اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| بورس، کنکور، پرسپولیس و آزمون رزیدنتی؛ مروری بر داغ‌ترین سوژه‌های ماه

مروری بر داغ‌ترین سوژه‌های فارس من در ماه تیر؛ از کمپین هواداران پرسپولیس تا پویش داوطلبان آزمون دستیاری تخصصی پزشکی.

فارس من| بورس، کنکور، پرسپولیس و آزمون رزیدنتی؛ مروری بر داغ‌ترین سوژه‌های ماه

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «فارس من» تب‌سنج جامعه است؛ روزانه مرور سوژه‌های شما در سامانه و امضاهای آن نمودار روشنی از دغدغه‌ها و مسائل افکار عمومی است. سخت می‌شود موضوعی که در رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی داغ شده، اینجا پیدا نکرد. همین ماه گذشته مثلاً سوژه‌های متعددی با هزاران امضا به‌ثبت رسید. این گزارش می‌خواهد داغ‌ترین آنها را بررسی کند. مطالباتی که احتمالاً مهم‌ترین موضوعات جامعه ایرانی در تیرماه ۹۹ بوده‌اند.

 

اول| کمپین ۵۰۰۰۰نفری هواداران پرسپولیس؛ حجت نظری عذرخواهی کند

پویش هواداران پرسپولیس داغ‌ترین کمپین ما در ماه گذشته بود. پویشی که بعد از اظهارات نه‌چندان محترمانه یک عضو شورای شهر تهران درباره قرمزها تشکیل شد. حجت نظری درباره قهرمانی سرخ‌پوشان پایتخت به یک وب‌گاه خبری گفته بود: «آن‌ها اگر خیلی دلشان جام می‌خواهد، برایشان از منیریه تهیه خواهم کرد!» اظهاراتی که حسابی فوتبالی‌های دوآتشه را عصبانی کرد؛ آنقدر که کمپین تشکیل دهند و خواستار عذرخواهی آقای نظری شوند.

همکاران من موضوع را از کارشناسان مختلف هم‌چنین دفتر خود آقای نظری پیگیری کردند. هم‌چنین موضوع واگذاری استادیوم شهید کاظمی به پرسپولیس را با اعضای دیگر شورای شهر در میان گذاشتند. اغلب البته اظهار بی‌خبری کردند اما به خبرنگار ما قول دادند در صورت ارسال لایحه از شهرداری، مساعدت کنند. اظهارنظرهای مختلف دیگر اعضای شورای شهر تهران در این‌باره را در این گزارش بخوانید.

 

همه مصاحبه کردند، جز حجت نظری! عضو شورای شهر تهران که همزمان یکی از اعضای هیأت مدیره باشگاه استقلال هم هست. مردی که با یک گفت‌وگوی جنجالی حسابی اتمسفر فوتبال ایران را ملتهب کرد اما یک‌جورهایی پای حرف‌هایش باقی نماند. دست‌کم علیرغم تلاش‌های مکرر همکاران من هیچ گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس انجام نداد. گذشت؛ کمپین قرمزهای قهرمان داغ‌ترین سوژه فارس من در تیرماه ۹۹ لقب گرفت.

 

دوم| کرونا و کنکور؛ ده‌ها هزار نفر خواستار تعویق آزمون سراسری شدند

مطالبات متعددی در این‌باره در «فارس من» به‌ثبت رسید. مطالباتی که عمدتاً راوی نگرانی‌های مردم از گسترش ویروس کرونا و خطر ابتلای جگرگوشه‌هاشان بود. این کمپین اما بزرگ‌ترین آنها لقب گرفت؛ با بیش از ۴۴هزار امضا. کمپینی که صراحتاً از نمایندگان مردم می‌خواست با طرح یک قانون دوفوریتی، مانع از برگزاری آزمون سراسری شوند. دست‌کم تا وقتی همه‌گیری اندکی تسکین یافت.

خواسته با نمایندگان مردم در کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مطرح شد. اغلب از لزوم مراقبت‌ها برای جلوگیری از به‌خطر افتادن جان داوطلبان سخن گفتند. مثلاً مهدی اسماعیلی به‌ فارس گفت: «با توجه به اینکه جمعیت قابل توجهی داوطلب در کنکور وجود دارد، بنابراین نیازمند تدابیر خاص هستیم. البته زمان برگزاری تمام آزمون‌های دانشگاه‌ها در تمام مقاطع طبق نظر ستاد ملی مقابله با کرونا تحت تدابیر و پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد.»  

 

احمد نادری نماینده مردم تهران و از دیگر اعضای کمیسیون آموزش هم وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا را مسؤل تصمیم‌گیری در این‌باره دانست. وی به‌خبرنگار ما گفت: «با توجه به این که شرایط کشور عادی و معمولی نیست، بنابراین کلیه تصمیم‌گیری‌ها بر این مبنا است. ما تلاشمان بر این است که با همکاری بین دستگاه‌ها شرایط و زمان مناسبی برای برگزاری آزمون داوطلبان فراهم شود.»

این نماینده مجلس یازدهم از نشست فوق‌العاده مجلس با وزارت بهداشت خبر داد و گفت: «در نظر داریم به زودی جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور وزیر بهداشت برگزار کرده و آثار و تبعاتی که ممکن است برگزاری آزمون‌ها و کنکور در شرایط فعلی داشته باشد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عنوان کنیم. همچنین راهکارهای اساسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این بین ارائه خواهیم کرد. قطعاً برای مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت سلامت داوطلبان و خانواده آنها در اولویت اصلی است.»

 

دولت اما بهرحال اعلام کرد کنکور امسال را همان زمان از قبل اعلام‌شده اما در ۴ روز می‌گیرد. تصمیمی که از زبان وزیر کشور رسانه‌ای شد. خدایی رئیس سازمان سنجش هم با تأیید این موضوع، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس دلیل این موضوع را کاهش تراکم حوزه‌های امتحانی اعلام کرد. وی ادامه داد: «به منظور کاهش تراکم با توجه به شرایط شیوع کرونا در کشور، آزمون‌های بعد از ظهر گروه‌های آموزشی کنکورهای کارشناسی و کارشناسی ارشد حذف شد.»

خدایی تأکید کرد: «پروتکل‌های بهداشتی حداقل و حداکثر دارند. در برگزاری آزمون‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد این پروتکل‌ها در حد حداکثر برگزار می‌شود. ضمن این که نماینده‌ای از معاونت بهداشتی وزارت بهداشت در حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها مستقر خواهند شد.»

 

گذشت؛ امیدوارم همه مخاطبان فارس من همه داوطلبان کنکور، همان نتیجه‌ای را کسب کنند که دوست دارند. بهرحال کمپین داوطلبان آزمون سراسری رتبه دوم را در میان داغ‌ترین مطالبات تیرماه کسب کرد.

 

سوم| دوباره بورس! دستکاری در نمادهای خاص را متوقف کنید

اوضاع بورس حسابی سکه است؛ سقوط آزاد ارزش پول و مشکلات عدیده اقتصادی پای خیلی‌ها را به بازار سرمایه باز کرد. بعلاوه آزادسازی سهام عدالت و فروش صندوق‌های بورسی قابل معامله ETF ضریب نفوذ بورس در میان مردم را افزایش داد. حالا بروس تهران ده‌ها میلیون سرمایه‌دار دارد. این یعنی مسأله‌ی خیلی‌ها است. تواتر مطالبات ثبت‌شده در «فارس من» اثبات این مدعا است. رتبه سوم پرامضاترین مطالبه مردم در ماه تیر هم یک مطالبه بورسی است!

مطالبه‌ای با این عنوان: «دستکاری در نمادهای خاص دولتی بورس را تمام کنید» با ۲۶هزار امضا. در این پویش آمده است: « بیش از دوماه هست با حمایت‌های بی‌منطق بر روی نمادهای شاخص‌ساز مثل گروه خودرویی و بانکی با تشکیل صف‌های خرید سنگین به صورت کاملا دستوری جهت نمایش یک شوی تبلیغاتی بازار سرمایه را مثبت نشان می‌دهید. چرا این نمادها باید در روز یک ساعت معامله شوند؟ گناه سهامداران چیست؟»

 

روح‌الله دهقان مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات بورس تهران اما معتقد است به‌خاطر کم شدن ترافیک بازار ساعت معامله برخی نمادها تغییر کرده است. وی به خبرنگار ما می‌گوید: « تعداد تراکنش‌های سامانه معاملات از ابتدای فروردین تاکنون سه برابر شده ‌است. مقام ناظر بازار به خاطر راحتی در انجام سامانه‌های معاملات، معاملات برخی نمادهای پرتراکنش را به بعد از بسته شدن ساعت بازار موکول کرده است.»

 

چهارم| یک مطالبه با هزار امضا؛ آزمون رزیدنتی را تعویق کنید

حرف حقی است؛ خیلی از کادر درمان این روزها درگیر مبارزه با کرونا هستند. آن هم شبانه‌روز؛ با حداقل امکانات. حالا تصور این‌که وسط تمام این نگرانی‌ها درست در اوج بیماری، قرار باشد در آزمون دستیاری شرکت کنند، واقعاً نگران‌کننده است. کمپین آنها با همین هدف در «فارس من» به‌ثبت رسید. کمپینی که با بیش از هفت‌هزار امضا لقب چهارمین سوژه داغ در ماه تیر را به‌دست آورد.

در پویش آنها آمده است: «ما تعدادی از پزشکان که در سال جاری داوطلب آزمون رزیدنتی هستیم، از شما تقاضا داریم با توجه به این دلایل نسبت به تعویق زمان این آزمون با قشر زحمتکشی که در این دوران سخت یار و همراه مردم و دولت بوده، همکاری نمایید. با توجه به اینکه این آزمون در تمام شهرها برگزار نمی‌شود همکاران ناچار به تردد بین شهری هستند. این مورد به خصوص از شهرهای قرمز ریسک شیوع و ابتلاء بیماری را افزایش می‌دهد.»

 

در ادامه آنها چند استدلال دیگر مثل این‌که اغلب کادر درمان این روزها در تماس پیوسته با بیماران هستند و شانس ابتلایشان بسیار بالاست، یا اینکه ازدحام آنها در یک فضای بسته تا چه اندازه خطرناک است، نسبت به برگزاری آزمون رزیدنتی هشدار دادند. مطالبه‌ای که چهارمین سوژه داغ فارس من در ماه تیر لقب گرفت.

 

سوژه‌ها و امضاهای پرشمار شما در «فارس من» مایه مباهات است. البته که مسؤلیت ما و تحریریه خبرگزاری را برای پیگیری بیشتر از گذشته کرده است. همکاران من شبانه‌روز پیگیر مطالبات و مسائل شما هستند. امید که آن‌هم در این روزها که مرگ همسایه همه ما است، ذخیره قبر و قیامت‌مان باشد. برای ما برای همه ایرانی‌ها دعا کنید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول