اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

تداوم نگرانی‌ها درباره کنکور سراسری؛ فارس من برای مشکلات رانندگان تاکسی چه کرد؟

مرور مهم‌ترین پیگیری‌های انجام‌شده برای مطالبات شما در هفته گذشته؛ از سرانجام کنکور گرفته تا اثربخشی داروی منسوب به امام کاظم(ع) برای درمان کرونا.

تداوم نگرانی‌ها درباره کنکور سراسری؛ فارس من برای مشکلات رانندگان تاکسی چه کرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس، آزمون‌ سراسری هم‌چنان دغدغه خیلی‌ها است. آن‌هم با اوج‌ دوباره ویروس نحس. خاصه تجربه کنکور دکترا روز پنجشنبه نشان داد خیلی از حوزه‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناتوانند. تواتر سوژه‌های شما در «فارس من» نمودار روشن این نگرانی‌ها است. بعلاوه هفته گذشته اثربخشی داروی منسوب به امام‌کاظم(ع) برای درمان کرونا، مطالبات تاکسی‌رانان و کمپین مشتریان پارس‌خودرو را پیگیری کردیم. این گزارش مرور آن‌ها است.

 

۱| تداوم نگرانی‌ها درباره کنکور؛ چه‌کسی اجرای پروتکل‌های بهداشتی را تضمین می‌کند؟

شوخی که نیست؛ همین جانور حقیر این‌روزها اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر ایرانی‌ها است. روزانه صدها نفر مستقیماً یا با واسطه در اثر ابتلای به کوید ۱۹ جان به جان‌آفرین تسلیم می‌کنند. تلاش دانشمندان برای درمان یا کنترل بیماری تا همین ثانیه به‌جای خاصی نرسیده است. مهم‌ترین ساز و کار شناخته‌شده قطع زنجیره انتقال و پرهیز از تجمعات خاصه در فضاهای در بسته است. حق دارند اگر داوطلبان با این حساب برای شرکت در جلسه آزمون حسابی نگرانند.

«فارس من» تب‌سنج اجتماع است. تواتر سوژه‌های ثبت‌شده در این‌باره نمودار روشن این نگرانی‌ها است. نگرانی از حضور چندساعته در حوزه‌های سربسته آن‌هم با تراکم بالا. مراعات نه‌چندان سخت‌گیرانه‌ی پروتکل‌های بهداشتی در آزمون روز پنجشنبه دکترا نشان داد نگرانی بچه‌ها پُر بیراه هم نیست. مثلاً این کمپین ده‌ها هزار امضایی که از نمایندگان مجلس می‌خواست با ارائه یک طرح دو فوریتی مانع از برگزاری آزمون‌های سراسری بدون مراعات پروتکل‌های بهداشتی شوند.

 

موضوع را با نمایندگان مردم در میان گذاشتیم؛ مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی با تکذیب موافقت این کمیسیون با برگزاری آزمون سراسری، به‌خبرنگار ما گفت: «ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت بهداشت و کمیسیون‌های آموزش و بهداشت باید همه جوانب موضوع را بسنجند. اگر برگزاری کنکور، تهدیداتی برای شرکت‌کنندگان چه در موضوع ایاب و ذهاب چه درباره حمل‌ونقل و برگزاری آزمون داشته باشد طبیعتاً نباید هیچ کنکوری برگزار شود.»

احمد نادری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش‌ودرمان از جلسه چند ساعته در این‌باره با وزیر بهداشت خبر داد. جلسه‌ای که خروجی آن یک پروتکل ۵ بندی شامل توصیه‌های بهداشتی برای برگزاری آزمون دکترا بود. آن‌طور که آقای نادری به‌خبرنگار ما گفته، این دستورالعمل‌ها شامل نحوه چینش داوطلبان، تهویه، شرایط محیطی، ماسک‌گذاری و گشتن و احراز هویت و نحوه بازرسی‌ها و گردهمایی‌ها است.

 

آقای نادری گفته بود اگر چنان‌چه نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی سهل‌انگاری شود، وزیر بهداشت عمیقاً با برگزاری آزمون ارشد مخالفت خواهد کرد. مخالفتی که مستظهر به پشتیبانی نماینده‌ها خواهد بود. وی همچنین در خصوص جزئیات و زمان برگزاری کنکور کارشناسی بیان کرد: «وزیر بهداشت برای برگزاری کنکور کارشناسی به طور کلی مخالف برگزاری است.»

آزمون دکترا روز پنجشنبه اما نشان داد متأسفانه سخت‌گیری چندانی برای مراعات پروتکل‌های بهداشتی وجود نداشت. مواردی مثل عدم رعایت فاصله‌گذاری در چیدمان صندلی‌ها، عدم تهویه مناسب، عدم سخت‌گیری درباره استفاده از ماسک و صف‌های طولانی برای ورود به جلسه یا مرکز امانت‌ها. همه و همه از مواردی است که توسط داوطلبان مختلف گزارش شده است.

 

زهره الهیان نماینده مردم تهران با اشاره به همین گزارش‌ها به خبرنگار ما گفت: «اگر چنان‌چه پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آزمون دکترا جدی گرفته نشود، وزیر علوم به مجلس فراخوانده خواهد شد. آقای دکتر غلامی به نمایندگان قول داده بود سالن‌هایی با تهویه و با فاصله‌گذاری مناسب و ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را مدنظر قرار دهند. هم‌چنین معاون پارلمانی وزیر علوم از عزم جدی این وزارت‌‌خانه برای اجرای پروتکل‌ها خبر داده بود.»

وی با اشاره به تدارک یک طرح دوفوریتی برای تعویق کنکور، اضافه کرد: «این طرح روز یکشنبه ارائه خواهد شد. تعویق برگزاری آزمون یک گزینه است. گزینه دیگر برگزاری آزمون‌ها در روزهای متعدد برای کاهش بار تراکمی است. با آقای دکتر زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌ها هم برای ارائه نظرات کارشناسی صحبت شده است. بر این اساس قرار شد مرکز پژوهش‌ها هم نتایج بررسی‌های کارشناسانه خود را درباره موضوع ارائه کند.»

 

آن‌چنان که نمایندگان می‌گویند پرونده برگزاری یا عدم برگزاری آزمون‌های سراسری هم‌چنان باز است. خاصه بعد از تجربه نه‌چندان دلچسبی که برگزاری آزمون دکترا برای داوطلبان داشت. این هفته هم باید منتظر بررسی‌های نمایندگان ماند. همه امیدوارند نتیجه هر چه که هست به مصلحت عمومی داوطلبان باشد. «فارس من» پیگیر ماجرا است.

 

۲| بررسی مشکلات تاکسی‌ران‌ها در گفت‌وگو با مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی تهران

کرونا خیلی‌ها را به‌خاک سیاه نشاند. کاسبی‌های زیادی را تعطیل کرد و اوضاع معیشت مردم را بیش‌تر از پیش به‌خطر انداخت. راننده‌های محترم تاکسی هم مثل بقیه. قشر زحمت‌کشی که تمام دار و ندارشان یک اتومبیل زردرنگ است. اتومبیلی که باید نان‌رسان چند سر عائله باشد. خاصه این‌روزها که شهروندان زیادی برای فاصله‌گذاری و پرهیز از تراکم، کمتر از تاکسی استفاده می‌کنند.

کمپین‌های متعددی در این‌باره در «فارس من» به‌ثبت رسید. کمپین‌هایی که حاکی از مشکلات و گرفتاری‌های این قشر محترم داشت. همکاران من به سراغ رئیس سازمان تاکسی‌رانی تهران رفتند؛ علیرضا قنادان. مردی که با سعه‌ی صدر و لبی خندان پاسخگوی سؤالات مطالبات شما در فارس من بود. آن‌طور که وی به خبرنگار ما گفته بعد از اوج‌گیری کرونا، متوسط تا ۶۰ درصد مسافرت‌ها با ناوگان تاکسی‌رانی شهر تهران کاهش یافته است.

 

وی هم‌چنین از توزیع روزانه هزاران عدد ماسک رایگان در میان رانندگان خبر داد و درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خبرنگار ما گفت: «اغلب قریب به اتفاق رانندگان تاکسی در پایتخت از ماسک استفاده می‌کنند. واحدهای گشت نظارتی ما به طور مداوم این موضوع را کنترل می‌کنند. ولی شهروندان در صورت مشاهده تخلف احتمالی رانندگان می‌توانند گزارشات را از طریق تماس با شماره ۱۸۸۸ به شهرداری تهران اطلاع دهند.»

مطالبات راننده‌های تاکسی هم در این گفت‌وگو مورد بررسی قرار گرفت. موضوعاتی مثل وام ۶ میلیون تومانی کمک‌هزینه کرونا، نگرانی‌ها درباره معاینه فنی، تسهیلات شهرداری برای درمان بیماری‌های احتمالی، تبدیل وضعیت پلاک‌های عمومی به پلاک شخصی بعد از ۱۰ سال و موارد دیگری مثل نوسازی ناوگان و کمبودها در تاکسی‌رانی شهر تهران. اطلاعات بیش‌تر در این‌باره در این گفت‌وگوی مشروح بخوانید.

 

۳| پیگیری حقوق ثبت‌نام‌کنندگان برلیانس؛ سایپا: جریمه تأخیر می‌دهیم

مطالبات مردم از خودروسازها یکی دو تا نیست. کلاف سردرگم مشکلات صنعت خودرو به این سادگی‌ها حل شدنی نیست. تواتر مطالبات و سوژه‌های مختلف در این‌باره در «فارس من» نمودار روشنی از ماجرا است. یکی از تازه‌ترین سوژه‌های خودرویی باعنوان «تأخیر پارس‌خودرو در تحویل برلیانس» ثبت‌شده است. امضاکنندگان می‌گویند قرار بوده خودروها مهر ۹۷ تحویل شوند که با گذشت دو سال خبری نیست که نیست!

قاسم‌زاده مدیر بازاریابی و فروش پارس‌خودرو پاسخگو بود. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «واردات قطعات برلیانس از سال ۹۷ به دلیل تشدید تحریم‌ها و مشکل نقل و انتقال پول با محدودیت روبرو شد. حالا هم شیوع کرونا مشکل تولید را افزایش داده است. از اوایل سال ۹۸ طرح تبدیل محصولات برلیانس اجرایی شد. مشتریان، می‌توانستند خودروی جایگزین از جمله کوئیک آر، تیبا، ساینا و پراید با قیمت قدیم تحویل بگیرند.»

 

وی اضافه کرد: «بسیاری از مشتریان نسبت به تعویض خودروی ثبت نامی اقدام کردند. افرادی که هنوز خودروی جایگزین تحویل نگرفته اند نیز همچنان از سود مشارکت و جریمه تاخیر استفاده می‌کنند. برنامه تولید برلیانس برای تحویل خودروهای ثبت‌نامی قبلی در حال پیگیری است. تعهدات عقب‌افتاده در این بخش در ماه‌های آینده اجرایی خواهد شد. در عین حال، مشتریان تا آن زمان از سود مشارکت و جریمه تأخیر برخوردار می‌شوند.»

 

امیدواریم؛ همین برخورد مسؤلانه در قبال مشتری دنیا-دنیا ارزش دارد. پیگیری‌های «فارس من» تا اعاده کامل حقوق مشتریان ادامه خواهد داشت.

 

۴| همه‌چیز درباره داروی منسوب به امام کاظم(ع)؛ آیا برای درمان کرونا مؤثر است؟

داروی منسوب به امام کاظم(ع)؛ دارویی که برخی از اطبای سنتی از قدیم برای تقویت قوای ایمنی تجویز می‌کنند. حرف‌وحدیث‌های فراوانی درباره اثربخشی این دارو برای درمان کرونا یا پیش‌گیری از آن مطرح شده است. مطالبات متعددی در این‌باره در «فارس من» تشکیل شد. مطالباتی که عمدتاً از مسؤلین می‌خواست تحقیقات مستقلی را برای بررسی صحت و سقم این دست دعاوی ترتیب دهند.

مثلاً این کمپین با بیش از ۱۴هزار امضا؛ که از مسؤلین وزارت بهداشت می‌خواست این دارو را مورد کارآزمایی بالینی قرار دهند. یا حامیان این کمپین که نوشته‌اند: «چرا وزارت بهداشت حتی برای یکبار اجازه تحقیق و آزمایش داروی امام کاظم(ع) در درمان کرونا را نمی‌دهد؟ مافیای دارو چه نقشی در این ماجرا دارد؟ آیا جان مردم مهم است یا جیب پزشکان؟ از وزارت بهداشت درخواست داریم اجازه تحقیق علمی بر روی داروی امام کاظم (ع) انجام شود.»

 

 همکاران من در گروه سلامت و بهداشت صحت و سقم ماجرا را در گفت‌وگو با متخصصین طب سنتی بررسی کردند. جعفر شهشهانی یک درمانگر طب سنتی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «گروه‌های مختلفی از قم، مشهد و نقاط دیگر شیوه نامه طب سنتی و اثر گذاری داروی امام کاظم(ع) را تهیه کردند. البته این دارو تنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. ما برای «درمان» کرونا تجویز نکردیم.»

 

هم‌چنین حسین رضائی‌زاده رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در این‌باره به اظهارنظر پرداخت. وی به خبرنگار ما گفت: «در ستاد طب ایرانی مربوط به کرونا فراخوانی به سراسر کشور اعلام کردیم و گفتیم افرادی که ایده و ادعایی دارند که ترکیبی از ترکیبات گیاهی و سنتی و طبیعی می‌تواند روی علائم و شدت بیماری مؤثر باشند، به ما اعلام کنند. بیش از ۲۰۰ ایده به ما رسید.»

وی ادامه داد: «از این بیش از ۲۰۰ مورد ایده، کمتر از ۶۰ مورد حاضر شدند تا برای ما پروپوزال بنویسند؛ در نهایت ۱۷ مورد آنها توانستند کد اخلاق و کارآزمایی بالینی دریافت کنند. ما منتظر هستیم که این طرح‌ها از نظر قواعد علمی مراحل را طی کرده، داوری شده و آنالیز آماری شوند و پس از تحلیل مشاهده کنیم که آیا توانسته‌اند به بیماران کمک کنند یا خیر؟»

 

رئیس کارگروه طب سنتی ستاد کرونا ادامه داد: «اتفاقا از بین بیش از۲۰۰ ایده که به دست ما رسید، یک مورد هم درباره داروی امام کاظم(ع) نبود! این دوستان اصلاً موضوع را مطرح نکردند! به نظر می‌رسد وقتی آنها محصول را می‌فروشند، می‌گویند چه نیازی به طرح کردن موضوع است. به نظرم این سواستفاده از اعتقادات مردم است.»

 

آقای دکتر هم‌چنین توضیحات مفصلی درباره دیگر مطالعات انجام‌شده گیاهی برای درمان کرونا ارائه کرد. برای اطلاعات بیشتر این گفت‌وگو را مطالعه کنید.

 

کاربران «فارس من» حالا تقریباً ۲ میلیون نفرند. دو میلیون شماره تلفن منحصر به‌فرد. دو میلیون ایرانی عزت‌مندی که اعتمادشان به ما بزرگ‌ترین سرمایه خبرگزاری است. بیهوده نیست اگر همکاران من در گروه‌های مختلف تحریریه فارس شبانه‌روز پیگیر مطالبات و مشکلات آنها باشند. برای توفیقات ما دعا کنید. پیگیری مسائل شما بزرگ‌ترین افتخار ما است!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول