اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

دانشجویان فنی و حرفه‌ای؛ موتور محرکه «جهش تولید»

دانشجویان فنی و حرفه‌ای بدون تردید موتور محرکه «جهش تولید» در سال جاری هستند و باید به آن‌ها بیشتر توجه شود.

دانشجویان فنی و حرفه‌ای؛ موتور محرکه «جهش تولید»

خبرگزاری فارس سمنان- محمد گلپایگانی: دانشجویان فنی و حرفه‌ای که بیش از همه، با محیط صنعت و تولید و البته مهارت و کار آشنایی دارند، بدون تردید موتور محرکه «جهش تولید» در سال جاری هستند.

دانشجویان دارای مهارت می‌توانند به‌خوبی چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند و از این‌رو، در سال جهش تولید باید به آن‌ها بیشتر توجه شود.

دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای یکی از مراکزی هستند که در سال‌های اخیر در پرورش دانشجویان دارای مهارت نقش خوبی ایفا کرده‌اند و این روال همچنان ادامه دارد.

اشتغال 60 درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان با اشاره به سالی که با تصمیم و درایت مقام معظم رهبری به نام جهش تولید مزین شده است، بر لزوم عملی شدن رهنمودهای معظم‌له تأکید کرد و افزود: وبینارهای کشوری به میزبانی این دانشگاه برای اولین بار با موضوع کارآفرینی و ارتباط با صنعت در همین راستا و با حضور شخصیت‌های برجسته کشوری و استانی و تعدادی از صنعت‌گران استان و رؤسای کارخانه‌ها برگزار می‌شود.

رضا نقدی جمعیت دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای را بالغ بر 180 هزار دانشجو در تمام استان‌های کشور و در 176 دانشکده در کشور عنوان کرد و گفت: این دانشگاه دارای 25 هزار عضو هیأت علمی و استاد است.

وی با اشاره به وجود دو هزار و 200 کارگاه و آزمایشگاه در کشور خاطرنشان کرد: بیش از 60 درصد دروس در این دانشگاه به‌صورت کارگاهی و آزمایشگاهی ارائه می‌شود.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان این دانشگاه را بیش از 60 درصد دانست و گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان به‌عنوان تنها دانشگاه دولتی مهارتی در استان با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآفرین، رسالت و مأموریت خود را دنبال می‌کند.

نقدی هدف از برگزاری وبینارها را هم‌اندیشی و توسعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان با رویکرد کارآفرینی و ارتباط با صنعت عنوان کرد.

اخذ 101 رشته محل جدید با رایزنی با اصحاب صنعت

مهدی منتظرالقائم، مشاور رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در امور خیران هم گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای مصمم است تا در جهش تولید موفق و مؤثر باشد و با رایزنی رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، امر گسترش دانشگاه تا حدود زیادی به عهده دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

وی به اخذ 101 رشته محل جدید با رایزنی با اصحاب صنعت اشاره کرد و گفت: مجوز تغییر سرفصل‌های این دانشگاه و بروز کردن فصول درسی از وزارت علوم اخذ شد.

مشاور رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در امور خیران با اشاره به طرح آمایش سرزمین دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: این دانشگاه در هر استان و شهر متناسب با نیاز و پتانسیل موجود در آنجا رشته اخذ خواهد کرد.

وی گفت: ضریب اشتغال فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بیش از 60 درصد است که با ارتباط بیشتر بین صنعت و دانشگاه ضریب اشتغال به 100 درصد خواهد رسید.

منتظرالقائم تأکید کرد: باید شیک‌سازی حرفه‌ای تکنسین‌ها و معرفی فرهنگ رشته‌های مهارتی انجام پذیرد و مشکلات دانشگاه فنی و حرفه‌ای برطرف شود تا شاهد افزایش بیش از پیش ارتباط بین صنعت و دانشگاه باشیم.

تربیت نیروی کارآمد و ماهر؛ امری مهم

مدیرکل دفتر امور هماهنگی اقتصادی استانداری سمنان هم دانشگاه را مکانی برای تربیت نیروی کارآمد و ماهر دانست و ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت را در رشد این دو مجموعه بسیار مهم، تأثیرگذار و تعیین‌کننده دانست.

مهدی سلامتی بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاهی مهارت‌محور بوده و توانسته است با تربیت نیروی کار ماهر و چیره‌دست، همراه با پنجه‌های کارآمد، گامی مثبت در جهت تأمین نیروی کار صنایع استان بردارد.

وی بر لزوم ارتباط بیش از پیش صنعت و دانشگاه و تقویت آن و همچنین برگزاری این‌گونه وبینارها و همایش‌ها تأکید کرد.

مدیرکل دفتر امور هماهنگی اقتصادی استانداری سمنان آمادگی استانداری سمنان در جهت ارتباط بیشتر این دو مجموعه مهم در جهت حل معضل بیکاری در جامعه را اعلام کرد و گفت: امیدوارم بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که امسال را سال جهش تولید اعلام کرده‌اند، بتوانیم در جهت دستیابی به این مهم تأثیرگذار باشیم.

دانشجویان؛ در راه کارخانه‌ها

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت استان سمنان هم گفت: دانشجویان مهارت‌های عملی را که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها کسب می‌کنند، باید در کارخانه‌ها صنعتی نیز تجربه کنند.

وی بر لزوم ارتباط اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان تأکید کرد و گفت: دانشجویان باید واحدهای عملی را در کارخانه‌ها موردنیاز بگذرانند تا از نزدیک با محیط کار آشنا شوند.

وی گفت: باید همکاری عملی بین دانشگاه و صنعت تقویت شود و دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند خلأها و مشکلات موجود را از بین ببرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت استان سمنان به اهمیت تربیت نیروی ماهر و آماده کار در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت هدف دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوداشتغالی، کارآفرینی و کمک به بهره‌وری نیروی کار است.

تأسیس اتاق حل مسأله در شهرک صنعتی

حسن آلبویه، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان هم ضمن تقدیر از اقدامات خوب انجام‌شده، ارتباط بین دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان و شرکت شهرک‌های صنعتی را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: استان سمنان دارای پتانسیل بسیار قوی دانشگاهی است.

وی نقش فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای را بسیار مهم و کلیدی دانست و از تأسیس اتاق حل مسأله در محل کسب‌وکار شهرک صنعتی خبر داد که تمام دانشگاه‌ها در آن مشارکت دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان اهمیت آموزش‌های عملی و مهارتی مخصوصاً آموزش‌های حین کار به شاغلان واحدهای صنعتی و تأمین نیروی انسانی متخصص و کاربردی برای این واحدها را یادآور شد و بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای توانمندسازی شاغلان صنایع تأکید کرد.

آلبویه اظهار کرد: با توجه به نقش برجسته دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ارائه آموزش‌های علمی، فنی و کاربردی به دانشجویان، افزایش تعامل و همکاری با این مجموعه دانشگاهی می‌تواند اثرات مؤثری در بخش صنعت به همراه داشته باشد.

فیبر نوری؛ در مسیر دانشگاه

مجید دارایی، مدیرعامل مخابرات منطقه سمنان نیز از همکاری و تعامل بسیار مطلوب بین مخابرات منطقه سمنان با دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان سخن گفت و بر لزوم تقویت زیرساخت‌های دانشگاه‌ها در جهت دستیابی به دولت الکترونیک و هوشمندسازی دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت آموزش‌های مجازی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان در استان دارای چهار دانشکده است، افزود: با تعامل و همکاری دوجانبه، فیبر نوری اختصاصی به این مجموعه‌ها تخصیص یافته است.

مدیرعامل مخابرات منطقه سمنان گفت: در نشستی که با ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان برگزار شد، مقرر شد این دانشگاه به‌عنوان پایلوت دانشگاه‌های هوشمند در سطح کشور مطرح شود.

دارایی گفت: بر اثر شیوع بیماری کرونا، بستر آموزش مجازی در این دانشگاه در دستور کار گرفت و به‌منظور استفاده حداکثری از ظرفیت سامانه مجازی بومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان، چهار سرور مجازی با ظرفیت دسترسی بسیار بالا و پهنای باند بی‌نهایت و آپلود بدون مرز در اختیار اساتید ارجمند و دانشجویان این دانشگاه قرار گرفت.

وی گفت: مقرر شد تا به‌منظور توسعه زیرساخت‌ها و تحقق عملی کارآفرینی تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت مخابرات منطقه سمنان و دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان منعقد شود.

مدیرعامل مخابرات منطقه سمنان افزود: با همکاری و هماهنگی بین این دو مجموعه تمام سایت‌ها، کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، کلاس‌ها، خوابگاه‌ها و ستاد مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان و دانشکده‌های استان به تکنولوژی فیبر نوری مجهز شده است و اساتید، همکاران و دانشجویان از اینترنت با کیفیت و سرعت بالا بهره‌مند شده‌اند.

دارایی، دانشجویان این دانشگاه را از لحاظ دانش و کاربردی بودن بسیار موفق ارزیابی کرد و از برون‌سپاری برخی از فعالیت‌های مخابرات به دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان خبر داد.

تربیت نیروی متخصص و فنی در دانشگاه

سیدمحمداسماعیل جلالی، رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان هم گفت: حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت با تشکیل پارک‌های علم و فناوری انجام شد و دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارتباط بین صنعت و دانشگاه را در سه مقوله مهم کار (اشتغال)، کارآفرینی و فن آفرینی برقرار کرد.

وی گفت: از هر 100 دانش‌آموخته دانشگاه فنی و حرفه‌ای، بیش از 60 درصد جذب بازار کار می‌شوند که آماری بسیار مطلوب برای این دانشگاه محسوب می‌شود و باید دانشجویان را به‌گونه‌ای تربیت کنیم تا ایجاد اشتغال کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان یکی از وظایف دانشگاه فنی و حرفه‌ای را تربیت تکنسین‌های ماهر دانست و بر لزوم تقاضامحور کردن رشته‌ها در سطح دانشگاه‌ها تأکید کرد.

جلالی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنعت را مستحکم‌تر کند و با تربیت نیروی متخصص و فنی و چیره‌دست خلأ ناشی از نبودن نیروی کار ماهر در صنعت را پر کند.

مسأله اولویت‌دارِ نظام

رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند که اگر ما بخواهیم اشتغال در کشور به وجود بیاید، باید به تولید ملی- تولید به‌معنای عام کلمه؛ تولید صنعتی، تولید کشاورزی، تولید خدمات- اهمیت بدهیم؛ همه‌ اینها بایستی مورد توجه قرار بگیرد و برای اینها برنامه‌ریزی بشود. اینها چیزهایی نیست که جایز باشد ما اینها را تأخیر بیندازیم، باید در اولین فرصت‌ها مسؤولان ذی‌ربط به این مسأله بپردازد. بنابراین، این مسائل، جزو مسائل اولویت‌دار و درجه‌ اول نظام است.

این سخنان نشان می‌دهد که امروز بیش از هر زمان دیگری باید به تولید و نقش تحصیل‌کردگان ماهر در رونق و جهش تولید توجه شود.

انتهای پیام/2568/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول