اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

آموزش مهارت‌های دریا محوری اولویت سازمان فنی‌وحرفه‌ای

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور اولویت امسال سازمان فنی و حرفه‌ای را آموزش مهارت‌های دریا محوری دانست و گفت: تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی از استادکاران، مربیان و نیروهای مهارت بسیار در این حوزه اهمیت دارد و باید مهارت را در جامعه‌محور کنیم.

آموزش مهارت‌های دریا محوری اولویت سازمان فنی‌وحرفه‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی اوسط هاشمی صبح امروز در جلسه شورای مهارت استان گیلان با بیان اینکه باید به ارزش مهارت در کشور به درست درک شود، اظهار کرد: کشور از مسائلی به‌مانند بیکاری، فقر رنج‌برده و تنها راه‌حل برای رفع این مشکلات توجه به ایجاد اشتغال، گفتمان مهارت در کشور است اما متأسفانه گفتمان مهارت در کشور مغفول مانده است.

وی با تأکید بر نقش مهم ویژگی‌های گردشگری کشور در تحقق بی‌نیازی اقتصاد از نفت گفت: ایران نخستین کشور در برخورداری از ریشه و قدمت و تاریخ کهن در بین ۱۱ کشور جهان است به‌طوری‌که هر نقطه از کشور دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیار زیادی است که می‌تواند مقصد بسیاری از توریست‌ها شود اما لازمه انجام این کار از بین رفتن دشمنی استکبار با این کشور است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اذعان به اینکه جذب توریسم پایه‌ اقتصادی یک کشور درحال‌توسعه است، تصریح کرد: هدف‌گذاری کشورها جذب ۱۰ میلیون توریسم در کشور خود است اما ما در ایران با توجه به جاذبه‌های گردشگری فراوانی که داریم می‌توانیم ۲۰ میلیون گردشگر را جذب کنیم که باید برای انجام این کار برنامه ویژه داشت زیرا در این صورت ثروت در کشور ایجادشده و دیگر سخن از بیکاری در کشور نمی‌شود.

هاشمی با تأکید بر احیا و بازسازی آثار باستانی کهن در کشور افزود: ایران دارای سابقه دو هزار و ۵۰۰ ساله بوده و دارای آثار باستانی و تاریخی بسیار زیادی است که مانند بعضی از آنان ازجمله معماری خشت و گل در یزد احیا شود تا بتوانیم گردشگران را جذب کنیم.

وی با اذعان به اینکه معماری‌های سنتی در ایران هرکدام یک کارگاه آموزشی بسیار خوب هستند، گفت: هنر ما باید این‌ باشد تا یادگارها و میراث کهن خود را بازسازی کنیم زیرا معماری‌هایی همچون همدان و اصفهان هرکدام با جامعه انسانی حرف دارند و هرکدام یک کارگاه برای رشد اقتصادی کشور هستند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور سرعت پیشرفت تکنولوژی در کشور را مهم برشمرد و بیان کرد: سرعت تکنولوژی امروز وسیع و سریع و اثرگذاری آن بسیار زیاد است زیرا ۸۰ درصد نوجوانان و جوانان از تکنولوژی‌های هوشمند استفاده می‌کنند لذا بنگاهمان را باید عمق بخشیده و از داشته‌ها و سرمایه‌هایمان به‌درستی استفاده کنیم.

هاشمی با تأکید بر لزوم توجه به صیانت و حفاظت از معماری‌های کشور تصریح کرد: بنده در اصفهان گفتم که امروز کارگران و استادکارانی که بتوانند به زیبایی از این آثار در اصفهان صیانت کنند و این معماری را تبلیغ و ترویج کنند بسیار حائز اهمیت است بنابراین باید به نگاهمان عمق ببخشیم.

وی با شاره به ویژگی‌های انقلاب صنعتی چهارم در کشور افزود: تکنولوژی، وسعت و اثرگذاری سه ویژگی مهم در انقلاب صنعتی چهارم هستند زیرا اکنون ۸۰ درصد نوجوانان از وسایل هوشمند استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور حادثه زلزله رودبار را نتیجه عدم فقدان عمیق در کشور دانست و بیان کرد: ما باید نگاهمان را در کشور عمیق کنیم زیرا در غیر این صورت با مشکلاتی به‌مانند حادثه زلزله رودبار مواجه می‌شویم.

هاشمی با گله‌مندی از عدم استفاده از ظرفیت نیروی انسانی کشور گفت: یکی از دلایلی که ژاپن به موفقیت رسیده استفاده صحیح از ظرفیت‌های انسانی، آگاهی بخشی و آموزش بوده است اما ما در جمهوری اسلامی از این ظرفیت استفاده نکردیم.

وی با بیان اینکه انتظار ما از استان گیلان ساماندهی موضوع مهارت و آموزش است، افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای مسؤول ارتقای مهارت در کشور است زیرا سرمایه انسانی سبب پیشرفت می‌شود لذا باید آموزش را جدی بگیریم.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اذعان به اینکه یکی از راه‌های پیشرفت در کشور کسب مهارت‌های لازم در حوزه‌های مختلف است، تصریح کرد: داشتن گواهینامه مهارت در کشور بسیار حائز اهمیت است زیرا منجر می‌شود که فرد دارای مرز و محدوده مشخصی برای فعالیت نباشد زیرا در هر نقطه از جهان کسب مهارت نیاز است.

هاشمی با اشاره ارتباط میان دانشگاه و کسب مهارت‌های عملی افزود: بیش از ۵۰ درصد کارآفرینان فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند اما باید برای اطمینان از مهارت لازم نیز برخوردار باشند.

وی به لزوم تشکیل دپارتمان بوم‌گردی در گیلان اشاره کرد و گفت: ایران و استان گیلان دارای ظرفیت‌های بوم گردی بسیار زیادی هستند لذا باید برای تقویت این صنعت در گیلان یک دپارتمان در این حوزه بسیار ضروری است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه باید به‌اندازه کسب مدرک تحصیلی و مهارت‌آموزی به یک‌میزان نگاه شود، تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته برای کسب شغل به آن میزان که به کسب مدرک دانشگاهی توجه شده به مهارت‌آموزی توجه نشده است.

هاشمی با بیان اینکه پنج‌تا شش برابر نیاز کارمند و کارشناس در کشور داریم و این تراکم آسیب‌پذیر می‌شود، افزود: اجماع گروه‌های مرجع برای جریان گذاری هدفمند یکی از اولویت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای بوده است.

وی با تأکید بر اینکه باید مردم به سمت مشاغل فنی و خوداشتغالی بروند، بیان کرد: راهکار برای برون‌رفت از این موضوع پیوست مهارت به مدرک تحصیلی کسب‌شده است باید چراغ بنگاه‌های زودبازده را روشن کنیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی در یونسکو به ثبت رسیده است، افزود: باید مسابقات شهر خوراک ملی در گیلان برگزار شود، می‌توانیم این مسابقات را به‌صورت ملی برگزار کرده تا هرکسی که بخواهد در مسابقات جهانی شرکت کند از این شهر حضور پیدا کند.

هاشمی اولویت امسال سازمان فنی و حرفه‌ای را آموزش مهارت‌های دریا محوری دانست و گفت: تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی از استادکاران، مربیان و نیروهای مهارت بسیار در این حوزه اهمیت دارد و باید مهارت را در جامعه‌محور کنیم.

وی با تأکید بر توسعه اقتصاد از طریق دریا در برنامه توسعه کشور بیان کرد: متأسفانه باوجود بیش از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل هنوز سهم خود را از دریا کسب نکرده‌ایم لذا باید در استان گیلان به دریا توجه بیشتری شود.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه عشایر، روستاییان و کشاورزان ٢٨ درصد اقتصاد استان گیلان را در دست دارند، گفت: باید به پایه‌های ضعیف استان گیلان از طریق مهارت‌آموزی توجه شود.

فعالیت ۸۰۰ آموزشگاه فنی‌وحرفه‌ای در استان گیلان/ از سند تنظیم مهارت در استان گیلان رونمایی شد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بسیار ذر ایجاد اشتغال ذر جامعه مؤثر است، اظهار کرد: باید مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را ذر گروه‌های مختلف آسیب دیدگان اجتماعی و در دو‌ بخش شاغلان و کارجویان برگزار کنیم.

سید محمد حسینی با اشاره به معیارهای آموزش مهارت فنی و حرفه‌ای در کشور گفت: آموزش‌ها در مراکز فنی و حرفه‌ای بر اساس استانداردها بین‌المللی، ترویج فرهنگ کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار انجام می‌شود.

وی با اشاره به تعداد مراکز فعال دولتی فنی و حرفه‌ای در استان گیلان بیان کرد: بر اساس آمار ۸۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای و در هزار و ۱۵ کارگاه و با میزان اشتغال دو هزار نفر و همچنین ۲۰ مرکز دولتی در حال حاضر در استان گیلان فعال هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان با اذعان به اینکه افرایش مهارت فنی و حرفه‌ای باعث ایجاد اشتغال در استان می‌شود، تصریح کرد: باید زمینه را برای کسب مهارت فنی و حرفه‌ای در استان گیلان فراهم کنیم و بر همین اساس تاکنون ۲۶ هزار نفر در مراکز دولتی و ۲۸ هزار نفر در مراکز خصوصی آموزش‌های لازم در حوزه کسب مهارت را دیده‌اند.

حسینی نقش ارتقا آمایش توسعه سرزمینی در ارائه آموزش‌های لازم را مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۸۰ تفاهم‌نامه و ۱۰۱ قرار داد آموزشی در چهار حوزه ازجمله توسعه آموزش‌های مشارکتی و بر اساس آمایش توسعه سرزمینی در استان گیلان به امضا شد.

وی با اشاره به حوزه‌های فعالیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان گیلان گفت: آموزش‌های مهارتی در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، صنایع دریایی، شیلات و خدمات بازرگانی و پوشاک مهم‌ترین سطح فعالیت فنی و حرفه‌ای در استان گیلان است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان با تأکید بر راه‌اندازی خانه‌های صنایع‌دستی در استان گیلان بیان کرد: باید همکاری خود را با دیگر صنوف برای سنجش حرفه‌ای نیروی‌های کار افزایش دهیم تا بر همین اساس بتوانیم با راه‌اندازی خانه‌های صنایع‌دستی سطح درآمد روستاییان را بیشتر کنیم.

حسینی به تنظیم سند مهارت در استان گیلان اشاره کرد و افزود: رونمایی سامانه شاغلان باعث ایجاد تعامل میان بین فنی و حرفه‌ای و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان شده و نتیجه آن افزایش کیفیت ساخت‌وساز در استان است.

رونمایی از سند توسعه مهارتی در گیلان

استاندار گیلان نیز با اشاره به مهم‌ترین عامل تحقق توسعه در کشور اظهار کرد: منابع انسانی مؤثرترین رکن و محور توسعه است و قطعاً نیروی انسانی تربیت‌شده و ماهر و توانمند بیشترین بازدهی را دارد لذا با توسعه پایدار از مسیر منابع انسانی عامل مؤثر توسعه محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه باید فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وارد بنگاه‌های اقتصادی شوند، گفت: آموزش‌وپرورش باید با تحرک خود پاسخگوی تحولات روزانه خود باشد ولی در بسیاری از کشورها باوجود تعداد فراوان مراکز آموزشی و دانشگاهی و نیروی انسانی تحصیل‌کرده اما به دلیل فقدان مهارت‌های لازم در فارغ‌التحصیلان، امکان جذب آنان در بنگاه‌های اقتصادی و کارآفرینی به حداقل رسید.

ارسلان زارع با تأکید بر حرکت اقتصاد دنیا به سمت فناوری‌های نوین بیان کرد: امروزه بنگاه‌ها از افراد با مدرک تحصیلی پایین ولی بامهارت بسیار زیاد استفاده می‌کنند و در این صورت تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان ناگزیر هستند به سمت مهارت‌آموزی حرکت کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اذعان به اینکه کشور باید به سمت دنیای فناوری و دیجیتال حرکت کند، تصریح کرد: دنیای جدید، دنیای فناوری و دیجیتال است و در آینده قطعاً حول محور آی تی و آی سی تی و فعالیت‌های کارآفرینی و تولید ثروت می‌چرخد پس باید برنامه‌ریزی‌های مؤثر در این زمینه داشته باشیم.

وی یکی از راه‌های پیشرفت اقتصادی در استان گیلان را توجه به آموزش نوین دانست و افزود: در گیلان باید ضمن بهره‌مندی از شیوه‌های سنتی، آموزش حفظ اشتغال موجود داشته باشیم و مهارت آموزی نوین متناسب با شرایط آینده نیز داشته باشیم لذا با تقویت انسان‌های ماهر و توسعه محور و توانمند می‌توانیم جهت دستیابی به اشتعال پایدار گام برداشته و بیکاری و فقر را کاهش و اشتغال را افزایش دهیم.

استاندار گیلان از رونمایی سند توسعه مهارتی در استان گیلان خبر داد و گفت: ارتقا توان کارآفرینی، خود زمینه‌ساز توسعه اقتصادی و اجتماعی است به همین دلیل و سند توسعه مهارتی استان با اندک ویرایشی در جلسات بعدی رونمایی شده و در آن وظیفه همه نهادها مشخص‌شده است.

زارع ایجاد سامانه شاغلان ساختمان را یکی از اقدامات خوب در استان گیلان برشمرد و افزود: ظرفیت اصناف و کارخانه‌ها و بخش گردشگری و صنایع‌دستی که خود به‌تنهایی می‌توانند عامل ایجاد اقتصاد پایدار شوند.

وی با اشاره به حضور ماهانه چهار میلیون گردشگر در استان گیلان بیان کرد: هرماه حدود چهار میلیون نفر گردشگر در استان گیلان ورود کرده لذا در تلاشیم زیرساخت‌های توسعه گردشگری فراهم شود.

به گزارش فارس، با حضور رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور مرکز آموزش‌های کارآفرینی و مهارت‌های کسب‌وکار در رشت، نخستین مرکز آموزشگاه آزاد الکترونیکی گیلان، اولین آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای سوارکاری شمال غرب کشور مجوز، نخستین مرکز آموزش مهارتی صنایع دریایی و افتتاح طرح آموزشی کارگاه صنایع غذایی، کافه، رستوران مهارت به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول