اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

جزئیات برگزاری ترم تابستان در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد در دستورالعملی جزئیات دوره تابستان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را برای رشته‌های غیرپزشکی اعلام کرد.

جزئیات برگزاری ترم تابستان در دانشگاه آزاد

 به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، جواد علمایی معاون علوم مهندسی و کشاورزی دانشگاه و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه، دستورالعمل «دوره تابستان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ برای رشته‌های غیرپزشکی» دانشگاه آزاد اسلامی را به رؤسای استان‌ها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کردند.

در این دستورالعمل تأکید شده است: در راستای استفاده بهینه از توان و قابلیت‌های منابع انسانی، صرفه‌جویی در زمان و نیز استفاده از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل های موجود دانشگاه آزاد در خصوص برگزاری دوره آموزشی تابستان در مقاطع مختلف تحصیلی، این دستورالعمل ابلاغ می شود.

براساس این دستورالعمل؛ ثبت‌نام دوره تابستان در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی از تاریخ ۲۲ تیرماه تا ۲ مردادماه ادامه دارد و شروع کلاس‌های درسی از تاریخ ۴ مردادماه تا ۳۰ مردادماه بدون احتساب زمان ثبت‌نام و امتحانات، ادامه می‌یابد و زمان برگزاری امتحانات از تاریخ یکم شهریور تا ۶ شهریور در نظر گرفته شده است.

در این دستورالعمل آمده است: تعداد کل ساعات تدریس دروس نظری و عملی دوره تابستان مشابه نیمسال‌های اول و دوم بوده و در ۴ هفته آموزشی و برای دروس نظری به صورت مجازی (غیرحضوری) و آنلاین و برای دروس عملی به صورت حضوری اجرا می‌شود. واحدهای دانشگاهی موظفند در خصوص واحدهای درسی ارائه شده در دوره تابستان، اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

براساس این دستورالعمل؛ حداکثر تعداد واحدهای درسی قابل اخذ در دوره تابستان برای مقاطع مختلف تحصیلی به شرح زیر است:

مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته

کارشناسی پیوسته و ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکتری تخصصی

حداکثر تعداد واحد انتخابی

۸ ۸ - -

برای دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی که با حداکثر ۱۰ واحد درسی فارغ‌التحصیل می شوند، اخذ ۱۰ واحد در دوره تابستان بلامانع است. بدیهی است اخذ دروس اندیشه ها و وصایای امام خمینی (ره) و روخوانی قرآن کریم علاوه بر ۱۰ واحد امکانپذیر نیست و اخذ دروس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی (ره) و روخوانی قرآن کریم علاوه بر حداکثر تعداد واحد انتخابی ذکرشده در جدول فوق بلامانع است.

براساس بندهای این دستورالعمل، ارائه دروس در دوره تابستان اختیاری بوده و ترجیحاً در واحد دانشگاهی مرکز استان برگزار می‌شود. تمامی دانشجویان در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توانند در واحد محل تحصیل یا یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور (فقط در یک واحد دانشگاهی) با موافقت گروه تخصصی و معاونت آموزشی/معاونت علمی واحد دانشگاهی مبدأ ثبت‌نام کنند. اخذ درس/دروس در واحد مقصد منوط به ارائه معرفی‌نامه از واحد مبدأ (به همراه لیست دروس) است و بدون معرفی‌نامه واحد مبدأ اعتباری ندارد و قابل قبول نخواهد بود.

در این خصوص رعایت پیش نیازی و هم‌نیازی دروس در انتخاب واحد دانشجویان الزامی بوده و در صورت عدم رعایت پیش نیازی دروس، موضوع قابلیت پذیرش و ثبت را نداشته و واحدهای دانشگاهی از هرگونه مکاتبه در این خصوص خودداری کنند. اخذ دروس برای دانشجویان رشته های آموزشی (طرح آموزش معلمان) برابر مفاد دفترچه آزمون الزامی است.

همچنین دانشجویان دوره کارشناسی واحدها یا مراکز بین‌الملل در دوره تابستان با ارائه معرفی‌نامه از واحد مبدأ (به همراه لیست دروس) فقط در دیگر واحدها یا مراکز بین‌الملل می توانند انتخاب واحد کنند.

در این دستورالعمل تأکید شده که اخذ یا تمدید پایان‌نامه برای مقطع کارشناسی ارشد در دوره تابستان امکان‌پذیر نیست و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد که در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ واحد پایان‌نامه را اخذ و یا تمدید کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام در دوره تابستان نداشته و تا پایان شهریورماه می توانند از پایان‌نامه خود دفاع کنند.

ارائه درس یا دروس ثبت‌نام ارزیابی جامع و اخذ یا تمدید رساله در دکتری تخصصی نیز در دوره تابستان امکان‌پذیر نیست و چنین اقدامی تخلف آموزشی محسوب می‌شود. دانشجویان مقطع دکتری تخصصی که در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ نسبت به ثبت‌نام ارزیابی جامع اقدام کرده‌اند و واجد شرایط شرکت در ارزیابی جامع هستند (مطابق بخشنامه‌های مربوطه)، نیازی به ثبت‌نام در دوره تابستان ندارند.

دانشجویان سایر دانشگاه ها (اعم از دولتی و غیردولتی) با ارائه معرفی‌نامه از دانشگاه محل تحصیل می توانند در هر یک از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که مجری دوره تابستان است، ثبت‌نام و انتخاب واحد کنند.

در این دستورالعمل آمده است؛ کارکنان در واحد دانشگاهی محل اشتغال خود نمی‌توانند در دوره تابستان درس انتخاب کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول