اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تشریح عملکرد قضایی فارس در سالی پرالتهاب/دادستانی چگونه فشارها را در پرونده سیل شیراز مهار کرد؟

یک سال گذشته سال پرالتهابی بود و طبیعتاً عملکرد دستگاه قضا نیز به‌تبع آن تابع شرایط بسیار حساس و سختی قرارگرفته است؛ سالی که از سیل تا اغتشاشات تنها بخش‌هایی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی آن بودند.

تشریح عملکرد قضایی فارس در سالی پرالتهاب/دادستانی چگونه فشارها را در پرونده سیل شیراز مهار کرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز،استان فارس نیز یکی از استان‌های پهناور و مهم کشور است که عملکرد دستگاه قضایی آن از جنبه‌های مهمی حائز اهمیت است؛ پرونده‌های مهمی را فارس طی یکسال اخیر هم‌زمان با انتصاب و شروع به کار دادستان شیراز به‌عنوان دادستانی مرکز استان سپری کرد.

عملکردی که نه‌ تنها از زبان خود مسئولان قضایی فارس بلکه خارج از این قوه موفق ارزیابی می‌شود و خروجی فعالیت‌ها نیز گواه آن است؛ برای تشریح بخشی از اقدامات قضایی در استان فارس و هم‌زمان با یکسالگی فعالیت حیدر آسیابی دادستان مرکز استان به سراغ وی رفتیم و مصاحبه‌ای با وی داشتیم.

 

حیدر آسیابی بیست و چهار سال سابقه کار قضایی در سمت‌های متعدد اعم از ریاست دادگاه عمومی در شهرهای تبریز و شیراز، سرپرست اسبق دادسرای جنایی شیراز به مدت پنج سال و دادستان مرکز استان سمنان به مدت شش و نیم سال در کارنامه خود دارد.

مدیریت پرونده جنایت تروریستی کانون رهپویان وصال شیراز در سال ۸۷  ؛ تدوین اولین دستورالعمل بررسی صحنه جرم در نظام قضایی کشور در سال ۸۸ ؛مدیریت پرونده حادثه قطار در سمنان در سال ۹۵  و کسب مدال حامی تولید از رسانه ملی ازجمله اقدامات شاخص وی می‌باشد و شروع فعالیتش هم در مرکز استان فارس سیلابی بود؛ زیرا وقتی در ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ در این مسئولیت منصوب شد، پرونده سیل فروردین شیراز تازه تشکیل‌شده بود و همه کارهایش مانده بود تا آسیابی آستین را بالا بزند.

مانع مداخلات شورا شدیم

به‌عنوان شروع، یکی از پرسش‌ها را از همین پرونده سیل پرسیدیم، از چگونگی پیشرفت آن و علل تأخیر آن تا فشارها و مداخلات برخی نهادها که آقای دادستان یکی از آنها را شورای شهر شیراز معرفی می‌کند.

می‌گوید:همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند سال ۹۸سال پرالتهابی ‌برای کشور بود و در حوزه کاری ما هم، شرایط پرالتهاب بود. به‌محض حضور ما پیگیر پرونده سیل شدیم که پرونده آن تشکیل‌شده بود. این پرونده را به‌عنوان یکی از اولویت‌های کاری خودمان قراردادیم.

وی درباره علت‌های تأخیر در به سرانجام رسیدن این پرونده را انجام کار کارشناسی‌تر به‌موازات اقدامات سازمان بازرسی کل کشور برشمرد و توضیح داد: یکی از دلایل معطلی پرونده وصول نظریه سازمان بازرسی کل کشور بود. هم‌زمان با هیئت کارشناسی که ما تعیین کرده بودیم، سازمان بازرسی هم ورود به موضوع کرده بود و تقریباً در مراحل تکمیل تحقیقات پرونده و که در شرف صدور قرار نهایی در دادسرا بود که گزارش این سازمان واصل شد  و بر اساس تلفیق نظرات کارشناسی هیئت کارشناسی و کارشناسان سازمان بازرسی مقصرین حادثه مشخص شدند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس با اشاره به مداخله شورای اسلامی شهر شیراز در این پرونده مبنی بر تشکیل تیم کارشناسی و ارائه نتیجه به مردم، گفت: برخی مداخلات غیر کارشناسی مثل مداخله شورای شهر در این پرونده اتفاق افتاد بود که با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و تیم کارشناسی دستگاه‌های متخلف را شناسایی و به عموم اعلام کرده بودند درحالی‌که هیچ مرجعی جز دستگاه قضا حق انتخاب کارشناس و تعیین قصور را ندارد.

 

 

وی افزود: لذا در این راستا تذکرات لازم به شورای شهر داده و مانع از مداخله شورا درروند رسیدگی به پرونده شدیم و آنها به طی بررسی‌ها دو تن از شهرداران ادوار قبل مقصر شناخته‌شده و پرونده با صدور قرار نهایی و کیفرخواست به دادگاه ارسال شد.

آسیابی دراین‌باره اضافه کرد: در مورد قضیه سیل فقط به رسیدگی قضایی حادثه اکتفا نکردیم و جهت بررسی نقاط سیل‌خیز،بعد از بازدیدمیدانی جلسه اختصاصی در دفتر دادستانی تشکیل داده و اعلام کردیم که باید با احتمال رخ دادن سیل در سال جاری نیز با توجه به بارندگی‌های خوبی که شاهد بودیم، پیشگیری‌های لازم صورت پذیرد که بر این اساس شهرداری و آب منطقه‌ای ملزم به لایروبی مسیل از دروازه قرآن تا سلطان‌آباد شدند که طی بازدیدهای صورت گرفته، طی این عملیات،برخی مسیل‌ها تعریض و برخی نقاط رفع تصرف شدند.

وی توضیح داد:‌حدود یکهزارتا 1500 متر از مسیل توسط شهرداری و بقیه توسط آب منطقه‌ای با پیگیری دادستانی به‌منظور پیشگیری از سیل در سطح وسیعی لایروبی شد تا حقوق عامه نیز استیفا شود.این مسیل از بالادست دروازه قرآن تا رودخانه خشک و سلطان‌آباد بود و خودم هم شخصاً چند نوبت بازدید از لایروبی‌ها داشتم.

به گفته وی، اجرای همین لایروبی باعث شد که بستر رودخانه نیز تعریض و رفع تصرف شود؛ و امسال باوجود بارش‌های زیاد، رودخانه خشک طغیان نکرد و الحمدالله  حادثه‌ای رخ نداد.

صدور کیفرخواست پرونده شهید  حجت‌الاسلام خرسند در چهار روز

آسیابی رسیدگی سریع و دقیق به پرونده شهادت شهید خرسند را که در ماه مبارک رمضان سال گذشته و در شب سوم قدر در کازرون رخ داد از دیگر پرونده‌های مهم و تلخ سال گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه پرونده در کازرون تشکیل‌شده بود، اما طبق ماده 27 قانون آیین دادرسی کیفری، دادستان مرکز استان تکلیف نظارتی بر فعالیت دادستان‌ها و قضات استان دارد. لذا به این ماجرا ورود کردیم و تعلیمات و ارشادات لازم قضایی به دادستان و بازپرس پرونده داده شد.

آسیابی افزود: بررسی و بازسازی صحنه جرم، تحقیق از متهم و اولیای دم. اخذ نظریات پزشکی قانونی همگی در دادسرای کازرون ظرف  مدت چهار روز صورت پذیرفت و با یک کار فوق‌العاده سریع و دقیق قبل از تشییع‌جنازه کیفرخواست پرونده صادر و در کمتر از سه ماه حکم در همان مکان شهادت اجرا و قاتل به سزای عملش رسید.

به گفته وی مدیریت این پرونده به‌عنوان یک پرونده مهم هم در مرحله دادسرا و هم دادگاه و اجرا خوب و در کمترین زمان ممکن انجام شد.

دادستان کام سودجویان لیمو را تلخ کرد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس بیان داشت به دنبال انتشار خبری مبنی بر کشف انبارهای ذخیره لیموترش در جهرم توسط عوامل سازمان اطلاعات استان فارس و تشکیل پرونده در تعزیرات حکومتی جهرم ؛ بلافاصله موضوع در دستور کار قرار گرفت.

آسیابی بیان داشت:میزان لیموها که تقریباً ۱۱۰۰ تن گزارش‌شده بود، بلافاصله دادستانی مرکز استان فارس به‌عنوان رئیس کمیته نظارت بر فرآیند عرضه کالاهای اساسی استان به موضوع ورود و با مذاکره با مدیرکل تعزیرات استان و دادستان جهرم،لیموهای موجود در انبارهای جهرم مطابق قیمت ستاد تنظیم بازار در چرخه توزیع قرار گیرد.

وی در ادامه بابیان اینکه بعد از ساعت‌ها  مذاکره با توزیع‌کنندگان نهایتاً  توافق شد لیموها باقیمت۱۱الی۱۲ هزار تومان توزیع شود.

وی ادامه داد: لیموهای بسته‌بندی‌شده باقیمت ١٢ هزار تومان و  لیموهای غیر بسته‌بندی باقیمت11هزارتومان در چرخه توزیع قرارگرفته و در میادین میوه و تره‌بار کشورعرضه شد.

آسیابی اضافه کرد قبل از ورود دادستانی عمومی و انقلاب مرکز استان فارس، قرار بود لیموهای ‌موجود در انبارها باقیمت ۲۸هزار تومان عرضه شود.

کاهش زمان دادرسی به پرونده‌ها اعتماد عمومی را در پی دارد

دادستان عمومی و انقلاب شیراز اجرای سریع رسیدگی به پرونده‌ها و اجرای سریع احکام به‌ویژه در پرونده‌های شاخص را عاملی بازدارنده و درس عبرتی برای مجرمان دانست و عنوان کرد:هر چه زمان دادرسی به پرونده‌ها کمتر باشد اجرای عدالت برای مردم محسوس‌تر و ملموس‌تر می‌شود و در ایجاد اعتماد عمومی مردم نسبت به دستگاه قضا اثربخشی بالاتری خواهد داشت.

مفاسد اقتصادی

وجود پرونده‌های متعدد در حوزه مفاسد اقتصادی و برخوردهای قاطع با متخلفین این حوزه، از دیگر مواردی بود که دادستان شیراز به آن اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه برخورد با مفاسد اقتصادی پرونده‌های متعددی داشتیم که اکثراً رسیدگی شده و برخی در مرحله صدور کیفرخواست بوده و برای برخی حکم صادرشده است.

آسیابی افزود: در این زمینه می‌توان به پرونده شهرداری صدرا و سازمان همیاری شهرداری‌ها اشاره کرد.

پلمب بیش از ۳۰۰ مورد باغ شهر،رستوران و کافه متخلف در سال ۹۸

وی ادامه داد: در برخورد با مظاهر علنی فساد، بیش از ۳۰۰ مورد پلمپ باغ شهر، رستوران  و کافی‌شاپ متخلف در حوزه اخلاقی و همچنین برخورد با خودروهای کشف حجاب را داشته‌ایم. برخورد قاطع با عوامل برگزاری پارتی‌ها و جشن‌های غیراخلاقی در باغ‌ها و یا حتی منازل نیز اتفاق خوبی بود که ما را با کاهش چشمگیر چنین مجالسی روبه‌رو کرده است.

اقدامات الکترونیک دادسراها

دادستان عمومی انقلاب  مرکزاستان فارس در ادامه ثبت متمرکز پرونده‌ها در دادسرا و همچنین ارتقای ابلاغ الکترونیک دادسراها را از توفیقات این حوزه خبر داد و گفت: میانگین ابلاغ الکترونیکی دادسرای شیراز ۹۶ درصد است.

کاهش جمعیت کیفری زندان

در بحث کاهش جمعیت کیفری زندان هم در کاهش ورودی به زندان و هم کاهش متهمین تحت قرار به‌طور متوسط ۱۲ درصد توفیق داشته‌ایم

بررسی کلیه پرونده‌های مربوط به اغتشاشات و صدور حکم برای ۹۵ درصد از این پرونده‌ها از دیگر مواردی بود که دادستان به آن اشاره کرد و گفت:کلیه پرونده‌های مربوط به اغتشاشات در دادسراها رسیدگی و بیش از ۹۵ درصد در محاکم هم منتهی به صدور حکم شده است و پنج درصد باقی‌مانده نیز به دلایل نیاز به اطلاعات و تحقیقات بیشتر مفتوح مانده است.

 ورود میدانی دادستان بر ایجاد محدودیت ترافیکی در شیوع کرونا

ورود میدانی دادستانی به ایجاد محدودیت ترافیکی در زمان شیوع کرونا نسبت به مبادی ورودی و خروجی استان در جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس و همچنین نقش دادستانی در برگزاری سالم انتخابات مجلس شورای اسلامی از آخرین مواردی بود که آسیابی به آنها اشاره کرد.

بازدید میدانی از مناطق زلزله‌زده خان زنیان

دادستان عمومی و انقلاب شیراز به همراه دو نفر از معاونان خود و برخی از مدیران اجرایی از مناطق زلزله‌زده خان زنیان بازدیدی از این مناطق داشت.

آسیابی در راستای احقاق حقوق عامه از مناطق زلزله‌زده خان زنیان و برخی روستاهای اطراف آن‌که در زلزله اخیر آسیب‌دیده بودند به همراه معاونان قضایی دادگستری استان بازدید کردند.

وی در این بازدید بیان کرد: با توجه به برودت هوا و بارش برف در روستاهای زلزله‌زده  مشکلات موجود در این مناطق باید به‌سرعت  پیگیری و حل شوند و ما در این راستا دستوراتی را صادر کردیم.

تشکیل جلسه ساماندهی فاضلاب شهری شیراز و صدرا

 دادستان شیراز در خصوص پیگیری مشکلات فاضلاب شیراز صدرا با اشاره به اینکه تکمیل تصفیه‌خانه شهر صدرا در ارتقای کیفیت بهداشت این شهر و مراقبت از سلامت شهروندان نقش بسزایی دارد گفت: بهره‌‌برداری از این تصفیه‌خانه در بازیابی فاضلاب شهری و بازگردان پساب حاصل از تصفیه به چرخه استفاده برای مصارف صنعتی، آبیاری درختان غیرمثمر و فضای سبز می تواند بخشی از مشکلات ناشی از کمبود آب را نیزجبران نماید.

آسیابی افزود: مدیریت و پیگیری معضلات ناشی از فاضلاب شهری شهرستان شیراز و شهر صدرا بر عهده اداره آب و فاضلاب شهرستان شیراز می باشد و اداره کل حفاظت محیط زیست و مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در این ارتباط وظایف نظارتی دارند که درصورت مشاهده جرم می بایست مراتب را جهت برخورد  قانونی و رسیدگی ، به مراجع قضایی اعلام نمایند.

بازدید دادستان از شرکت کارخانجات مخابراتی ایران مستقر در استان فارس

دادستان مرکز استان فارس دارایی ها و پشتوانه مالی شرکت  کارخانجات مخابراتی ایران بسیار بالاتر از میزان بدهی شرکت دانست وگفت:چنانچه سرمایه گذاری ها و مدیریت مالی شرکت به بهره وری لازم برسد نه تنها مشکلات مالی شرکت قابل حل بوده بلکه این شرکت از قابلیت بسیاربالایی برای توسعه و جهش تولید و افزایش نیروی کار برخوردار است .

وی ادامه داد: ضروری است برای پیشگیری از مشکلات احتمالی با قاطعیت تمام مسئولان استان برای رفع مشکلات موجود چاره جویی و با حمایت مجموعه دادگستری مشکلات را برطرف کنند.

رفع تصرف ٩٨۶هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان فارس در سال گذشته

آسیابی گفت:درسال گذشته ٩٨۶هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان فارس رفع تصرف شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس از رفع تصرف ٩٨۶هکتاراز اراضی ملی و منابع طبیعی در سال گذشته خبر داد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۹۸۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی سطح استان فارس رفع تصرف شده است گفت:در حوزه رفع تصرفات از اراضی منابع طبیعی در راستای تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع ۷۳۰ هکتار رفع تصرف شده است.

آسیابی درباره آزاد سازی حریم رودخانه‌ها بیان داشت:در حوزه آزاد سازی بستر و حریم رودخانه‌ها، ۲۶ هکتار از رودخانه‌های استان آزاد سازی شده است و در حوزه چهارگانه محیط زیست ۱۲۵.۵ هکتار رفع تصرف صورت گرفته است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس با اشاره به اینکه تعدادی از این اقدامات صورت گرفته در راستای شورای حفظ حقوق بیت‌المال است اظهار داشت: قسمت عمده این اقدامات در راستای تکالیف دادستانی در حوزه مبارزه با زمین‌خواری صورت گرفته و به‌ویژه در خود شیراز در سال گذشته ۴ فقره اجرای طرح داشتیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول