اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ریزش نمادهای اصفهانی در روز به ظاهر سبز بورس/شاخص کل در آستانه فتح قله 1.5 میلیونی

بازارهای مالی در ابتدای هفته جاری ثبات بیشتری نسبت به چند هفته اخیر داشتند، با این حال تحت تأثیر نوسانات اواخر هفته گذشته با افزایش جزئی همراه بود؛ در این میان شاخص کل بورس ۷۰ هزار واحد دیگر رشد کرد تا در آستانه فتح قله ۱.۵ میلیونی قرار بگیرد.

ریزش نمادهای اصفهانی در روز به ظاهر سبز بورس/شاخص کل در آستانه فتح قله 1.5 میلیونی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای مالی در ابتدای هفته جاری ثبات بیشتری نسبت به چند هفته اخیر داشتند، با این حال تحت تأثیر نوسانات اواخر هفته گذشته با افزایش جزئی همراه بود؛ در این میان شاخص کل بورس ۷۰ هزار واحد دیگر رشد کرد تا در آستانه فتح قله ۱.۵ میلیونی قرار بگیرد.

روز شنبه ۷ تیرماه، در اتفاقی عجیب ساعت آغاز معاملات یک ساعتی به تاخیر افتاد و به جای ساعت در ابتدا به ۹:۳۰ و در ادامه به ۱۰ موکول شد تا نارضایتی سهامداران که از هفته گذشته به دلیل اختلال در کارگزاری آگاه آغاز شده بود را تکمیل کند، با این حال رشد ۲۲ هزار واحدی شاخص کل در ابتدای شروع معاملات اولین روز هفته، نوید روزهای پرسودی برای سهامداران داشت.

در غیاب فولاد در گروه فلزات اساسی، فملی سکان این گروه رو در دست داشت و با بیش از ۶۰ میلیون سهم در سقف قیمتی تشکیل صف خرید داد در ادامه اما فولاد و فارس بودن که بیشترین تأثیر را روی رشد ۴۶ هزار واحدی بورس گذاشتند؛ ذوب‌آهن اصفهان هم بعد از سنگ‌آهن گهرزمین بیشتری تأثیر را در بازار فرابورس داشت و به صف خرید نشست.

شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، دیگر شرکت اصفهانی که هفته گذشته را با کاهش قیمت همراه بود در روز شنبه در سقف قیمتی معامله شد، نماد این شرکت به دلیل تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ خرید مواد اولیه و به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد و احتمالاً شرایط مناسبی در پیش روی داشته باشد.

 

روز یکشنبه ۸ تیرماه، شاخص بورس با رشد ۳۰ هزار واحدی آغاز به کار کرد و تا یک میلیون و ۴۹۹ هزار واحد هم رسید اما نتوانست وارد کانال ۱.۵ میلیونی شود و شروع به ریزش کرد تا نهایتاً روی یک میلیون و ۴۹۱ هزار واحد بایستد؛ این در حالی است که شاخص هم‌وزن که توصیف بهتری از وضعیت بازار نشان می‌دهد با کاهشی جزئی همراه بود.

هرچند سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بیشتر طول روز با صف خرید مواجه بود اما از ریزش سهم‌ها بی‌نصیب نماد و با رشد ۳.۸ درصدی قیمت به کار خود پایان داد، ذوب‌آهن اما ریزش جدی‌تری داشت و در حالی که صبح را از سقف قیمت آغاز کرده بود حوالی ظهر با صف چند میلیون در صف فروش مواجه بود.

دیگر شرکت‌های اصفهانی از جمله هتل کوثر، کشت مکانیزه اصفهان کشت، قند اصفهان، کشت و دام گلدشت نمونه، شرکت ساختمان اصفهان و کشت و دام قیام اصفهان، روز یکشنبه شاهد ریزش قیمت و صف کشیدن فروشندگان بودند که به نظر می‌رسد دلیل آن مقاومت شاخص برای رسیدن به کانال ۱.۵ میلیونی است.

 

آغاز رسمی معاملات دارا یکم در بورس

بالاخره پس از وقفه یک هفته ای بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای از آغاز معاملات ثانویه صندوق سرمایه‌گذاری در سهام واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) قابل معامله از روز شنبه در بورس اوراق بهادار تهران خبر داد.

این صندوق که نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولت بود اردیبهشت امسال با ۲۰ درصد تخفیف و به قیمت هر سهم ۱۰ هزار تومان به فروش رسید و حدود ۳.۵ میلیون نفر پذیره نویسی آن را انجام دادند، با وجود نگرانی ابتدایی سهامداران، این صندوق امتحان خود را پس داد و در روز بازگشایی بیش از ۱۰۰ درصد سوددهی داشت، روز یکشنبه نیز بار دیگر قیمت سهام افزایش یافت تا هر سهم از دارا یکم به بیش از ۲۵ هزار تومان برسد.

خبر دیگر این هفته، اعلام رشد صدور کدهای بورسی بود، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه از یکی دو سال پیش رشد خوبی کرده است، گفت: در سال گذشته در این بازار تعداد ۸۲۰ هزار کد معاملاتی صادر شده که این عدد در سه ماهه نخست امسال به یک میلیون و پانصد هزار عدد رسیده است.

خبر دیگری که در دقایق پایانی ساعت کاری روز یکشنبه سهامداران را خوشحال کرد، کاهش ۲۰ درصدی کارمزد معاملات بود، خبری که وعده آن را رئیس سازمان بورس چندی قبل اعلام کرده بود.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول