اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

تنها «پارک کویر» خراسان شمالی، تشنه اعتبار

تنها «پارک کویر» استان خراسان شمالی در شهرستان جاجرم، این روزها منتظر اقدام جدی مسئولان برای پایان دادن پروژه و ایجاد محیطی گردشگری برای مسافران است، اما گویا غبار بی‌توجهی بر آن پاشیده شده است.

تنها «پارک کویر» خراسان شمالی، تشنه اعتبار

خبرگزاری فارس، خراسان شمالی - فاطمه معینی؛ شهرستان جاجرم با توجه به ظرفیت‌های گردشگری و تاریخچه غنی و منابع طبیعی مناسب، اماکن تفریحی و گردشگری کمی دارد؛ به‌طوری‌که مردم شهرستان به اماکن خارج از محدوده شهر برای گذران اوقات فراقت خود مراجعه می‌کنند که با وجود طولانی بودن مسیر، می‌تواند دشواری‌هایی را به همراه داشته باشد، حال آنکه شهرستان جاجرم  با داشتن ظرفیت‌هایی از جمله نزدیک بودن به ایستگاه راه‌آهن، وجود زیستگاه یوز آسیایی، وجود رودخانه دائمی کال شور، حوضچه‌های نمک و پوشش گیاهی مناسب می‌تواند هرساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب کند.

در سال ۹۵ مسئولین،  پروژه پارک کویر جاجرم را که در ۲ کیلومتری شهر در نزدیکی آرامگاه خواجه مهزیار و در حاشیه کویر قرارگرفته است، آغاز کردند که فاز اول این پروژه در حال حاضر ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما فاز دوم آن که شامل اجرای طرح‌های توسعه‌ای و محوطه‌سازی است، هنوز شروع نشده و نیازمند اعتبار است.

 

یکی از شهروندان جاجرمی می‌گوید: وجود پارک کویری یکی از الزامات جاجرم است.

«غلامی» می‌افزاید: مکانی که پارک کویر در آن احداث‌شده به ایستگاه راه‌آهن نزدیک است و می‌تواند به بحث گردشگری کمک کند.

وی تصریح می‌کند: اگر در پارک کویر، دریاچه نمک و شبیه‌سازی کویر انجام شود بسیار مؤثر خواهد بود.

شهروندی دیگر هم می‌گوید: پارک کویر ازنظر محل احداث در مسیر خوبی قرارگرفته است زیرا با اتمام پروژه جاده میامی به جاجرم، این پارک ازنظر گردشگری بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

«محمدی» ادامه می‌دهد: جاجرم مکان‌های تفریحی کمی دارد و با توجه به اجرای چند برنامه کویر نوردی نیاز است این پروژه تکمیل شود تا کویر نوردان بیشتری جذب شوند.

یکی دیگر  از شهروندان جاجرمی می‌گوید: مجتمع خدمات و بهداشتی کویر مکانی مناسب برای دوستداران کویر است و با مناسب‌سازی محیطی  مانند نورپردازی و بستر مناسب  برای متصل شدن بهتر ساختمان به جاده اصلی است.

رحیمی می‌افزاید: این مکان می‌توانند جایگاهی باشد برای معرفی پتانسیل‌های کویر و آشنایی کاربردی دانش آموزان با پوشش گیاهی  و منطق بکر طبیعی و انرژی خورشیدی کویر که بسیار ارزشمند است.

 

رفعتی دیگر شهروند جاجرمی می‌گوید: شهرداری جاجرم نظارتی کافی بر روند زیباسازی و نگه‌داری این مکان ندارد وی می‌افزاید: با توجه به اینکه این منطقه تنها نقطه  اتصال جاجرم هم برای مسافرین ایستگاه وهم مسافرین خراسان رضوی است  حتی یک بیلبورد و یا نوشته مبنی بر خوش آمد گویی برای مسافرین به شهر جاجرم بعد  از گذشت ده‌ها سال  ندارد.

سالاری دیگر شهروند جاجرمی می‌گوید: دو سال است که این مکان  برای مسافرین به علت نبود متولی در نگهداری و مواظبت بلااستفاده رهاشده است وی می‌افزاید: این مکان  می‌تواند منبع خوبی برای اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد توسط بخش خصوصی از طرف مسافرین  باشد ولی هنوز هیچ‌گونه درآمدی نداشته است.

در همین ارتباط  مسئول اداره میراث فرهنگی و گردشگری جاجرم  می‌گوید: این پروزه برای  تکمیل و توسعه نیازمند  اعتبار است.

کارگر مقدم می‌افزاید: این پروژه در سال ۹۵ بااعتبار اولیه ۲۰۰ میلیون تومان آغاز شد که فاز اول آن احداث سرویس بهداشتی و نمازخانه انجام گرفت که میزان پیشرفت فیزیکی  آن ۹۸ درصد است.

وی ادامه می‌دهد: فاز دوم آن‌که توسعه و محوطه‌سازی است به علت نبود اعتبار آغاز نشده است.

آن‌طور که «کارگر مقدم» به آن اشاره می‌کند هنوز زیرساخت‌های پارک کویری شامل برق، آب و گاز فراهم  نشده که این مورد نیز نیازمند اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان است.

وی می‌گوید: این پروژه در سال ۹۵ برای رفاه حال مسافران و گردشگران در مسیر جاده آغاز شد اما با کمبود اعتبار مواجه است و اکنون در فاز اول آن  نمازخانه ساخته‌شده و زیرساخت‌هایی ازجمله آب، برق و گاز ندارد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول