اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

رد اعتراض یک وکیل کانون نسبت به آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه در دیوان عدالت اداری

هیأت تخصصی اداری و امور عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه‌ای اعتراض یکی از وکلای کانون نسبت به آگهی آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه را رد کرد.

رد اعتراض یک وکیل کانون نسبت به آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه در دیوان عدالت اداری

به گزارش خبرنگار گروه قضایی خبرگزاری فارس، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در راستای احیای حقوق عامه و تکلیف قانونی خود، مبادرت به جذب وکیل در سال ۱۳۹۸ کرد که با واکنش کانون‌های وکلا مواجه شد.

این رویه توسط کانون‌های وکلا بی‌سابقه نبوده و در سال ۹۶ نیز تعدادی از وکلای کانون و برخی از صاحب‌منصبان کانون وکلای مرکز در دیوان عدالت اداری اقدام به طرح شکایت کردند که این شکایت از سوی دیوان عدالت اداری رد شده بود.

مجددا یکی از وکلای کانون نسبت به آگهی آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه که مبتنی بر آیین‌نامه جدید تنظیم شده بود و فرآیندی نوین در خصوص جذب وکیل را دارا بود، اعتراض کرد؛ اما هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری طی دادنامه‌ای کلیه‌ی موارد اعتراضی را رد کرد.

به موجب این دادنامه، شرکت سربازان وظیفه، افرادی که دفترچه اعزام به خدمت را ارسال کرده‌اند و دانشجویان سال آخر در آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه مجاز شد.

در قسمتی از رأی هیأت تخصصی اداری و امور عمومی آمده است؛ مطابق بند (چ) ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۹۵.۱۲.۱۴ مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه مجاز به صدور پروانه وکالت و برگزاری آزمون و مکلف به رعایت سهمیه ایثارگران شده است. بنابراین اجازه مرکز منحصر به صدور مجوز تأسیس مؤسسه مشاوره نیست و برگزاری آزمون وکالت خارج از حدود اختیارات نمی باشد.

با عنایت به مواد ۳ و ۴ و ۵ آیین نامه اجرایی مبنی بر تجویز برگزاری آزمون و اخذ هزینه آزمون و تعیین شرایط پذیرش کارآموز و صدور پروانه موضوع بندهای هـ-۵ و هـ-۸ آگهی منتشره آزمون وکالت سال ۱۳۹۸ و بند ۶ اطلاعیه ثبت نام آزمـون که مـورد شکایت قـرار گرفته خلاف قـوانین موضـوعه نبوده لذا مستنداً به بند (ب) ماده ۸۴ قانون تشـکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ رأی به رد شکایت صادر می‌شود. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ صدور، از سوی رئیس دیوان عدالت اداری یا ۱۰ نفر از قضات دیوان قابل اعتراض است.

۱۵ تیرماه سال جاری بود که معاون اول قوه قضاییه در برنامه بدون توقف با تاکید بر لزوم دسترسی راحت مردم به عدالت بیان کرد: الان یک مرکز وکلا و یک کانون وکلا داریم. در سال قبل تعداد زیادى از حقوقدانان که آمادگى داشتند و مى توانستند تحت عنوان وکالت به میدان بیایند، براى آن ها آزمونى برگزار شد.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: سال گذشته مرکز وکلا این کار را کرد و آزمون برقرار شد و کانون وکلا هم انتخابات برگزار کرد و تعدادى را جذب کرد. وقتى وکلا بیشتر باشند دسترسى راحت تر است و هزینه پایین تر مى آید. در سند تحول ما، یکى از اولویت ها خدمت سریع تر و آسان تر به مردم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول