اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دموکرات‌ها خواستار گزارش سازمانهای اطلاعاتی آمریکا درباره اقدامات روسیه در افغانستان شدند

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا از دو نهاد اطلاعاتی این کشور خواستند به کنگره درباره ادعای اقدام روسیه در پرداخت پول برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان گزارش بدهند.

دموکرات‌ها خواستار گزارش سازمانهای اطلاعاتی آمریکا درباره اقدامات روسیه در افغانستان شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با شدت گرفتن جنجال‌ها درباره خبری که درباره تعیین جایزه مالی برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان منتشر کرد، ارشدترین رهبران دموکرات‌ها در کنگره این کشور خواستار گزارش‌دهی سران دو نهاد اطلاعاتی آمریکا به قانونگذاران کنگره شده‌اند.

به نوشته هیل، رئیس اکثریت قانونگذاران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس سنای این کشور به خبر ادعایی و جنجالی روزنامه نیویورک تایمز که واکنش‌ مسکو را به دنبال داشت، اشاره و خواستار گزارش‌دهی نهادهای اطلاعاتی آمریکا به کنگره شدند.

این روزنامه جمعه هفته گذشته در گزارشی ادعا کرد که یک واحد ناشناس اطلاعاتی ارتش روسیه طالبان را برانگیخته تا علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت هدایت آمریکا که در افغانستان حضور دارند، عملیات انجام دهد و برای کشتن آنها جایزه تعیین کرد.

به ادعای این روزنامه، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا ترامپ را نیز در جریان قرار داده‌ بودند و شورای امنیت ملی آمریکا در اواخر ماه مارس موضوع را در نشستی برای نهادهای اطلاعاتی آمریکا مورد بحث قرار دادند؛ ادعایی که البته شخص رئیس‌جمهور آمریکا آن را رد کرد.

به رغم تکذیبیه‌های مکرر این خبر از سوی ترامپ و همچنین تکذیب شدید آن توسط مقام‌های روسیه، رهبران دموکرات‌های کنگره آمریکا هم وارد گود شده و از سران دو نهاد اطلاعاتی خواسته‌اند درباره این خبر ادعایی، گزارشی ارائه کنند.

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه به «جان رتکلیف» مدیر اطلاعات ملی آمریکا و «جینا هاسپل» رئیس سازمان اطلاع مرکزی آمریکا (سیا) خواستار گزارش دهی این دو نهاد به کنگره درباره خبر ادعایی نیویورک تایمز شد.

او در بخشی از این نامه خطاب به سران این دو نهاد اطلاعاتی نوشت: «کنگره و کشور همین حالا به دریافت جواب‌ها (درباره خبر ادعایی نیویورک تایمز) نیاز دارند».

پلوسی که در ساختار حاکمیتی آمریکا، سومین شخص پر قدرت (پس از رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور) در کشور است، به ادعای نیویورک تایمز درباره مطلع شدن ترامپ از تعیین جایزه برای کشتن نظامیان آمریکایی اشاره کرد و مدعی شد: «سکوت نگران‌کننده دولت و انفعالش جان نظامیانمان و همچنین جان شرکای ائتلافمان را به خطر می‌افکند».

وی افزود: «سوالاتی که وجود دارند اینها هستند: آیا رئیس‌جمهور در جریان (این خبر) قرار گرفته بود و اگر در جریان قرار نگرفته بود، چرا مطلع نشده بود و چرا کنگره هم مطلع نشده بود...به همین دلیل من خواستار ارائه یک گزارش درون سازمانی فوری (نهادهای اطلاعاتی) برای همه اعضای مجلس نمایندگان هستم».

از سوی دیگر، «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا هم در بیانیه‌ مشابهی با نامه پلوسی، سران این دو نهاد اطلاعاتی را مخاطب قرار داده و خواستار گزارش فوری آنها به همه 100 عضو مجلس سنای آمریکا شده است.

در بیانیه رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا آمده است: «ما باید بدانیم آیا رئیس‌جمهور ترامپ در جریان این اطلاعات (گزارش ادعایی درباره تعیین جایزه برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان توسط روسیه) قرار گرفته بود و اگر قرار گرفته، چه زمانی این کار انجام شد».

تشدید جنجال‌ها درباره ادعای تعیین جایزه روسیه برای طالبان به منظور هدف قرار دادن نظامیان آمریکایی در افغانستان در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا این گزارش ادعایی را به شدت رد و آن را «خبر جعلی» خوانده است.

مقام‌های مختلف مسکو هم به شدت این خبر ادعایی را تکذیب کرده و نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان گفت: «گزارش‌ها درباره ارائه پیشنهاد مالی روسیه به طالبان برای کشتن نظامیان آمریکایی را بخشی از دعوای سیاسی داخلی در ایالات متحده می‌دانیم.

«زمیر کابولوف» افزود: «مشخص است نیروهایی در ایالات متحده هستند که خواهان خروج از افغانستان نیستند و به دنبال توجیه شکستشان هستند. این همه ماجرا است» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول