اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ارادتی با وسعت تاریخ به سالار شهیدان/ عزاداری متفاوت کاشانی‌ها در سایه کرونا

مردم ولایت مدار و دارالمؤمنین کاشان با سیاه‌پوش کردن خیابان‌ها و کوچه و منازل در روزگاری که کرونا آن‌ها را از برگزاری مراسمات مذهبی خود محروم ساخته، به استقبال ماه محرم رفته‌اند.

ارادتی با وسعت تاریخ به سالار شهیدان/ عزاداری متفاوت کاشانی‌ها در سایه کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان،  کاشان جلوه‌ای دیگر گرفته و مناظری زیبا از عشق ، دلدادگی و ارادت به اهل‌بیت (ع) در جای‌جای این شهرستان موج میزند؛ عزاداران با سیاه‌پوش کردن محلات، مساجد و خیابان‌ها به استقبال ماه محرم رفتند.

کاشان یکی از کهن‌ترین مراکز پذیرش تشیع در ایران است که با دعوت از علی ابن محمدباقر علیه‌السلام به کاشان نشان اوج وفاداری مردم این منطقه به خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

 

ترکیب‌بند معروف محتشم کاشانی که شهره جهانی دارد «باز این چه شورش است که در خلق عالم است »گواه بر این مدعاست که کاشانی ها ارادت خاصی به اهلبیت عصمت و طهارت دارند؛ در کاشان نزدیک به ۸۰۰ هیأت وجود دارد که از چند روز مانده به محرم اکثر هیأت‌ها خیمه‌های عزاداری را برپا می‌کنند و  به استقبال این ماه می‌روند و در عزای حضرت سیدالشهدا به عزاداری می‌پردازند؛  از این جهت کاشان را حسینیه ایران معرفی می‌کنند.

 

علم، طوق، نخل ، کتل و...نمادهای بیش از صدها هیأت در شهر کاشان است که مردم با سینه‌زنی و زنجیر‌زنی در عزای آل الله به سوگ می‌نشینند و در شب‌های تاسوعا و عاشورا با حرکت هیئات به‌صورت دسته عزا این عشق و ارادت به ساحت اهل‌بیت عصمت و طهارت به اوج خود می‌رسد؛ اما امسال دسته‌های عزاداری، علم‌کشی، نخل‌کشی، طوق، شیرخوارگان و... به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام نخواهد شد.

 

اکثر هیئات کاشان با بالا نگه‌داشتن پرچم عزای امام حسین( ع) کوچه‌ها و خیابان‌ها را  سیاه‌پوش کردند و آماده برپایی جلسات با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی هستند.

 

لغو مراسم ۷۰۰ ساله نخل‌گردانی به دلیل ویروس کرونا

جلیل باقری با بیان اینکه به گفته برخی از کارشناسان مراسم نخل‌گردانی قدمتی ۷۰۰ ساله دارد، اظهار کرد: عزاداری امسال با توجه به شرایط کنونی و آمدن ویروس کرونا متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است.

خادم و رئیس هیأت نخل کاشان با بیان اینکه ازلحاظ عقلی و شرعی باید مراقب جان هم‌وطنان خود باشیم، افزود: رهبری در سخنان خود تاکید داشته ستاد مقابله با کرونا هر دستورالعملی داده است باید رعایت شود که یکی از موارد آن عدم تجمعات است.

وی با اشاره به اینکه نخل‌گردانی باعث تجمع مردم و به نوعی خلاف شرع است و حق‌الناس گردن ما برگزارکنندگان مراسم است، تصریح کرد: وظیفه ما این است طبق دستورات و پروتکل‌های بهداشتی عمل کنیم و امسال به خاطر حفظ جان هم‌وطنان عزیز نخل‌گردانی و دوره بازار از دستور کار خارج‌ شده است.

 

لغو مراسم قالی‌شویان فین کاشان

آیین سنتی و مذهبی قالی‌شویان، مراسمی است که همه‌ساله در دومین جمعه پاییز مصادف با شهادت امامزاده سلطان‌علی بن محمدباقر در مشهد اردهال برگزار می‌شود. در این مراسم که به «جمعه قالی» نیز شهرت یافته، اهالی فین کاشان در یک مراسم نمادین، با چوب‌دستی‌هایی، قالیچه‌ای را در نهر آبی که در نزدیکی آنجاست شست‌وشو می‌دهند؛ هرسال بسیاری از مردم ایران برای حضور در مراسم قالی‌شویان و دیدن این آیین تاریخی، به مشهد اردهال سفر می‌کنند اما امسال به دلیل وجود بیماری کرونا برگزاری مراسم فعلاً لغو شده است.

 

لغو مراسم 400 ساله طوق‌گردانی در کاشان

سید محمدرضا متشکره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه هیأت عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) طوق شیخ رضا کاشان یکی از هیأت‌های باسابقه کاشان است، اظهار داشت: در طول بیش از چهار قرن از زمان تأسیس این هیأت برگزاری مراسم‌های مختلف عزاداری و شادی خاندان عصمت و طهارت در این هیأت برگزارشده ولی امسال به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا مراسم عزاداری ماه محرم در این هیأت به‌صورت حضوری برگزار نمی‌شود.

رئیس هیئت عزاداران آقا اباعبدالله الحسین(ع) طوق شیخ رضا کاشان با اشاره به اینکه تمامی هزینه‌ها و نذورات این هیأت نیز در ماه محرم امسال صرف خرید و توزیع بسته‌های غذایی خشک و لوازم‌التحریر برای خانواده‌های نیازمند می‌شود، افزود: امسال تمام برنامه‌های هیئت در ماه محرم به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی گفت: امیدواریم باریشه کنی این ویروس منحوس در سال‌های آینده و سلامتی محبان و دوستداران خاندان اهل‌بیت علیهم االسلام شاهد برگزاری هر چه باشکوه‌تر شدن مراسم‌های مذهبی باشیم.

 

لغو آیین سنتی ۴۰۰ ساله وداع نخل‌های روستای علوی و خاوه اردهال در کربلای ایران

به گفته تاریخ نویسان مراسم وداع نخل‌ها که در ظهر عاشورا در مشهد اردهال با مشارکت هیأت روستای خاوه اردهال و روستای علوی اردهال برگزار می‌شود قدمتی ۴۰۰ ساله دارد که در آن عزاداران حسینی با شور خاصی ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین (ع ) نشان می‌دهند.

آیین سنتی وداع نخل‌های روستای های علوی و خاوه اردهال در سیزدهم مهرماه سال ۱۳۹۵ با شماره ۱۳۳۲ در فهرست ملی میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.

مهدی رمضانی علوی، رئیس هیأت روستای علوی در گفتگو با خبرنگار فارس در کاشان، اظهار کرد: مراسم وداع نخل‌ها که در ظهر عاشورا در مشهد اردهال کاشان امسال به خاطر حفظ جان هم‌وطنان برگزار نمی‌شود.

وی افزود: این تصمیم در لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبعیت از تصمیمات ستاد ملی کرونا و با توجه به ازدحام جمعیت در مراسم از سوی برگزارکنندگان اتخاذشده است.

 

به گزارش فارس، در حالی کرونا مانع از برگزاری آیین‌های عزاداری و باستانی کاشان شده است که همچنان مردم این دارالمؤمنین به روش‌های محتلف ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش ابراز می‌دارند.

انتهای پیام/۶۳۰۱۸/ج۳۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول