اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

بهره‌مندی 2400 خانوار زنجانی از تسهیلات طرح ویژه مقاوم‌سازی مسکن روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان گفت: بیش از 2 هزار و 400 خانوار از تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی در طول یک سال گذشته بهره‌مند شدند.

بهره‌مندی 2400 خانوار زنجانی از تسهیلات طرح ویژه مقاوم‌سازی مسکن روستایی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رضا خواجه‌ای پیش از ظهر امروز به مناسبت سالروز وقوع زلزله طارم و رودبار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بنیاد مسکن استان برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی، عملیات پیشگیری پیش از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونت‌گاه‌های آسیب‌پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده پس از وقوع سانحه همواره در دستور کار خود قرار داده است و تاکنون توانسته با همکاری بانک‌های عامل در طول یک سال گذشته، به بیش از 2 هزار و 400 خانوار تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی پرداخت کند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان به اهداف اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: در راستای کاهش صدمات ناشی از حوادث، تمرکز سرمایه‌گذاری در روستاهای مستعد، توزیع عادلانه اعتبارات بخش مسکن در شهر و روستا، ترویج مقاوم‌سازی، آموزش و ارتقای دانش فنی روستائیان، ترویج الگوی ساخت مسکن اقتصادی از اهم اهداف اصلی طرح است.

وی با بیان اینکه، تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی با کارمزد 5 درصد تا سقف 40 میلیون تومان به واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر پرداخت می‌شود، ادامه داد: با شناسایی مناطق کم برخوردار و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان روند رو به رشدی را در ارائه تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی دنبال کرد.

خواجه‌ای، میانگین  مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی در کشور  را ۴۱ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: زنجان از حیث مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی جزو استان‌های پیشرو کشور محسوب می‌شود به طوری که در این زمینه 12 درصد از متوسط  کشوری جلوتر است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ادامه داد: با توجه به اینکه، زلزله به عنوان یکی از حوادث طبیعی هر از چند گاهی خسارت و تلفاتی به بار می‌آورد و همین امر ضرورت اندیشیدن به مقاومت ساختمان‌ها و ارائه راهکارهای لازم برای کاهش خطرات زمین زلزله را دو چندان می‌کند که در این راستا، ساخت سازه‌های مقاوم در برابر تهدیدات و عوامل طبیعی، رعایت اصول فنی در ساخت و سازهای واحدهای مسکونی، ساخت واحدهای مسکونی مطابق با مقررات ملی ساختمان، استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و سازها، نظارت مستمر به مراحل ساخت توسط ناظرین نظام فنی روستایی، ارائه تسهیلات کم بهره برای کمک به بحث مقاوم سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه، آگاهی افراد از پدیده‌های مانند زلزله، برنامه‌ریزی‌های صحیح ایمنی به طور گروهی و در اقشار مختلف جامعه و بالاخره آمادگی فردی برای انجام اقدامات ضروری هنگام وقوع زلزله، میزان آسیب‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، اظهار کرد: تعیین محل مناسب برای ساخت بنا، طراحی صحیح و مقاوم در برابر زلزله توسط مهندسان با صلاحیت، استفاده از مصالح مناسب ساختمانی، ساخت ساختمان با بکارگیری کارگران آموزش دیده و نهایتاً نظارت بر ساخت و کنترل کیفیت توسط سازمان‌های ذی ربط و مهندسان ناظر از برخی اصول برای مقاوم سازی بناها به شمار می‌آید.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان  با تاکید بر اینکه، ترویج مقاوم‌سازی، آموزش و ارتقای دانش فنی روستایی در پیشگیری از حوادث موثر است، گفت: با توجه به مطالعات انجام شده، 153 روستا در استان زنجان روی گسل بوده و بیش از 18 هزار واحد مسکونی نیز در این روستاها بر روی گسل قرار دارند که از این تعداد تقریبا 5 هزار و 259 واحد مسکونی که 28 درصد واحدها را شامل می‌شود، مقاوم‌سازی شده‌اند.

انتهای پیام/73009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول