اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

70 درصد پرونده‌های قضائی وکیل ندارند/ وقتی وکالت هم مفهوم لاکچری می‌گیرد!

در جوامع امروزی هر چه جلوتر می‌رویم کلمه «وکیل» مفهوم لاکچری‌تری به خود می‌گیرد و بسیاری از مردم که توان مالی مناسبی ندارد توان داشتن وکیل هم ندارند، رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان معتقد است: در 70 درصد از پرونده‌های قضائی از حضور وکیل استفاده نمی‌شود.

70 درصد پرونده‌های قضائی وکیل ندارند/ وقتی وکالت هم مفهوم لاکچری می‌گیرد!

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، از دیرباز در تعریف وکیل  گفته شده وکیل کسی است که قانون را می‌داند و می‌تواند از حق موکلش در دعاوی مطرح شده بر اساس قانون دفاع کند. در جوامع امروزی هر چه جلوتر می‌رویم این کلمه وکیل مفهوم لاکچری‌تری به خود می‌گیرد و بسیاری از مردم که توان مالی مناسبی ندارد توان داشتن وکیل هم ندارند.

شاید عدالت اینگونه حکم می‌کند که افراد با توان مالی متفاوت در داگاه‌ها از حق وکالت یکسانی برخوردار باشند. در سال‌های اخیر با توجه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و افزایش اختلافات و روند پرونده‌های مطرح شده در دادگاه‌ها چندین برابر شده است و انتظار این بود که تعداد دانش‌آموختگان وکالت که بیکار بودند روز به روز کمتر شود اما نه‌تنها این اتقاف نیفتاد بلکه بر اساس گزارش مرکز آمار ایران 21 درصد از فارغ‌التحصیلان بیکار از رشته حقوق هستند.

بیشترین شبهه‌ای که در بیکاری این فارغ‌التحصیلان وجود دارد انحصارطلبی کانون وکلا است، حالا با اجباری شدن استفاده از وکیل در پرونده‌ها این انتظار می‌رود که این مشکل کمتر و یا برطرف شود.

کانون وکلای دادگستری در سال ۱۳۳۱ به‌موجب لایحه قانونی استقلال تاسیس و به‌عنوان موسسه‌ای مستقل و خصوصی وظیفه ارائه خدمت عمومی تربیت وکیل مورد نیاز جامعه را بر عهده دارد.

کانون وکلای دادگستری کرمان در سال ۱۳۸۹ با 700 نفر وکیل و کارآموز که محل اشتغال آنها حوزه‌های قضایی استان کرمان بوده از کانون ‌مرکز منتزع و با برگزاری انتخابات، اولین هیات مدیره کانون تعیین و تشکیل شده ‌و در حال فعالیت است.

در 70 درصد پرونده‌ها از حضور وکیل استفاده نمی‌شود

علی خواجوئی‌راد رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار کرد: در حال حاضر، مجموع یک‌هزار و 441 وکیل و کارآموز در رده‌های مختلف حقوقی در کانون وکلای استان کرمان عضویت دارند و این اعضا شامل یک‌هزار و 133 وکیل پایه یک و 308 نفر کارآموز است که 696 نفر آن‌ها مرد و 436 نفر زن هستند و در میان کارآموزان نیز 177 مرد و 131 زن حضور دارند.

وی عنوان کرد: حسب اعلام روابط عمومی دادگستری در سال ۹۸ تعداد پرونده‌های ورودی دادگستری که ثبت شده‌اند حدود 458 هزار و ۸۰۱ پرونده بوده است که البته باید توجه کرد، این آمار به این معنی نیست که به همین تعداد دعوی اقامه شده است زیرا ممکن است که بعض از دعاوی دعوی در مراحل متعدد رسیدگی به صورت مکرر ثبت شوند.

خواجوئی‌راد گفت: نظر به اینکه مردم در حداکثر 30 درصد از این پرونده‌ها از وکیل استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه تعداد یک‌هزار و ۴۴۱ وکیل و کارآموز فعال مشغول به کار هستند، بنابراین در سال ۹۸ به‌طور متوسط برای هر وکیل ۹۵ پرونده یعنی هفت پرونده در ماه امکان فعالیت وجود داشته است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان افزود: فرهنگ استفاده از وکیل در جامعه نهادینه نشده و بیشتر مردم نمی‌دانند در کارهای خود بهتراست از وکیل استفاده کنند، علی رغم اینکه وکیل دادگستری با به‌کارگیری دانش حقوقی و تبحر خود از کسانی که جان، عرض، مال و به طور کلی بخشی از زندگی آن‌ها در مخاطره قرار گرفته است در حدود قانون  دفاع می‌کند.

وی اظهار کرد: متاسفانه به لحاظ اجباری نبودن استفاده از وکیل مردم ترجیح می‌دهند رأسا مبادرت به اقامه دعوا کنند و ‌این امر علاوه بر مخاطراتی که برای خودشان دارد باعث اطاله دادرسی و طرح دعاوی اشتباه و افزایش ورودی پرونده به دادگاه‌ها می‌شود بنابراین به نظر بنده در 70 درصد از پرونده‌هایی که در دادگاه ثبت می‌شوند از حضور وکیل استفاده نمی‌شود.

معرفی 40 وکیل تسخیری از ابتدای امسال

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان ادامه داد: القاء این تفکر که حق‌الوکاله عامل اصلی عدم تمایل مردم به استفاده از وکیل است نیز صحیح نیست زیرا اولا حق‌الوکاله محصول توافق بین وکیل و ‌موکل است و ‌ثانیا در صورت عدم توافق تابع تعرفه مصوب رئیس قوه قضائیه است و موضوع به نحوی قانونگذاری شده که حتی افرادی که توانایی مالی انتخاب وکیل در دعاوی خود را ندارند نیز بتوانند از حضور وکیل و دفاعیات او در مراجع قضائی بهره ببرند.

خواجوئی‌راد معتقد است، کانون وکلای دادگستری کرمان با توجه به ماده 23 قانون وکالت مصوب 1315، خود را متعهد به انجام این ماموریت می‌داند و تلاش می‌کند بدون هیچ چشم‌داشتی این وظیفه را به بهترین شکل انجام دهد در این راستا، دایره معاضدت را در برخی مراجع قضایی فعال کرده و خیل عظیمی از مراجعین از مشاوره وکلا بهره می‌برند و بالغ بر ۲۰۰ پرونده حقوقی در سال گذشته با معرفی و حضور وکیل معاضدتی از سوی کانون وکلای کرمان انجام شده است.

وی بیان داشت: علاوه بر این، در پرونده‌هایی که رسیدگی بدون حضور وکیل رسمیت نداشته و متهم به دلیل عدم تمکن مالی، توانایی گرفتن وکیل را نداشته باشد، کانون طبق قانون، برای وی وکیل تسخیری تعیین می‌‌کند تا فرد بتواند در محکمه از خود دفاع کند و کانون وکلای دادگستری کرمان سال گذشته در بیش از 200 پرونده و از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد 40 پرونده، وکیل تسخیری معرفی کرده است.

میزان وجوه پرداختی وکلا در سال

خواجوئی‌راد در خصوص هزینه‌های وکلا عنوان کرد: چنانچه منظور از هزینه‌های وکیل میزان وجوهی است که وکلا باید بابت تمدید پروانه وکالت و ارائه خدمات حقوقی بدهند به عرض می‌رساند وکلا در کنار پرداخت هزینه‌های جاری شخصی، تهیه دفتر و کارمندان اداری سالانه علاوه  بر پرداخت مبلغی در حدود 500 هزار تومان تحت عنوان حق عضویت یک چهارم از میزان مالیاتی که بر درآمد آنها تعلق می‌گیرد را به کانون و یک دوم مالیات را به صندوق حمایت از وکلا جهت تامین آتیه بازنشستگی پرداخت می‌کنند.

وی اظهار داشت: پرداخت بالغ بر 800 هزار تومان تحت عنوان نقش تمبر که سالانه افزایش پیدا می‌کند و پرداخت حداقل پنج درصد از هر حق‌الوکاله به عنوان علی‌الحساب مالیاتی به دولت از جمله هزینه‌های ضروری وکیل است که به دولت پرداخت می‌کند، البته نرخ مالیات وکلا تا سقف 25 درصد است که در پایان هر سال مالی اعمال و پس از کسر علی‌الحساب پرداختی الباقی نیز پرداخت می‌شود، تمدید سالانه پروانه وکالت موکول به ارائه مفاصاحساب مالیاتی و پرداخت سایر وجوه دولتی بوده و این امر نشانه سلامت و شفافیت عملکرد مالی وکلا است.

وکیل مورد نیاز کرمان در سال جاری 100 نفر

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: اصلی‌ترین شاخص تعیین ظرفیت وکیل مورد نیاز، میزان نیاز جامعه به وکیل است و کانون وکلا آمادگی و توانایی هر تعداد وکیلی که بتواند نیاز حقوقی جامعه را بر طرف کند، دارد.

خواجوئی‌راد بیان داشت: قانونگذار در تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب سال ۷۶ کمیسیونی متشکل از رؤسای کل دادگستری، دادگاه انقلاب و کانون وکلای دادگستری پیش‌بینی کرده و به این کمیسیون که اکثریت آن با قوه قضاییه است اجازه داده با در نظر گرفتن تعداد پرونده‌ها، تعداد حوزه‌های قضایی و ‌میزان استقبال مردم از خدمات حقوقی نسبت به تعیین تعداد وکیل مورد نیاز اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: این کمیسیون در کرمان تعداد وکیل مورد نیاز در سال ۹۷ را 70 نفر، در سال گذشته، 90 نفر و برای سال جاری 100 نفر تعیین کرده که 70 درصد آن سهمیه آزاد و 30 درصد از آنها از بین ایثارگران که 70 درصد نمره قبولی آخرین فرد رتبه آزاد را کسب کرده باشند از طریق آزمون جذب و در حوزه‌های قضایی استان کرمان مشغول به فعالیت حقوقی می‌شوند.

انتهای پیام/3388/ق/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول