اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

یادداشت|پاکدستی نتیجۀ زندگی عفیفانه است

انسان پاکدست یعنی کسی که عفت اقتصادی داشته و از اینکه خدای ناکرده وارد رانت، دزدی، فساد، کم فروشی، دلالی و قاچاق شود حیا می‌کند و زشتی این مفسده‌ها را درک کرده و خود را به آن آلوده نمی‌کند. عفت، حیا و حجاب چنین کارکردی دارد.

یادداشت|پاکدستی نتیجۀ زندگی عفیفانه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت:

21 تیر 1314 یادآور به خاک و خون کشیدن مردمی است که در دفاع از حیثیت و عفت بانوان ایرانی در مسجد گوهرشاد تجمع کرده بودند تا روزی در برگ‌های تقویم ایران اسلامی به نام روز عفاف و حجاب ثبت شود.

اما این تنها شروع ماجرا بود، چرا که پس از آن خون‌های بسیاری برای اعتلای این فرهنگ به زمین ریخته شد، خون‌هایی که تبلور آن در دفاع مقدس بود و حجاب شد کلید واژۀ وصیت‌نامۀ هزاران شهید سرافراز که برادران و خواهران خود را به رعایت و حفاظت از آن توصیه کنند.

عفت و حجاب و اعتقادات اخلاقی نسل جوان آنقدر اثرگذار بود که به نوک پیکان حملات دشمن تبدیل شد و امروزه هزینۀ هنگفتی از سوی استکبار جهانی صورت می گیرد تا حیا و عفت در جامعه ایرانی آسیب ببیند.

با تمام این هجمه‌ها شاهد هستیم که مردم به نفس حجاب باور دارند، چرا که حجاب در استحکام خانواده، کم‌شدن طلاق و کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است، اما در میزان اجرای حجاب و حد و حدود آن تفاوت‌هایی وجود دارد. لذا اگر بتوانیم فلسفه و حکمت عفاف و حیا را به‌درستی به فرزندان خود یاد دهیم بی‌شک شاهد بسیاری از ناهنجاری‌ها و مشکلات نخواهیم بود.

حجاب میوۀ اعتقادات است، اما متأسفانه به جای اینکه حجاب عامل وحدت باشد، نگاه خرد در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی باعث شده عفاف و حجاب مظلومانه جانبازِ نگاه تنگ نظرانۀ دیگران باشد. باید نگاه سیاست‌زدۀ جناحی به این مقوله تمام شود. ما نیازمند نگاه وحدت آمیز به این حوزه هستیم، زیرا پوشش و سبک زندگی عفیفانه بین همۀ مردم ایران و مسلمانان جهان مشترک است.

درست است که خانواده باید محور اصلی تقویت حجاب باشد، اما احساس می‌شود در محتوای آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها در حوزه عفاف و حجاب به شدت ضعف وجود دارد. عملکرد جزیره‌ای، گاه به گاه، سلیقه‌ای و کم بازده علیرغم وجود نگرش مثبت و ارزشی به زندگی عفیفانه در کشور ما  منجر به فضای فعلی شده است؛ حتی کرونا هم ثابت کرد که نوع رفتار و کنش ما در سلامت یا عدم سلامت دیگران مؤثر است. پس برای احیای سبک زندگی ایرانی اسلامی یعنی سبک زندگی سالم همگی ما تکالیف مهم برعهده داشته و وظیفه داریم.

این دختران و پسران ما هستند که هر لحظه در معرض کرونای بد پوششی قرار می‌گیرند. حیا و عفت سرمایۀ اجتماعی جوانان ما در برابر کرونای لجام گسیختۀ فضای مجازی است.

انسان پاکدست یعنی کسی که عفت اقتصادی داشته و از اینکه خدای ناکرده وارد رانت، دزدی، فساد، کم فروشی، دلالی و قاچاق شود حیا می‌کند و زشتی این مفسده‌ها را درک کرده و خود را به آن آلوده نمی‌کند. عفت، حیا و حجاب چنین کارکردی دارد.

زن و مرد هم ندارد. بلکه هر یک متناسب با وضعیت فیزیولوژیک و گرایش‌های انسانی موظف به رعایت استانداردهای رفتاری، گفتاری و پوششی هستند. آیات زیبای الهی و محکمات قرآنی به خوبی چارچوب این استانداردها را تبیین نموده‌اند.

اولین خطاب در مورد رعایت عفاف و حجاب به مردان است «فسئلوهن من وراء حجاب»، سپس کنترل نگاه و رفتار، در مرحله سوم قوانین پوشش زنان، سپس قوانین مربوط به محرم و نامحرم و بعد قوانین ازدواج و آیات مربوط به پاکدامنی و نفقه همگی دکترین یک زندگی عفیفانه از منظر قرآن کریم است.

امروز برای رهایی از اضطرابِ کرونای بی‌عفتی و بی‌حیایی چاره‌ای جز شستشوی مکرر چشم‌ها از نامحرم، زدن مرتب ماسک در برابر گفتگوهای آلوده با نامحرم و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و روحی از جمع‌های حقیقی و مجازی آلوده نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول