اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

یک هفته داغ بازار سرمایه در اول تابستان/ روزهای سبز نماد‌های اصفهانی در بورس

روزهای داغ تابستان تأثیرش را بر بازار هم گذاشته و افزایش قیمت در هر رسته و گروهی قابل مشاهده است، در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه در پیشتازی این رشد قرار داشت و رشد 15 درصد شاخص کل تا پایان روز چهارشنبه رقم خورد.

یک هفته داغ بازار سرمایه در اول تابستان/ روزهای سبز نماد‌های اصفهانی در بورس

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روزهای داغ تابستان تأثیرش را بر بازار هم گذاشته و افزایش قیمت در هر رسته و گروهی قابل مشاهده است، در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه در پیشتازی این رشد قرار داشت و رشد ۱۵ درصد شاخص کل تا پایان روز چهارشنبه رقم خورد.

یک هفته داغ بازار سرمایه در تابستان

روز شنبه ۳۱ خرداد، بر خلاف آن که تصور می‌شد خبر تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی بتواند بر بازار مؤثر باشد شاخص کل در نیم ساعت اول از ۱.۲۵ میلیون عبور کرد و در ادامه با افزایش تقاضا به ۱.۲۷ میلیون رسید. در این روز بازار رشد یکپارچه‌ای را تجربه کرد و در پایان ساعات معاملات شاهد افزایش نسبی عرضه‌ها بودیم که همین موضوع تا حدودی ادامه عرضه در معاملات روز آینده را در پی داشت.

روز یکشنبه ۱ تیرماه نیز شاخص کل در همان دقایق ابتدایی رشد ۲۶ هزاری خود را به ثبت رساند تا در یک قدمی کانال ۱.۳ میلیونی بایستد، این مرز در دقایق پایانی شکسته شد و بازار با شاخص یک میلیون و ۳۰۰ هزار و ۸۲۸ به استقبال روز دوشنبه رفت.

شاخص کل بورس که تا پایان ساعت کاری روز یکشنبه عبور میلی‌متری از کانال ۱.۳ میلیون را به ثبت رسانده بود در روز دوشنبه ۲ تیرماه با ۴۰ هزار واحد افزایش روبرو شد، فولاد مبارکه همچون روزهای قبل بیشترین تأثیر را در این افزایش شاخص داشت، ذوب‌آهن اصفهان هم با تأثیر ۳۱ واحدی بر شاخص کل فرابورس بیشترین سهم در بالارفتن ۲۵۱ واحد این شاخص بر عهده داشت.

روز سه‌شنبه ۳ تیرماه نیز بازار سرمایه روند مثبت خود را ادامه داد و با افزایش بی‌سابقه شاخص همراه شد به طوری که رشد ۵۰ هزاری، شاخص کل را به نزدیکی کانال ۱.۴ میلیون رساند، هرچند به نظر می‌رسد در محدود این کانال، شاخص از سرعت رشد کم کند، کما این که در دقایق پایان امروز بازار شاهد عرضه قابل توجه صف‌های خرید بود.

شرایط بازار در روز چهارشنبه ۴ تیرماه، متأثر از آخرین دقایق روز گذشته، با افزایش عرضه آغاز به کار کرد، رشد ۲ درصدی شاخص کل و ثابت ماندن شاخص هم‌وزن در این روز، حکایت از تأثیرگذاری شرکت‌های بنیادین بورس بود؛ نمادهای فارس٬ فملی٬ شستا٬ شپنا٬ خودرو، پارس و کگل بیشترین تأثیر را در رشد ۲۸ واحدی شاخص کل داشتند.

 

روزهای سبز شرکت‌های اصفهانی

شرایط نمادهای اصفهانی بازار متأثر از جو مثبت حاکم بر بازار و افزایش ۱۵ درصدی شاخص، بیشتر روزها در تابلوی بورس سبزرنگ بودند؛ فولاد مبارکه بیشترین تأثیر را در افزایش حدود ۲۰۰ هزار واحدی شاخص در هفته جاری داشت و ذوب‌آهن نیز در فرابورس مؤثر و پربیننده بود.

شپنا که روز شنبه به دلیل افزایش ۵۰ درصدی قیمت متوقف شده بود، روز سه‌شنبه بازگشایی و بار دیگر با صف خرید چند میلیونی مواجه شد، سهام شرکت پالایش نفت اصفهان با اقبال قابل توجهی از سوی سهامداران قرار گرفته به طوری که در یک ماه اخیر هر سهم این شرکت رشد دوبرابری را تجربه کرده است.

پس از گمانه‌زنی‌هایی که در خصوص افزایش سرمایه هتل کوثر اصفهان بر مبنای تجدید ارزیابی قیمت زمین‌های هتل وجود داشت این موضوع با اعلام هیأت مدیره روی سایت کدال رفت تا در انتظار موافقت سازمان بورس قرار بگیرد، همین موضوع باعث شکل گیری صف چند میلیونی برای خردی سهام گکوثر شد.

قند اصفهان، هفته را با نوسان آغاز کرد اما در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با افزایش تقاضا مواجه شد تا قیمت هر سهم آن در نزدیکی ۲۰ هزار تومان قرار بگیرد؛ کشت و دام قیام اصفهان دیگر شرکت اصفهانی حاضر در بورس، پس از رشد دو برابری در عرض ۲۰ روز این هفته را با نوسان پشت سر گذاشت.

در میان شرکت‌های اصفهانی، به نظر می‌رسد وضعیت سهامداران پلی اکریل از همه نامساعدتر است، نماد این شرکت که از ابتدای سال ۹۹ تا اواخر اردیبهشت متوقف شده بود، پس از بازگشایی با افت شدید ارزش سهام روبرو شد و مجدداً در کمتر از یک ماه بار دیگر در خرداد ماه به حالت تعلیق درآمد، خبر بد امروز برای سهامداران ادامه این تعلیق تا ۱۶ تیرماه بود.

خلف وعده مسؤولان در مورد «دارا یکم» و سود قابل توجه این صندوق

این هفته بازار سرمایه شاهد خلف وعده مسؤولان در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم بود، خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق دارایکم که قرار بود از یک تیرماه آغاز شود ابتدا به ۴ تیر موکول شد، اما چهارشنبه همچنان نماد متوقف ماند تا این که معاون شرکت بورس تهران اعلام کرد: خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق دارایکم (ETF) به هفته‌ آینده موکول شد و از ابتدای هفته‌ آینده امکان معاملات ثانویه واحدهای صندوق مالی دارا یکم فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: افراد برای خرید و فروش سهام صندوق مالی دارا یکم حتماً باید کد بورسی داشته باشند و قبلاً باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده باشند؛ برخی از افرادی که سهام صندوق دارا یکم را خریداری کرده‌اند اما نماد آن وارد پرتفوی آن‌ها نشده است، این افراد باید در صفحه کارگزاری خود تغییر کارگزار ناظر را انتخاب کنند.

بررسى‌ها از بازده ۱۲۶ درصدى دارایکم در این مدت حکایت دارد، به بیان دیگر اگر آخر اریبهشت ۲ میلیون تومان از سهام این صندوق خریداری شده باشد، پس از یک ماه بیش از ۲.۵ میلیون تومان سودآوری به همراه داشته است.

 

اختلال در سرور و عرضه اولیه‌ای که از کف رفت

عرضه اولیه جدید، خبر مهم دیگری این هفته بود، شرکت سرمایه‌گذاری پویا با نماد وپویا  چهارشنبه با ۶۰۰ میلیون سهم که معادل ۱۵ درصد از کل شرکت است، وارد بورس شد؛ این خبر از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که علی‌رغم تاکید مسؤولان بر ورود شرکت‌ها به بورس، از آخرین عرضه اولیه ۴ هفته گذشته است.

اتفاق عجیب در روز چهارشنبه مشکل سخت‌افزاری کارگزاری آگاه به عنوان دومین کارگزاری بزرگ کشور بود که باعث شد مشتریان آن نتوانند معامله‌ای انجام دهند و همچنین از خرید عرضه اولیه باز بمانند؛ همین موضوع باعث شد تا در جریان عرضه اولیه سهم وپویا ۲ میلیون و ۵۷۹ هزار مشارکت کنند که از پیش‌بینی‌ها کمتر بود.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول