اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

ضرورت ارتقاء دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های کردستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ارتقاء دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیمارستان‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌ها مقابله با کرونا در کردستان است.

ضرورت  ارتقاء دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، با گذشت چند ماه از ورود ویروس کرونا به استان کردستان، بایدها و نبایدهای زیادی ناخواسته به زندگی شهروندان و کادر سلامت وارد شده است تا برگی دیگر از کتاب قطور زندگی با طعم کرونا ورق بخورد. 
 
آغاز سبک جدید زندگی با طعم کرونا

در اولین روزهایی که این ویروس تاجدار شیوه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد وظیفه پرستاران و کادر درمان بیشتر و حساس‌تر شده است و جامعه پزشکان، پرستاران و تیم پزشکی بیشتر از هر شخص دیگری در معرض خطر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.

با وجود هراس جهانی از کرونا و حساسیت‌ها و هشدارها درباره تلفات انسانی ناشی از شیوع این بیماری، کم نیستند مبتلایانی که به مدد تلاش کادر درمانی و پزشکی و نیز رعایت نکات مراقبتی توانستند بر این بیماری فائق آیند و سلامت خود را باز یابند واین اقشار فداکار و قسم خورده، برای حفظ جان و سلامت خود و جامعه در جنگ با کرونا تا پای جان ایستاده‌اند. 

کادر درمانی سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا

کادر پزشکی مهم‌ترین حلقه‌های درمان و بازگرداندن سلامت بیماران هستند که با عشق به شغل شان سلامتی بیماران و جامعه را در همه شرایط تضمین می‌کنند و این روزها کادر درمانی بیمارستان‌ها، پزشکان و پرستاران بیش از همه در دل حادثه و در معرض خطر کرونا هستند.

پرسنل درمانی همواره در خط مقدم مبارزه با کرونا سربازان خستگی‌ناپذیر ایثار به قیمت جان هستند که در میان هیاهوی شیوع ویروس کرونا و نگرانی مردم، تلاش خستگی‌ناپذیر آنها برای مداوای مبتلایان به این بیماری، جلوه‌های زیبایی از خودگذشتگی و عشق با گذشت ماه‌ها تلاش همچنان ادامه دارد.

در این شرایط که ترس از ابتلا به این ویروس تمام زندگی مردم را در برگرفته و اولویت‌ها در ذهن بسیاری از افراد، خود و خانواده‌هایشان است، افراد متعهد و  فداکاری هستند که نجات جان بیماران را بر زندگی و سلامت خود ترجیح می‌دهند و ماه‌ها در پیکار با این ویروس شبانه روزی در تلاش هستند.

کرونا به روایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کردستان درباره شیوع و وضعیت فعلی این ویروس در استان می‌گوید: در روزهای نخست شیوع این ویروس کسی تصور نمی‌کرد که کرونا ابعادی با این وسعت داشته باشد.

فرزین رضاعی افزود: بتدریج ابعاد قضیه برایمان روشن شد و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که قبل از مجوز وزارتخانه، در شورای مدیریت بحران استان تقاضای تعطیلی همه مراکز آموزش عالی و مدارس استان را مطرح و مصوب کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کردستان اضافه کرد: در اوایل در بسیاری از مواقع مجبور بودیم به قضاوت خود و همکاران و داده‌های موجود تکیه و براساس آن تصمیم بگیریم، چراکه ویروس کرونا بسیار پدیده جدید و پیچیده‌ای بود و هیچ تصویر روشنی از کرونا ویروس نه در وزارتخانه نه در استان وجود نداشت. 

رضاعی گفت: در اپیدمی آنفلوانزا به شدت مخالف تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بودیم، اما در مورد این ویروس جدید به این نتیجه رسیده‌ایم که ریسک نکنیم و به همین دلیل مسؤولیت تعطیلی مراکز آموزشی را به عهده گرفتم و گذشت زمان نشان داد این تصمیم در آن لحظه حساس تصمیم درستی بوده است.

به گفته وی، نخستین اقدام استان در مقابله با این بیماری تشکیل ستاد فرماندهی عملیات مقابله با بیماری کرونا بود که در قالب این ستاد سعی کردیم یک مدیریت شبیه فرماندهی جنگ اجرا کنیم و با توجه به کمبود تجهیزات و دارو توزیع این اقلام متمرکز و به صورت قطره چکانی انجام می‌شد.

 تشکیل ستاد فرماندهی عملیات مقابله با بیماری کرونا نخستین اقدام در کردستان بود

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کردستان اضافه کرد: شاید تعطیلی زود هنگام مدارس و دانشگاه‌ها در استان برای مهار و پیشگیری از گسترش بیش از حد ویروس  یکی از موثرترین اقدامات این ستاد در کردستان بود که نتایج آن را هم در ماه‌های نخست شیوع این ویروس به صورت مشهود دیدیم.

جبران کمبود دارو با مدیریت صحیح

رضاعی به کمبود دارو در اوایل شیوع این ویروس در سطح استان اشاره کرد و گفت: کمبود دارو و تجیهزات را با سهمیه‌بندی روزانه یا دو روزه مدیریت کردیم و با این ابتکار در هیچ مقطعی دچار کمبود دارو نشدیم.

 وی تصریح کرد: بازدید مرتب از بخش‌های کرونا با وجود اینکه احتمال ابتلا به ویروس وجود داشت از دیگر اقدامات ابتکاری در سطح استان بود که موجب دلگرمی پرسنل شهرستان‌های استان شد.

 بزرگترین چالش‌ها در مسیر مبارزه با کرونا در کردستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کردستان گفت: کمبود تجهیزات حفاظت فردی، الکل و دارو یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مقابله با این ویروس در استان بود، اما در حال حاضر ارتقای دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیمارستان‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در این استان است.

رضاعی خاطرنشان کرد: شیوع این ویروس و مواجه شدن با آن تجربه‌ای برای کادر درمان بود در بحران‌های بعدی مرتبط با بهداشت و درمان حتماً باید حوزه مقابله با حوادث دانشگاه و انبار بحران همواره فعال و به روز باشد.

وی در پایان اضافه کرد: دستگاه‌های اکسیژن‌ساز همۀ بیمارستان‌ها باید طوری ارتقاء یابند که توان مقابله با بحران‌های مشابه را داشته باشند.

و اما....

در چنین شرایطی که پرسنل و کادر درمانی با تمام توان برای مقابله با این ویروس در نبرد هستند و در خط مقدم مبارزه تقدیم جان می‌کنند رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم انتظار زیادی نیست که زنجیره انتقال کرونا قطع شود.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول