اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

قصه جهادگران مجازی در ایام کرونا

برخی گروه‌های جهادی برای ارتقای فرهنگ، در دورانی که دانش‌آموزان بیش از همه نیاز به همراهی دارند تلاش هایی را انجام دادند. گروهی جهادی، فرهنگی و آموزشی عزم خود را جزم کردند تا جمله «علم بهتر است یا ثروت» را تحقق عینی ببخشند و ثابت کنند با علم می‌توان به همه‌چیز رسید و چقدر جای علم خالی است!

قصه جهادگران مجازی در ایام کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، جهاد واژه زیبا و قابل اتکایی است که همواره شنیدش آرامشی به انسان می‌بخشد از جنس کمک، همدلی و آسودگی خاطر، جهاد یعنی هستند آدم‌هایی که زندگی، وقت و هرچه که دارند را وقف می‌کنند تا دردی از نیازمندی بکاهند.

مردم شریف ایران اسلامی همواره جهادگر بوده‌اند، همان‌طور که در اعیاد و روزهای شیرین در کنار هم خندیده‌ایم و شاد بودیم در سختی‌ها و مشکلات نیز سعی کردیم با جهاد و احسان و همدلی روزهای سخت را به لبخندهای شیرین تبدیل کنیم.

گروه‌های جهادی و خیریه‌ها همیشه در صدر این اقدامات جهادگرانه بوده‌اند، گروه‌هایی که اکثریت قریب به اتفاقشان متشکل از جوانان و دانشجویانی بوده که آرزوی شهادت داشته و پیرو راه شهدای هم سن و سال خود در دوران دفاع مقدس بوده‌اند.

 

گیلان زیبای ما، سال‌های سختی را پشت سر گذاشت، برف سنگین سال‌های اخیر موجب تعطیلی برخی مشاغل و انسداد راه‌ها شد، سیل در سال‌های گذشته بسیاری از مسیرهای دسترسی را مسدود کرد و مشکلاتی برای مردم برخی مناطق گیلان پدید آورد و حالا هم کرونا!

این‌همه قصه نیست!

این بلا و این درد اما تنها مختص گیلان نیست و مردم دنیا را به خود گرفتار کرده است، اما به خواست خدا بازهم گروه‌های جهادی به میدان آمدند تا دردی از نیازمندان رفع کنند، دراین‌بین با تعطیلی مدارس به دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری برنامه‌هایی در بستر اینترنت برای دانش‌آموزان فراهم شد تا دانش‌آموزان از درس‌ومشق و کسب دانش محروم نمانند، اما این‌همه داستان نیست!

گروهی جهادی، فرهنگی و آموزشی به پا خواستند تا جمله «علم بهتر است یا ثروت» را تحقق عینی ببخشند و ثابت کنند با علم می‌توان به همه‌چیز رسید و چقدر جای علم خالی است!

همین گروه‌های جهادی در سرکشی‌های خود از مردم مناطق محروم، خانوارهایی را شناسایی کردند که از کمترین وسایل ارتباطی از قبیل تلفن هوشمند و اینترنت پرسرعت محروم بودند و دانش‌آموزان این خانواده‌ها به‌هیچ‌وجه از تعطیلی مدارس خوشحال نبودند چراکه نمی‌توانستند مانند سایر هم‌سالان خود از برنامه شاد استفاده کنند و درس بخوانند.

گروه‌های جهادی تقریباً برای ما و تمام مردم شناخته‌شده هستند، گروه‌هایی که در ایام شیوع کرونا با توزیع بسته‌های معیشتی به درب منزل محرومان رفتند و دراین‌بین سعی کردند از هرگونه کمک در این راه دریغ نکنند، اما برخی گروه‌ها نیز سعی کردند تا برای ارتقای فرهنگ تلاش کنند، در دورانی که دانش‌آموزان بیش از همه نیاز به همراهی دارند گروهی جهادی، فرهنگی و آموزشی به پا خواستند تا جمله «علم بهتر است یا ثروت» را تحقق عینی ببخشند و ثابت کنند با علم می‌توان به همه‌چیز رسید و چقدر جای علم خالی است!

 

گروه جهادی آموزشی دستان، متشکل از دانشجویان دانشگاه گیلان و صنعتی شریف، برخی از معلمان آموزش‌وپرورش و نیز تعدادی دیگر از مدرسین جهادی است، این گروه در دوران بیش از ۱۷۰ دانش‌آموز را در سراسر کشور تحت پوشش آموزشی قرار داد.

بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان به برنامه شاد دسترسی ندارند

نام و آوازه این گروه جهادی بیشتر در مناطق محروم به‌ویژه مناطق حاشیه‌ای شهر رشت دیده می‌شود و حدود دو سالی است که علاوه بر مناطق محروم در مؤسسات خیریه‌ای نیز فعالیت کرده و همچنان نیز مشغول خدمت هستند.

ازآنجایی‌که به‌احتمال‌زیاد امسال نیز مدارس تعطیل و یا بازگشایی مدارس با ملاحظاتی همراه خواهد بود و از برنامه شاد برای آموزش آنلاین استفاده می‌شود و طبق برآوردها بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان به این برنامه دسترسی ندارند، گروه جهادی دستان به میدان آمد تا این برنامه‌های آموزشی را جبران کند.

توزیع فیلم‌های آموزشی بین دانش آموزان از مهر ماه

به گفته علی شعبان نژاد، مدیر گروه جهادی دستان در ایام تابستان گروه به دو قسمت تقسیم شد و تعدادی از مدرسین گروه کار آموزش آنلاین را بر عهده گرفتند و با تشکیل گروه در فضای مجازی کار آموزش آنلاین را دنبال کردند و تعدادی دیگر نیز اقدام به تهیه فیلم آموزشی کردند که این فیلم‌ها از اواسط مهرماه در مناطق محروم توزیع می‌شود.

گروه جهادی آموزشی دستان، در این مرحله از کرونا تصمیم به برگزاری کلاس‌های تقویتی تابستانه برای دانش‌آموزان پایه‌های نهم، دهم و یازدهم کرده و اکنون در مرحله ثبت‌نام از دانش‌آموزان محروم از سراسر کشور است.

کلاس‌های تابستانه این گروه آموزشی جهادی و کلاس‌ها از هفته آینده آغاز می‌شود و علاوه بر کلاس‌های درس، مشاوره تحصیلی به همراه کارگاه روانشناسی و روان‌درمانی نیز برای دانش‌آموزان برگزار می‌کند

بنا بر آنچه آقای شعبان نژاد گفته است، کلاس‌های آموزشی برای تمامی پایه‌های تحصیلی از مهرماه شروع می‌شود و این گروه جهادی ظرفیت این را دارد تا هزار نفر دانش‌آموز را تحت پوشش آموزشی خود قرار دهد اما این امر مستلزم آشنایی بیشتر مردم درباره اقدامات این گروه جهادی است.

مدیر گروه جهادی آموزشی دستان می‌گوید که بنا بر راحتی و میزان دسترسی دانش‌آموزان به فضای مجازی برای آن‌ها در پیام‌رسان‌ها گروه‌هایی تشکیل می‌شود و این گروه‌ها راه دسترسی دانش‌آموزان به مدرسین هستند.

اما نمی‌شود که گروهی این‌چنین نخبه و فرهنگی پای‌کار بیایند ولی برای دانش‌آموزان بسیار محرومی که هیچ دسترسی به این‌گونه تلفن‌های هوشمند ندارند فکری نکنند؛ از این بابت گروه جهادی دستان فیلم‌های آموزشی را ضبط می‌کند و در آن مدرسین با مرور درس‌ها به دانش‌آموزان بسیار محروم در مناطق حاشیه‌ای و آسیب‌پذیر شهر تدریس می‌کنند سپس این ویدیوها و موارد آموزشی در بین گروه‌های هدف توزیع می‌شود.

 

جهادگرانی که ماندگار می‌شوند

ازآنجایی‌که در وضعیت قرمز کرونایی قرار داریم و بسیار توصیه می‌شود که از ترددهای غیرضروری خصوص برای کودکان پرهیز شود و این امر موجب آسیب‌هایی برای کودکان پر جنب‌وجوشی که در سن رشد قرار دارند و مدرسه رفتن اندکی از انرژی آن‌ها را تخلیه می‌کرد و موجب می‌شد با هم‌سالان خود دیدار کنند و وقت خود را با درس و کتاب پر کنند، کار ارزشمند گروه جهادی دستان موجب می‌شود فرزندان این مرزوبوم نیز موردتوجه بیشتری قرار بگیرند و در آینده زمانی که به‌راستی سرمایه‌های این کشور شدند با خود بگویند: «در روزهایی که کشورمان درگیر یک ویروس منحوس بود، گروهی از دانشجویان به داد آموزش تحصیلی ما رسیدند».

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول