اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

راهکارهای آموزش‌و‌پرورش استثنایی کشور جهت مواجه با کرونا در سال تحصیلی آینده

معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش و رئیس سازمان استثنایی کشور از تولید و ساخت بیش از پنج میلیون ساعت محتوای آموزشی در بستر فضای مجازی برای اول مهر برای استفاده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کشور خبر داد.

راهکارهای  آموزش‌و‌پرورش استثنایی کشور جهت مواجه با کرونا در سال تحصیلی آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید جواد حسینی ظهر امروز در مراسم افتتاح مرکز آموزشی شهید جواد شکفته و مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده کودکان با نیازهای ویژه شهید شکفته در ناحیه ۵ آموزش‌و‌پرورش این شهر که با حضور جمعی از رؤسای ادارات نواحی آموزش‌وپرورش مشهد و معاونان مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، خیرین مدرسه‌ساز و رئیس شورای شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در سطح کشور بعد از تأسیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در سال ۱۳۷۱ پوشش تحصیلی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هفده برابر شده است و نزدیک به یک هزار و ۶۰۰ مدرسه در آموزش و پرورش استثنایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را تحت پوشش خدمات آموزشی و پرورشی خود قرار داده است.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: بیش از ۲۰ هزار مدرسه نیز در سطح کشور نزدیک به ۷۲ هزار دانش‌آموز را به صورت تلفیقی فراگیر تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود: طی چند ماه اخیر ۲۸ پروژه افتتاح شده است و دو مرکزی که امروز افتتاح شد بیست و نهمین پروژه‌ای است که مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

حسینی با بیان اینکه طی آمایش سرزمینی که انجام شده است حدود ۲۱۰ مدرسه در آموزش‌وپرورش استثنایی کشور کمبود داریم، اضافه کرد: خشت‌گذاری برای امر مطلوب مدرسه‌سازی را از بیست بهمن سال گذشته آغاز کردیم و از آن زمان تاکنون از ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز توانستیم طرح ساخت ۶۶ مدرسه را کلنگ‌زنی کنیم.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور خاطرنشان کرد:دانش آموزان با نیازهای ویژه علاوه بر فضاهای استاندار آموزشی به تجهیزات مناسب نیز نیاز دارند به همین منظور نهضتی به عنوان نهضت «توان‌افزایی» را کلید زدیم و نزدیک به ۱۵۰ عنوان تجهیزاتی را که این دانش‌آموزان به لحاظ آموزشی، پرورشی و ورزشی نیاز دارند را شناسایی کردیم که شامل ۸۰ هزار قلم تجهیزات می‌شود و در سال ۹۹  حدود ۱۰ درصد آن محقق شود.

وی ادامه داد: جهت مناسب‌سازی محتواهای آموزشی نیز نزدیک به یک هزار عنوان محتوا و کتاب آموزشی برای استفاده این دانش‌آموزان مناسب‌سازی شده است.

حسینی به طرح «مداخلات بهنگام و طلایی» اشاره کرد و گفت: ما در مقابل چهار سؤال اساسی این طرح را انجام دادیم، سؤال نخست از این قرار است که آیا کل دانش‌آموزان استثنایی شناسایی می‌شوند؟ سؤال دوم این مطلب است که آیا تمامی این دانش‌ آموزانی که شناسایی می‌شوند همگی تحت پوشش آموزش قرار می‌گیرند.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: سؤال سوم این نکته است که آیا این دانش‌آموزان بهنگام تحت پوشش قرار می‌گیرند و سؤال آخر این است که اگر بهنگام تحت پوشش قرار می‌گیرند آیا این پوشش‌دهی استاندارد است یا خیر؟

وی افزود: برای پاسخگویی به این چهار مسئله بسته مداخلات طلایی بهنگام اولویت ما در سال ۹۹ محسوب می‌شود تا ان‌شاءلله با اجرای صحیح آن گام مناسبی در استانداردسازی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برداشته باشیم.

حسینی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال جدید تحصیلی جهت جلوگیری از شیوع کرونا در مدارس استثنایی توضیح داد: آموزش‌و‌پرورش و در کل جامعه به دوران کرونا پرتاب شد و هیچ نهاد و سازمانی از جمله آموزش‌پرورش آمادگی این شرایط را نداشت اما خوشبختانه در این شرایط پرتاب شده، سریع‌ترین و سنجیده‌ترین واکنش برای ادامه امر آموزش اتفاق افتاد و بعد از گذشت سه روز جریان آموزش در تلوزیون از طریق شبکه‌ آموزش شروع شد.

رئیس سازمان استثنایی کشور ادامه داد: در ادامه این جریان شبکه شاد راه‌اندازی شد و در آموزش‌‌و‌پرورش استثنایی نیز بیش پنج میلیون ساعت محتوای آموزشی در بستر فضای مجازی برای اول مهر آماده شده است.

وی افزود: ما برای سال تحصیلی جدید در حال تدوین سه سناریو برای وضعیت‌های سفید، زرد و قرمز هستیم.

حسینی تصریح کرد: در شرایط زرد ما آموزش‌های ترکیبی را لحاظ خواهیم کرد یعنی دانش‌آموزان هم تحت آموزش‌های حضوری قرار می‌گیرند و هم از بستر آموزش در فضای مجازی بهره می‌‌برند و در وضعیت قرمز ما در حال آماده شدن جهت اجرای آموزش‌ها کاملا به صورت غیرحضوری هستیم و در وضعیت سفید نیز آموزش به صورت حضوری در کنار استقاده از بستر فناوری نوین را در مدرسه اتفاق خواهد افتاد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور بیان کرد: در تمامی این شرایط ما در مربع سلامت، روابط‌ اجتماعی، شرایط اقتصادی و آموزش، سلامت دانش‌آموزان را در مرکز توجه قرار داده‌ایم و سایر اضلاع را متناسب با بحث سلامت دانش‌آموزان متعادل‌سازی خواهیم کرد.

وی در خصوص کمبود نیروی انسانی در آموزش‌و‌پرورش گفت: در مجموع حدود ۱۲ هزار نیروی انسانی کمبود داریم که در شورای آموزش‌و‌پرورش استثنایی تمام این کمبود را به تصویب رساندیم و امسال بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر نیرو را جذب می‌کنیم و طی دو سال آینده درصدد رفع تمام این کمبود هستیم.

۶۰ سفر رایگان برای افراد معلول در هر ماه 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به مصوبه سهم آموزش‌و‌پرورش از صدور پروانه ساختمان اشاره کرد و گفت: این سهم به میزان سه درصد را مصوب کردیم اما برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از طریق پیگیری‌هایی که مسئولان اداره آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان انجام دادند، برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شهر مشهد یک ردیف اعتباری پیش‌بینی کردیم تا در تأمین بخشی از هزینه‌های حمل‌ونقل و ایاب‌وذهاب این دانش‌آموزان کمک شود.

محمد‌رضا حیدری با اشاره به دریافت گزارشی مبنی بر عدم توانایی خانواده‌های این دانش‌آموزان در تامین هزینه سرویس ایاب و ذهاب فرزندانشان توضیح داد: به همین دلیل تعدادی از این دانش‌آموزان ممکن بود از تحصیل باز بمانند از همین رو ردیف تامین بخشی از هزینه سرویس‌های حمل و نقل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را تصویب کردیم و همه ساله این ردیف پایدار خواهد بود تا خدای نکرده به خاطر فقر اقتصادی خللی در ادامه روند آموزش این دانش‌آموزان پیش نیاید.

وی به مصوبه اخیر شورای شهر مشهد برای رفاه حال افراد معلول اشاره کرد و گفت: در این مصوبه برای افراد دارای معلولیت شدید و نیمه شدید ۶۰ سفر رایگان در هر ماه جهت استفاده از حمل‌ونقل عمومی تصویب کردیم و اعتباری نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان سالانه برای معلولان در همین زمینه در نظر گرفته‌ایم که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز بخشی از آن هستند و یقینا از این خدمات استفاده خواهند کرد. 

۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز است

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: بیش از ۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز است.

مهدی قاسمی‌پور با بیان اینکه آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بدون آموزش‌های توانبخشی جایگاهی ندارد، افزود: ما در آموزش‌و‌پرورش استان خراسان رضوی دو مرکز مشاوره داشتیم و مجوز تأسیس هفت مرکز دیگر را برای امسال گرفتیم و ۹ مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی و توان بخشی آماده ارائه خدمات به دانش‌آموزان هستند و در راستای عدالت ترجیحی دانش‌آموزان محروم در حاشیه شهر مشهد و در آموزش‌وپرورش ناحیه ۵ از خدمات مرکز شهید شکفته می‌توانند استفاده ببرند.

انتهای پیام/ 70068

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول