اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

سهم ۱۲ درصدی گندم در تولید ناخالص کردستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: محصول گندم سال گذشته با 2 هزار و 70 میلیارد تومان گردش مالی 12 درصد ارزش تولید ناخالص استان را به خود اختصاص داد.

سهم ۱۲ درصدی گندم در تولید ناخالص کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، خالد جعفری صبح امروز در دومین جلسه کارگروه خرید تضمینی گندم که در سالن شهدای گمنام استانداری کردستان در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: محصول گندم سال گذشته با 2 هزار و 70  میلیارد تومان گردش مالی 12 درصد ارزش تولید ناخالص استان را به خود اختصاص داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان خاطرنشان کرد: این میزان می‌تواند نقش بسزایی در رشد اقتصادی استان، ایجاد اشتغال و از همه مهمتر تامین نیاز محصول استراتژیک مانند گندم کشور داشته باشد.

جعفری افزود: با توجه به تحریم اقتصادی و بحران شیوع کرونا امسال رسالت سنگین‌تری نسبت به سال‌های قبل در زمینه خرید تضمینی این محصول استراتژیک در سطح کشور و به تبع آن استان وجود دارد و باید با مدیریت مناسب زمینه را برای خرید به موقع گندم تضمینی از کشاورزان فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: کشاورزان با وجود تمام شرایط سخت کرونایی با تلاش خود و همراهی مجموعه سازمان جهاد کشاورزی در سطح استان توانسته اند گندم را در این سطح زیرکشت تولید کنند و این رسالت ماست که با هماهنگی لازم بتوانیم هرچه سریع نسبت به خرید این گندم و پرداخت وجه آن اقدام کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود: براساس آمارها وضعیت خوبی در زمینه تولید گندم در سطح کشور پیش بینی می شود  که استان کردستان نیز با تولید یک میلیون و 100 هزار تن و پیش بینی خرید یک میلیون تن وضعیت مطلوبی دارد.

جعفری با بیان اینکه تمهیدات لازم برای پرداخت هزینه خرید تضمینی گندم در استان کردستان فراهم شده است، گفت: کشاورزان با اطمینان خاطر گندم مازاد بر نیاز خود را به مراکز خرید دولتی تحویل دهند.

برای خرید و ذخیره سازی گندم تولیدی استان مشکلی نداریم

وی با بیان اینکه امسال به خاطر تدابیر صورت گرفته ثبات مناسبی در خرید تضمینی و پرداخت هزینه به کشاورزان وجود دارد، افزود: ظرفیت سیلوهای ذخیره گندم استان متناسب با میزان تولید گندم در استان است و برای خرید و ذخیره سازی گندم تولیدی استان هیچ مشکلی نداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود: آنچه الان مهم است ساماندهی به موقع و جلوگیری از  خارج شدن گندم از چرخ مصرف انسانی است.

جعفری برخورد قاطع با افراد دلال و فرصت‌طلب که مانع از فروش گندم کشاورزان به مراکز خرید دولتی شوند را ضروری خواند و گفت: ممکن است گندم تولید شده در سایر استان ها خریداری و یا به دست واسطه و دلالان برسد باید با سرعت عمل مناسب و برنامه ریزی درست مانع از این کار شویم.

تدابیر لازم برای خرید گندم در کردستان فراهم است

وی اضافه کرد: تدابیر لازم برای خرید مناسب گندم در استان فراهم است و امیدواریم امسال یکی از استان های موفق در بحث خرید تضمینی گندم در کشور باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفه امکان قاچاق گندم وجود دارد، تمهیدات لازم برای جلوگیری از این مشکلات باید اندیشده شود و با برنامه ریزی منسجم در سطح استان حرکت کنیم.

وی گفت: پرداخت بهای گندم به کشاورزان طبق آخرین آمار در استان‌هایی که خرید شروع شده وضعیت بسیار مطلوبی دارد و قطعا ادامه این روند و شفافیت در خرید و پرداخت بهای گندم تضمینی کشاورزان کمک می کند که عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته باشیم.

ضرورت همکاری شرکت نفت در تامین سوخت برای کمباین‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اضافه کرد: امیدواریم شرکت نفت در تامین سوخت برای کمباین ها همکاری لازم را داشته باشد و با سازماندهی مناسب جهاد کشاورزی در زمینه فعالیت کمباین ها و ضدعفونی آنها از این مرحله با موفقیت عبور کنیم.

جعفری سامانه انبارها را یکی از مهم‌ترین موضوعات در مقابله با قاچاق گندم دانست و گفت: مراکز خرید، کارخانجات آرد و همچنین سیلوها باید حتما در این سامانه ثبت‌نام کنند.

وی در پایان خواستار رفع مشکل اینترنت در مراکز خرید شد و گفت: مشکل دو انبار استان نیز باید هرچه زودتر حل شود و این ظرفیت به چرخه استفاده استان بازگردد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول