اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی برگزار شد/ 4 توصیه وزیر علوم به متخصصان علوم انسانی و اسلامی

اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار شد.

اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی برگزار شد/ 4 توصیه وزیر علوم به متخصصان علوم انسانی و اسلامی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار شد.

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم، گفت:چهار نکته را به مخاطبان این جشنواره عرض می کنم.

وی گفت: نخست اینکه به نگاه مستقل در علوم انسانی و اسلامی باید ارزش داده شود؛ همچنین آثار یازدهمین جشنواره فارابی نشان داد که افزایش کیفیت آثار علوم انسانی و اسلامی باید در دستور کار قرار بگیرد. 

وی ادامه داد: موضوع مورد تاکید دیگر تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی و اسلامی است. همچنین با توجه به اینکه کرونا زندگی امروز را تحت تاثیر قرار داده است متخصصان علوم انسانی و اسلامی می توانند بیش از گذشته به مردم کمک کنند.

غلامی درباره این ۴ توصیه توضیح داد: پیشرفت جامعه نیازمند رعایت استقلال نهادهای علمی است، در طول تاریخ، همیشه اندیشمندانی سبب پیشرفت جامعه شده‌اند که مستقل و بدون وابستگی اندیشیده‌ اند.

وی ادامه داد: عدم مداخله در حیات فکری محققان می ‌تواند اثرات مثبت داشته باشد و از انفعال صاحب آن فکر جلوگیری کند و هر گونه اظهار نظر یا فعالیتی که سبب القای محدودیت شود، امکان بروز و ظهور تفکر را از بین می ‌برد.

وزیر علوم با اشاره به این که فارابی همه تلاش خود را کرده تا با معرفی استادان و نخبگان در این حوزه به رشد و پیشرفت کشور کمک کند، گفت: بررسی نتایج جشنواره که پایش وضعیت علوم انسانی در ایران به حساب می‌آید، نشان می ‌دهد باید برای ارتقای کیفیت علوم انسانی در کشور تلاش بیشتری کرد.

وی تدوین و تنظیم بسته‌ های سیاستی دقیق از جمله پاسداشت زبان فارسی، رعایت اخلاق در پژوهش و افزایش مسئولیت اجتماعی را از اهداف فارابی دانست و گفت: مهم ‌ترین اقدام در راستای حفظ استقلال دانشگاه‌ها، تقویت شبکه نخبگان آموزش عالی است.

وی افزود: حوزه تخصصی علوم انسانی ایجاب می‌ کند که در همه زمینه‌ های متعلق به علوم انسانی به شناخت و معرفی استادان و محققان همت گماشته شود و این توفیقی است که در این ۱۱ دوره نصیب وزارت علوم و جشنواره فارابی شده است.

وی با اشاره به این که راه ‌اندازی و حمایت از تداوم برگزاری جشنواره فارابی برای تحقق هدف ‌های مهمی مانند تقدیر از اندیشمندان و استادان علوم انسانی انجام شده است، گفت: تبیین کارکرد و نقش خطیر علوم انسانی و کمک به کاربردی کردن این علوم از طریق جشنواره‌ هایی مانند فارابی انجام می‌شود.

*وزارت علوم خود را موظف به حمایت از جشنواره فارابی می داند

وزیر علوم زمینه‌سازی برای رشد کیفی این رویداد را از وظایف وزارت علوم دانست و گفت: در روند برگزاری جشنواره تعداد زیادی از استادان و انجمن‌ های علمی همکاری نزدیک داشتند و دست‌اندرکاران جشنواره را یاری رساندند. با عنایت به این ظرفیت ‌ها وزارت علوم خود را موظف به حمایت از این اقدامات می ‌داند.

وی افزود: جشنواره فارابی ضمن تقدیر از همه کسانی که دل در گرو پیشرفت ایران اسلامی دارند، به دنبال تحقق اهدافی است که جامعه معاصر ایران مهم می داند. تحقق این اهداف نیازمند نظریه‌پردازی و راهنمایی استادان و اندیشمندان علوم انسانی است.

وزیر علوم توسعه آموزش‌های مجازی را یکی از موضوعات مهم در حوزه علوم انسانی دانست و گفت: پژوهشگران علوم انسانی آموزش‌ های مجازی و مسائل مرتبط با آن را از ابعاد گوناگون بررسی می ‌کنند.

وی گفت: جشنواره‌ هایی مانند فارابی هر سال زمینه ارتباط بیشتر و گسترده ‌تر اندیشمندان علوم انسانی را فراهم می‌ کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول