اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

چهارشنبه‌های امام رضایی/ از ساخت زائرسرای فارس در مشهد تا حمایت‌های دفتر آستان قدس رضوی در فارس از محرومین

رئیس دفتر آستان قدس رضوی در فارس گفت: از زمانی که آیت‌الله رئیسی تولیت حرم رضوی را عهده‌دار شدند فعالیت‌ها به خارج از حرم و در سراسر کشور توسعه داده و تلاش شد که با نگاه محرومیت‌زدایی نه‌تنها در بعد معیشتی که سایر موارد فرهنگی، ورزشی اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد.

سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس؛ شیراز | شکل‌گیری دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان فارس از سال ۱۳۹۵ با محوریت فعالیت‌های مردمی یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال‌های اخیر در حوزه ترویج فرهنگ رضوی و تسهیل در رفت‌و‌آمد قشر محروم به مشهد مقدس است.

اتفاقی که با تصدی آیت‌الله رئیسی به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی آغاز شد و با نگاه توسعه این تشکل به خارج از حرم تا به امروز ادامه یافت.

آغاز فعالیت آستان قدس در فارس با محوریت فعالیت‌های مردمی آغاز و پس از تنظیم ساز‌و‌کار، شورای مرکزی با حضور حداقل ۳۰ فرد کارشناس تشکیل شد و از این طریق، ۱۲ هزار نفر متقاضی از استان فارس برای خادمی حرم مطهر رضوی ثبت‌نام کردند

بنابه اظهارات رئیس دفتر آستان قدس رضوی در فارس؛ آغاز فعالیت آستان قدس در فارس با محوریت فعالیت‌های مردمی آغاز و پس از تنظیم ساز‌و‌کار، شورای مرکزی با حضور حداقل ۳۰ فرد کارشناس تشکیل شد و از این طریق، ۱۲ هزار نفر متقاضی از استان فارس برای خادمی حرم مطهر رضوی ثبت‌نام کردند.

رئیس دفتر آستان قدس رضوی در فارس از اقدامات گسترده این دفتر در استان در حوزه‌های مختلف شامل تأسیس مهدکودک‌های ارزان‌قیمت با محوریت آموزه‌های دینی، فعالیت‌های هنری و ورزشی، مشاوره و خدماتی از این قبیل یادکرد.

جابر مهدیار با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در شیراز در گفت‌و‌گویی تفصیلی پیرامون فعالیت‌های این دفتر در شیراز پرداخت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

-چگونگی فعالیت‌های دفتر آستان قدس رضوی در فارس را تشریح کنید؟

از زمانی که آیت‌الله رئیسی تولیت حرم رضوی را عهده‌دار شدند فعالیت‌ها به خارج از حرم و در سراسر کشور توسعه داده و تلاش شد که با نگاه محرومیت‌زدایی نه‌تنها از بعد معیشتی که سایر موارد فرهنگی، ورزشی اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد

از زمانی که آیت‌الله رئیسی تولیت حرم رضوی را عهده‌دار شدند فعالیت‌ها به خارج از حرم و در سراسر کشور توسعه داده و تلاش شد که با نگاه محرومیت‌زدایی نه‌تنها از بعد معیشتی که سایر موارد فرهنگی، ورزشی اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد.

در این راستا طی ثبت‌نام اینترنتی در سراسر کشور، ۱۲ هزار نفر از استان فارس به‌عنوان خادم امام رضا(ع) انتخاب شدند.

پس از گزینش و آموزش، ماموریتی تعریف شد که هر یک از افراد پذیرفته‌شده در هر نقطه استان هر یک از خدمات تعریف‌شده را انجام دهند (ارائه شش ساعت خدمت به محرومان در هفته) جزء سوابقشان محسوب شود ضمن اینکه در سال می‌توانند به انتخاب خود ۱۰ روز در حرم رضوی به‌عنوان خادم حضور یافته و خدمت کنند‌.

در این راستا ۲۷ عرصه خدمتی در حوزه‌های فرهنگی و خدماتی تعریف شد؛ به‌گونه‌ای که در کانون سلامت ما همه پزشکان و پرستاران و سایر کادر درمان خدمات رایگانی را در ساعات غیر کاری به محرومان ارائه می‌کنند که جزء سابقه خدمتشان محاسبه می‌شود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که استان فارس بیشترین مراجعه‌کننده به حرم مطهر را دارد.

-دفتر آستان قدس در فارس چه طرح و برنامه‌هایی را اجرا می‌کند؟

ارائه خدماتی همچون اجرای طرح «زائر اولی» در استان به‌عنوان یک طرح پیشرو در حال انجام است. بر اساس این طرح، افرادی که به سن ۳۵ سال رسیده‌اند، اما تاکنون به مشهد مقدس مشرف نشده‌اند با هزینه دفتر آستان، به حرم امام رضا(ع) اعزام می‌شوند.

همچنین زوج‌های جوانی که ملزومات اولیه جهت شروع زندگی‌ مشترکشان را ندارند با حمایت دفتر آستان، برای آغاز زندگی مشترک به مشهدالرضا اعزام‌شده و زندگی‌ مشترک خود را آغاز می‌کنند.

ترویج علوم قرآنی نیز از دیگر اقدامات  دفتر آستان قدس در استان فارس است که براساس آن، مهدهایی تحت عنوان مهدالرضا در سطح استان فارس جهت برگزاری کلاس‌های پیش از دبستان برای افراد کم برخوردار راه‌اندازی شده‌اند

ترویج علوم قرآنی نیز از دیگر اقدامات  دفتر آستان قدس در استان فارس است که براساس آن، مهدهایی تحت عنوان مهدالرضا در سطح استان فارس جهت برگزاری کلاس‌های پیش از دبستان برای افراد کم برخوردار راه‌اندازی شده‌اند‌. این مهدها تنها با دریافت هزینه‌ای بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، کودکان را تحت آموزش قرار می‌دهند.

به‌گونه‌ای که در سال اول ۳۵ نفر، سال دوم هزار و ۵۰۰ نفر، سال سوم دو هزار و ۸۵۰ نفر و سال چهارم پنج هزار نفر را در این مهدها که با اولویت آموزش‌های دینی دایر شده است، ثبت‌نام کرده‌ایم و چشم‌انداز ما ثبت‌نام ۲۰ هزار نفر در این مهدهای قرآنی است.

-محتوای آموزشی مهدالرضا چگونه است؟

تهیه محتوای آموزشی مهدالرضا توسط حرم مطهر رضوی با محوریت سبک زندگی اسلامی، آموزش علوم قرآنی، آشنایی با احادیث، آیات و روایات تهیه‌شده و به سبک بازی و حرکت و تدریس بانشاط انجام می‌شود

تهیه محتوای آموزشی مهدالرضا توسط حرم مطهر رضوی با محوریت سبک زندگی اسلامی، آموزش علوم قرآنی، آشنایی با احادیث، آیات و روایات تهیه‌شده و به سبک بازی و حرکت و تدریس بانشاط انجام می‌شود.

همچنین برگزاری کلاس‌های تقویتی رایگان توسط معلمان فعال در این حوزه برای دانش‌آموزان و دانشجویان کم برخوردار، در مساجد محله‌های مختلف در دستور کار است.

توجه به مشاوره ازدواج و خانواده نیز از دیگر مواردی است که برای انجام آن، ۱۰۰ طلبه سطح سه که ۲۰ ماه آموزش‌دیده‌اند، برای ورود به بحث مشاوره خانواده با توجه به سیر صعودی طلاق در استان به جهت جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، جلوگیری از طلاق و آشفتگی‌های زندگی در جهت تلاش برای احیا و تداوم زندگی سالم به کار گرفته‌شده‌اند.

همچنین ضمن ورود به بحث کار‌آفرینی، ورود به بحث کتاب و کتاب‌خوانی و تلاش در جهت افزایش سرانه مطالعه، توجه به مباحث شعر و ادب در راستای توسعه فرهنگ دینی و مواردی از این قبیل نیز در دستور کار است و همواره توسط دفتر آستان بر آن‌ها تأکید شده است.

-فعالیت‌های حمایتی دفتر آستان از اقشار محروم به‌ویژه در ایام شیوع کرونا را تشریح کنید؟

برگزاری اردوهای جهادی جهت محرومیت‌زدایی در روستاها، تهیه ۱۵ هزار بسته معیشتی هر یک به ارزش ۲۰۰ هزار تومان برای اقشار کم درآمد، حمایت از مجموعه کادر درمان با سرکشی، تشویق و اهدای هدایا و غذای متبرک حرم به صورت خشک جهت رعایت موارد بهداشتی از اقدامات انجام شده توسط دفتر استان قدس رضوی در استان در ایام کرونا است.

کمک حقوقی به خانواده‌های کم برخوردار و بی‌اطلاع نسبت به امور حقوقی نیز از دیگر فعالیت‌های این دفتر است.

آیا پیشنهاد شهرداری ویژه حرم شاهچراغ(ع) همچون شهرداری ثامن مربوط به امام رضا(ع) در مشهد مقدس به جهت خروج حرم سوم از مهجوری، راهکار مناسبی است؟

توافق‌هایی میان حرم‌های مطهر احمدی و محمدی و حرم مطهر رضوی صورت گرفته است، اما با توجه به اینکه حرم مطهر احمدبن موسی(ع) آن‌گونه که باید، جایگاه خود را به‌عنوان سومین حرم پیدا نکرده است و تمرکز بر این موضوع حداقل به دو سال زمان نیاز دارد

توافق‌هایی میان حرم‌های مطهر احمدی و محمدی و حرم مطهر رضوی صورت گرفته است، اما با توجه به اینکه حرم مطهر احمدبن موسی(ع) آن‌گونه که باید، جایگاه خود را به‌عنوان سومین حرم پیدا نکرده است و تمرکز بر این موضوع حداقل به دو سال زمان نیاز دارد، لزوم ایجاد سیستم منسجم جهت برنامه‌ریزی‌های دقیق در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

لذا در این راستا برنامه‌ریزی در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اهمیت دارد. در این مورد علی‌رغم وجود دیدگاه‌های خوب به دلیل نبودن همت کافی، تاکنون شاهد بروندادی در این حوزه نبوده‌ایم، اکنون و پس از تصدی مدیریت جدید در حرم گفتگوهایی صورت داده‌ایم و در این راه قدم‌های خوبی را بدخواهیم داشت.

چنانچه در اولین قدم، در اقدامی مناسب ۲۰۰ نفر از خادمان حضرت شاهچراغ(ع) در حرم رضوی خادم یار شده‌اند.

-در حرم سوم اهل‌بیت(ع) با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب چه به لحاظ توسعه حرم و چه توسعه فرهنگی در استان شاهد برونداد خاصی نبوده‌ایم، دفتر آستان قدس در این راستا چه اقداماتی انجام داده است؟

در حال حاضر توسعه چگونگی مدیریت درحال اتفاق است و در آینده شاهد همکاری‌های خوبی خواهیم بود؛ چراکه حرم امکانات خوب و جایگاه خوبی دارد، مراجعات مردمی دارد و پناهگاه مردم است.

برطرف کردن انتظارات فرهنگی و معنوی مردم و برخورد مناسب با آن‌ها از ضروریات است؛ لذا در بحث توسعه حرم شاه‌چراغ(ع) گسترش فیزیکی به‌تنهایی مشکل‌گشا نبوده و انتظارات فرهنگی و معنوی مردم نیز باید در نظر گرفته شود

برطرف کردن انتظارات فرهنگی و معنوی مردم و برخورد مناسب با آن‌ها از ضروریات است؛ لذا در بحث توسعه حرم شاه‌چراغ(ع) گسترش فیزیکی به‌تنهایی مشکل‌گشا نبوده و انتظارات فرهنگی و معنوی مردم نیز باید در نظر گرفته شود.

در بحث رسانه‌ای چه اقداماتی می‌توان در مورد دفتر آستان قدس انجام داد؟

در سطح کشور اساتید برجسته‌ای هستند که می‌توانند گرد هم جمع شوند و شرایط را به‌خوبی تغییر دهند و در قبال اقدامات خوبی که در دولت قبل رخ‌داده کتاب‌هایی را تهیه‌کرده به چاپ رسانده و در اختیار مردم در کشور و خارج از کشور قرار دهند، همایش‌های بین‌المللی بزرگی اتفاق افتد. حتی همایش‌هایی با موضوع امنیت و یا اقتصاد در اسلام و درب و آغوش حرم باید به روی همچون موضوعات علمی چه در سطح ملی و چه استانی باز باشد.

در موضوع رسانه کانونی به‌نام خبر و رسانه داریم که چه در فضای مجازی و چه پوشش خبری اتفاقاتی که در حرم مطهر رضوی رخ می‌دهد.

در ادامه باید به ایجاد تشکل‌های خادمیاری اشاره‌کنم که در این تشکل بر اساس نظام‌نامه‌ای که طراحی‌شده است به مدت یک سال افراد در این تشکل حضور دارند و پس‌ازآن با کسب قابلیت‌های لازم، خادم یار می‌شوند. لذا در یک ماه آینده حدود ۲۰۰ تشکل جدید را خواهیم داشت که در هر تشکل اگر چهار نفر اجازه ورد پیدا کنند ۸۰۰ نفر خواهیم داشت.

همچنین در هفت شهرستان جدید فارس دفاتر رسمی به‌زودی افتتاح خواهند شد.

زائرسرای فارس در مشهد ساخته می‌شود

ساخت یک زائرسرا در مشهد مقدس ویژه زائران استان فارس یک اقدام مهم از سوی دفتر آستان قدس رضوی در فارس است؛ درحالی‌که تاکنون تنها یک فاطمیه در مشهد با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ نفر متعلق به استان فارس وجود دارد که پاسخگوی حجم زیاد زائران فارسی نیست

ساخت یک زائرسرا در مشهد مقدس ویژه زائران استان فارس یک اقدام مهم از سوی دفتر آستان قدس رضوی در فارس است؛ درحالی‌که تاکنون تنها یک فاطمیه در مشهد با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ نفر متعلق به استان فارس وجود دارد که پاسخگوی حجم زیاد زائران فارسی نیست.

به همین جهت، دفتر آستان اکنون در حال ساخت یک هتل سه ستاره در ۱۲ طبقه با ظرفیت اسکان روزانه ۶۰۰ نفر به‌اضافه سالن غذا‌خوری ۳۰۰ نفره و یک سالن همایش است.

با توجه به اینکه روزانه شش تا هفت‌دستگاه اتوبوس از فارس در حال تردد به مشهد است، ساخت این هتل مآمن و پناهگاهی ارزان‌قیمت برای مردم فارس خواهد بود.

بنیادی تحت عنوان بنیاد زائر امام رضا(ع) متعلق به فارس نیز به ثبت رسیده است

لازم به ذکر است که بنیادی تحت عنوان بنیاد زائر امام رضا(ع) متعلق به فارس نیز به ثبت رسیده است که امورات را دنبال می‌کند و بر اساس آن هر نذوراتی در این راستا اهدا می‌شود مربوط به فارس بوده که قابل هزینه کرد در جای دیگری نیست. تامین هزینه‌های این هتل نیز توسط خیرین صورت می‌گیرد. اگر در سال‌های اخیر این بلا بر سر اقتصاد کشور نیامده بود تاکنون ساخت این هتل با صرف هزینه ۳۶ میلیارد تومان را به اتمام رسانده بودیم. درحالی‌که امروز به ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل هتل، نیاز داریم.

اجرای طرح برگزاری سفر از «مبدأ تا مبدأ» را نیز ویژه محرومان استان راه‌اندازی کردیم و بر این اساس که در این سفر که به دلیل اولین بودن، سفری پر‌خاطره خواهد بود از مبدأ تا زمانی که باز مسافران در مبدأ به خانه‌هایشان بازگردند طی پنج روز خدمات ارائه خواهیم کرد

اجرای طرح برگزاری سفر از «مبدأ تا مبدأ» را نیز ویژه محرومان استان راه‌اندازی کردیم و بر این اساس که در این سفر که به دلیل اولین بودن، سفری پر‌خاطره خواهد بود از مبدأ تا زمانی که باز مسافران در مبدأ به خانه‌هایشان بازگردند طی پنج روز خدمات ارائه خواهیم کرد.

نکته دیگری که در این راستا به ذهن می‌رسد این است که برای جذب منابع اعلام کرده‌ایم که هر فردی که مبلغ یک و نیم میلیون تومان به ساخت این زائرسرا کمک کند، با دریافت کارت طلایی از دفتر آستان می‌تواند هرسال پنج روز به‌صورت رایگان برای پنج نفر تا مادام‌العمر از خدمات این زائرسرا استفاده کند.

آیا پیشنهاد شهرداری ویژه حرم شاهچراغ(ع) همچون شهرداری ثامن مربوط به امام رضا(ع) در مشهد مقدس به جهت خروج حرم سوم از مهجوری، راهکار مناسبی است؟

در اطراف حرم مطهر شاهچراغ(ع) محدوده‌ای به نام محدوده ۵۰ هکتاری اطراف حرم وجود دارد، در مشهد هم یک شهرداری وجود دارد تحت عنوان شهرداری ثامن که محدوده اطراف حرم را مدیریت می‌کند.

به‌طور مثال شهرداری ثامن یک‌تکه زمین را برای ساخت زائرسرا در اختیار استان‌ها قرار می‌دهد که نیازی به دریافت عوارض و مالیات و موار مشابه هم ندارد حال‌آنکه ما زمین را خودمان خریداری کرده‌ایم و تنها بخش کوچکی را از شهرداری گرفته‌ایم.

در فارس سه ظرفیت زیارت، پزشکی و گردشگری وجود دارد که تلفیق آن‌ها منجر به جذب مخاطبان زیادی خواهد شد، این بسیار ارزنده است درحالی‌که در مشهد تنها یک ظرفیت زیارت مطرح است

در فارس سه ظرفیت زیارت، پزشکی و گردشگری وجود دارد که تلفیق آن‌ها منجر به جذب مخاطبان زیادی خواهد شد، این بسیار ارزنده است درحالی‌که در مشهد تنها یک ظرفیت زیارت مطرح است. همچنین در مورد شیراز نیز با استفاده از این سه ظرفیت باید به دنبال ایجاد پناهگاه‌ها و زائرسراهای ارزان‌قیمت برای مردم استان‌های دیگر باشیم تا بتوان اقدام به جذب مخاطب از استان‌ها و حتی کشورهای دیگر کرد.

چراکه در حال حاضر افرادی که برای امور پزشکی مراجعه می‌کنند پناهگاهی ندارند و در اطراف مراکز درمانی سرگردان‌اند؛ لذا ما می‌توانیم با جهت‌دهی آن‌ها به سمت بعد زیارتی و گردشگری موجبات اسکان آن‌ها را نیز در اطراف حرم فراهم آوریم. همچنین آن‌ها ضمن اقامت طولانی‌تر در شیراز می‌توانند در کنار رفع نیازهای پزشکی به زیارت و گردش نیز بپردازند.

در حال حاضر در اطراف حرم تنها هتل‌ها و غذاخوری‌های سنتی و گران‌قیمتی وجود دارد که برای استفاده اقشار خاص است؛ بنابراین نگاه مجموعه شهرداری و شورای شهر باید به این سمت سوق پیدا کند. پس نگاه ما ابتدا مردم فارس و سپس مردم دیگر استان‌ها هستند. گرچه در حال حاضر این ظرفیت وجود ندارد؛ اما قابل توسعه است.

اینجانب همچنین بر مناسب نبودن راه‌های دسترسی به حرم نیز تأکید می‌کنم و امیدوارم مراوداتی که با مدیریت جدید حرم شاهچراغ(ع) صورت گرفته است بتواند منتج به بهبود شرایط و استفاده از ظرفیت‌های موجود جهت استفاده بهتر مردم باشد

اینجانب همچنین بر مناسب نبودن راه‌های دسترسی به حرم نیز تأکید می‌کنم و امیدوارم مراوداتی که با مدیریت جدید حرم شاهچراغ(ع) صورت گرفته است بتواند منتج به بهبود شرایط و استفاده از ظرفیت‌های موجود جهت استفاده بهتر مردم باشد.

در پایان از فعالیت‌های شایسته خبرگزاری فارس در استان فارس تقدیر می‌کنم و از تیم خبرگزاری فارس می‌خواهم تا باقوت به فعالیت خود در راستای مطالبه گری به‌حق، ادامه دهند.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول