اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

گزارش «خبرگزاری فارس» از فرهنگسراهای شیراز/ فرهنگسراهایی که کارکردشان مشخص نیست

«خبرگزاری فارس» در این گزارش به جزئیات بیشتر برخی از فرهنگسراهای این کلان‌شهر پرداخته و در آن به ابعادی از گوشه و کنار این اماکن عمومی و فرهنگی می‌پردازد.

گزارش «خبرگزاری فارس» از فرهنگسراهای شیراز/ فرهنگسراهایی که کارکردشان مشخص نیست

سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس؛ شیراز| پیش ‌از این در گزارشی با عنوان متناسب نبودن حجم فعالیت‌های سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با میزان اعتبارات آن/ فرهنگسراهایی که با نامشان تناسبی ندارند به مفاهیم ابتدایی، کارکردها و آمار کلی از فرهنگسراهای شهرداری شیراز پرداختیم.

«خبرگزاری فارس» در این گزارش به جزئیات بیشتر برخی از فرهنگسراهای این کلان‌شهر پرداخته و  در آن به ابعادی از گوشه و کنار این اماکن عمومی و فرهنگی می‌پردازد.

فرهنگسرای دینکان یا مدرسه؟!

فارس: فرهنگسرای دینکان در دوره‌ای به دانشگاه علمی کاربردی و در ادامه به مدرسه‌ای غیرانتفاعی با قیمتی بسیار ناچیز کرایه داده‌شده و همچنین مدرسه مساحت بزرگی از پارک اطراف این فرهنگسرا را به‌عنوان حیاط خود گرفته و حریمی برای خودساخته بوده که خلاف قانون و شرع است.

قابل‌ذکر است که گفته‌شده کرایه فرهنگسرا با آن مساحت و امکانات حدود یک‌چهارم دکه کوچک جلوی آن گرفته می‌شده است. 

فرهنگسرای دینکان در دوره قبل کرایه داده‌شده که کاری بسیار غیراصولی بوده و در زمان کرایه دادن این فرهنگسرا در اختیار سازمان فرهنگی شهرداری نبوده است

مدیر فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در مورد این فرهنگسرا گفت: فرهنگسرای دینکان در دوره قبل کرایه داده‌شده که کاری بسیار غیراصولی بوده و در زمان کرایه دادن این فرهنگسرا در اختیار سازمان فرهنگی شهرداری نبوده است.

وی با بیان اینکه اماکن توسط معاونت شهرسازی یا معاونت عمرانی و یا مناطق شهرداری زیر نظر سازمان فرهنگی ساخته می‌شود، افزود: بیش از یک ماهی می‌شود که مدرسه مکان فرهنگسرا را تخلیه کرده و به‌زودی در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

فارس: اصلا توضیحات قانع‌کننده نبوده و باوجودی که از دوره قبل کرایه داده‌شده بوده اما بعد از سه سال از عمر شورای پنجم تازه این فرهنگسرا قرار است به مردم خدمات فرهنگی ارائه دهد!

فرهنگسرای اندیشه که خاک می‌خورد

فارس: فرهنگسرای اندیشه واقع در پارک مادر چندین سال است که تنها به علت کمبود سیستم سرمایشی و گرمایشی به بهره‌برداری نرسیده است. گفته می‌شود که سه سال پیش هزینه‌ای حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برای سیستم سرمایشی و گرمایشی لازم بوده اما اکنون این رقم به حدود سه میلیارد تومان رسیده است.

در این مدت به دلیل عدم رسیدگی ساختمان بدون استفاده مانده، ساختمانی بزرگ، چندطبقه و شکیل که در برهه‌ای برخی از ادارات شهرداری نیز برای تصاحب آن اقدام کرده‌اند و این در حالی است که مردم آن منطقه نیاز مبرمی به وجود چنین مکان‌های فرهنگی داشته و متأسفانه از مناطق محروم و ضعیف شهر هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در پاسخ توضیح داد: اماکن به‌وسیله سازمان ساخته نمی‌شود اما نظرات سازمان را در ساخت استفاده می‌کنند و ما به‌عنوان بهره‌بردار پس از اتمام و تکمیل در اختیار سازمان قرار می‌گیرد.

مرتضی جعفری ادامه داد: سازمان فرهنگی بهره‌بردار اماکن مختلف ازجمله فرهنگسرا، سرای محله، سالن‌ها و مابقی است و پس از اتمام فرآیند ساخت و تکمیل اماکن، طی صورت‌جلسه‌ای در اختیار سازمان فرهنگی به‌عنوان بهره‌بردار قرار می‌گیرد.

وی در خصوص فرهنگسرای اندیشه تصریح کرد: این فرهنگسرا به دلیل اینکه تکمیل‌نشده، در اختیار ما قرار نگرفته است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه ادارات و معاونت‌های دیگر شهرداری شیراز متولی کارهای عمرانی همچون تعمیر، تکمیل و بازسازی اماکن هستند که متاسفانه در انجام پروژه‌ها سازمان فرهنگی اولویت آخر است، اذعان داشت: واحد تأسیسات و عمران را در سازمان راه خواهیم انداخت تا بتوانیم کارهای عمرانی را با سرعت بیشتر پیگیری نماییم.

جعفری با انتقاد از رویه مدیران قبلی گفت: متاسفانه برخی از مدیران پیشین به دلیل اینکه این پروژه‌ها در زمان من به اتمام نمی‌رسد، پروژه‌ها را رها می‌کردند و برای این فرهنگسرا هزینه تکمیل از ۲۰۰ میلیون به نزدیک دو میلیارد رسیده است.

وی افزود: ردیف تکمیل این فرهنگسرا را از معاونت عمرانی به سازمان منتقل کرده و خودمان در واحد تأسیسات و عمران به دنبال اتمام پروژه بوده و با یک شرکت پیرامون تأسیسات، احداث و تعمیرات در حال رایزنی هستیم.

فرهنگسرای مادر که در آمار شهرداری نیست!

فارس: در این مکان با نام و تابلوی فرهنگسرای مادر مدت‌های مدید است که به کلاس‌های NA و گاهی نهضت سوادآموزی تبدیل‌شده و کاری در راستای فعالیت‌های فرهنگی صورت نگرفته است. قابل‌ذکر است که فرهنگسرای مادر در زند باریک واقع‌شده است.

معاون شهردار شیراز پیرامون فرهنگسرای مادر عنوان کرد: این ساختمان میراثی بوده و اجازه دخل و تصرف در آن داده نمی‌شود پس به لحاظ استحکام و ایمنی مشکل دارد.

این مکان برای ما عنوان فرهنگسرا نداشته و در اختیار ما هم نیست اما به دلیل اینکه مردم آن منطقه چندان برخوردار نیستند تجهیزاتی را با رویکرد پر کردن اوقات فراغت در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد

وی با بیان اینکه این مکان در اختیار یک سمن قرارگرفته و با بودجه شخصی فعالیت می‌کند، اذعان داشت: این مکان برای ما عنوان فرهنگسرا نداشته و در اختیار ما هم نیست اما به دلیل اینکه مردم آن منطقه چندان برخوردار نیستند تجهیزاتی را با رویکرد پر کردن اوقات فراغت در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد.

حسن دهقان در همین خصوص گفت: این مکان در اختیار شهرداری منطقه هشت است. ساختمان قدیمی و میراثی بوده که ایمنی لازم را نیز ندارد.

وی اضافه کرد: پیش از این کلاس‌هایی در این مکان برگزار می‌شده که سازمان فرهنگی این کلاس‌ها را به‌جاهای دیگر منتقل می‌کند. ما این مکان را به‌عنوان فرهنگسرا نمی‌شناسیم و جز آمار نیز نیست.

فارس: در حالی مسئولین سازمان فرهنگی شهرداری شیراز فرهنگسرای مادر واقع در زند باریک را جز فرهنگسراها نمی‌دانند که در آخرین بازدید خبرنگار فارس، تابلوی فرهنگسرا همچنان بر سر در این مکان نصب است و توضیحات چندان قانع‌کننده نیست.

فرهنگسرای بهمن بیگی؛ افتتاحی که به بهره‌برداری نرسیده!

فارس: فرهنگسرای بهمن بیگی پیش‌ازاین افتتاح‌شده اما هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده و پس از اتفاقات آبان ماه ۹۸ بخش‌هایی از شهرداری منطقه ۹ شهرداری شیراز در آن فرهنگسرا ساکن شده‌اند. این فرهنگسرا در منطقه‌ای محروم و ضعیف اما بسیار مجلل، شیک و لاکچری ساخته‌شده که شاید برای بسیاری جای سؤال داشته باشد.

 جعفری در مورد این فرهنگسرا بیان داشت: فرهنگسرای بهمن بیگی از یکی از مجهزترین و بروزترین فرهنگسراهای جنوب کشور است و این مکان در ماه بهمن سال گذشته افتتاح‌شده اما به دلیل کرونا امکان بهره‌برداری از آن برای ما میسر نشده است.

وی ادامه داد: درحالی‌که فرهنگسرای بهمن بیگی هنوز تحویل ما نشده اما کتابخانه و سالن مطالعه آن را تجهیز کردیم و هم‌اکنون از مجهزترین و بروزترین کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه ما بوده که تاکنون ۵ هزار جلد کتاب به آنجا منتقل‌شده و ۲۰ میلیون تومان کتاب دیگر برای آن خریداری خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به مشکل برق فرهنگسرای بهمن بیگی از ایجاد یک گالری و فعالیت سالن‌های ورزشی مجموعه خبر داد.

وی پیرامون لاکچری بودن فرهنگسرای بهمن بیگی توضیح داد: این بنا معماری سعدیه و اسلامی را داشته و طراحی آن به‌صورت شکیل و زیبا صورت گرفته و مصالح و مواد مورداستفاده در آن همانند سایر ابنیه‌های ما است و باید این را در نظر داشت که این یک بنای فرهنگی است که شخصیت و هویت دارد.

جعفری افزود: بنای فرهنگسرای بهمن بیگی یک بنای اشرافی و مجلل نیست که بخواهیم فرهنگ اشرافی گری و تجملات را در جامعه گسترش دهیم.

به دلیل آسیب‌های وارده به شهرداری منطقه ۹ در حوادث آبان ماه، دو اتاق از این فرهنگسرا در اختیار شهرداری این منطقه قرار گرفت و اکنون به دلیل اینکه بازسازی ساختمان شهرداری منطقه صورت گرفته، دو اتاق را تخلیه کرده‌اند

وی در مورد ساکن شدن بخش‌هایی از شهرداری منطقه ۹ در این فرهنگسرا اظهار داشت: به دلیل آسیب‌های وارده به شهرداری منطقه ۹ در حوادث آبان ماه، دو اتاق از این فرهنگسرا در اختیار شهرداری این منطقه قرار گرفت و اکنون به دلیل اینکه بازسازی ساختمان شهرداری منطقه صورت گرفته، دو اتاق را تخلیه کرده‌اند.

فرهنگسرای رسانه نشانی از نامش ندارد!

فارس: فرهنگسرای رسانه واقع در محله پودنک هیچ ارتباطی با عنوان آن نداشته و فعالیتی در راستای رسانه صورت نگرفته و خبری از حضور اصحاب رسانه در این مکان نیز نیست.

مدیر فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با انتقاد از نام‌گذاری و مکان نمایی این فرهنگسرا گفت: فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگسرای رسانه متناسب با نام رسانه‌ای که بر آن نهاده شده نیست و همچنین دسترسی به این مکان به علت دور بودن از مرکز شهر سخت است.

وی از برگزاری کلاس‌هایی در راستای آموزش شهروندی و رسانه در این فرهنگسرا در آینده خبر داد.

فرهنگسرای قرآن و عترت؛ فعالیت مثبت و قابل‌قبول

فرهنگسرای قرآن و عترت یکی از فعال‌ترین، موفق‌ترین و پردرآمدترین فرهنگسراهای ما است که طبق نیازسنجی‌ها اقدام به برگزاری کلاس‌ها شده و برنامه‌ها و کلاس‌ها متناسب با این نام‌گذاری بوده است

معاون شهردار شیراز در خصوص فرهنگسرای قرآن و عترت گفت: فرهنگسرای قرآن و عترت یکی از فعال‌ترین، موفق‌ترین و پردرآمدترین فرهنگسراهای ما است که طبق نیازسنجی‌ها اقدام به برگزاری کلاس‌ها شده و برنامه‌ها و کلاس‌ها متناسب با این نام‌گذاری بوده است.

مدیر فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ابراز داشت: نقدی بر فرهنگسراهای سازمان فرهنگی شهرداری وارد است و آنکه از روز اول عنوان تخصصی بر روی فرهنگسراها گذاشته نشده و برنامه‌های تخصصی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده و تنها نامی بر آن‌ها گذاشته‌شده اما باید رویکرد به سمتی برود که فعالیت‌ها و برنامه‌ها متناسب با نامشان باشد.

وی اظهار داشت: فرهنگسرای قرآن و عترت جز معدود فرهنگسراهای ماست که از روز اول متناسب با نامش فعالیت کرده و در ۵ سال اخیر ۳۰۰ حافظ قرآن خروجی داشته است.

دهقان متذکر شد: در این فرهنگسرا کلاس‌های تخصصی قرآن برگزارشده و کلاس‌های قرآن در سایر مکان‌های شهرداری نیز با مدیریت این فرهنگسرا انجام می‌شود. قابل‌ذکر است که در پایان هر دوره قرآنی به شرکت‌کنندگان مدرک پایان دوره اعطا می‌شود.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول