد که مسلم است چنین موضوعاتی به جذب مخاطب بیشتر می انجامد، اما گویی مخاطب را موجود چشم و گوش بسته فرض می کنیم تا ما به آن خوراک محتوایی دهیم.

این فعال مطبوعاتی با تاکید بر اینکه اصالت عموما ناظر بر محتوا نیست، تصریح کرد: اصالت در ساختار و فرم رسانه ای دیده می شود که امروز پدیدار گشته و طی دو دهه گذشته وجود نداشت.

یعقوبی این نظریه را با ذکر مثالی تکمیل کرد: زمانی که اینترنت تهران چند روز قطع بود، "دیوار گردی" اشاره به سایت دیوار زیاد شده بود؛ چراکه این پلتفرم برای مردم سرگرمی ساز است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول