اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

بررسی و تعریف حدود حجاب و ارتباط مرد و زن در «بدون توقف»

استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: مردان در جامعه باید یکی حد حجاب را رعایت کنند و دوم اینکه در ارتباطات با خانم‌ها انسانی رفتار کنند نه جنسی، نگاه جنسی یعنی ما در ارتباط با نامحرم وارد حیطه‌هایی شویم که آن حیطه‌ها خط قرمز است و ضرورتی ندارد.

بررسی و تعریف حدود حجاب و ارتباط مرد و زن در «بدون توقف»

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس «علی غلامی» در برنامه «بدون توقف» که ۲۹ مردادماه از شبکه سه پخش شد، با تأکید بر لزوم رعایت حد حجاب توسط مردان در جامعه عنوان کرد: مردان در جامعه باید دو کار انجام دهند یکی حد حجاب را رعایت کنند و دوم اینکه در ارتباطات با خانم‌ها انسانی رفتار کنند نه جنسی، نگاه جنسی به چه معناست یعنی ما در ارتباط با نامحرم وارد حیطه‌هایی می‌شویم که آن حیطه‌ها خط قرمز است و ضرورتی ندارد، این می‌شود نگاه جنسی.

وی با اشاره به این نکته که در خصوص حجاب و ارتباط جنس مخالف گفته می‌شود، اگر از چیزی منع شوید نسبت به آن حریص خواهید شد، یادآور شد: یک منع‌هایی حرص می‌آورد، اما لزوماً هر منعی حرص نمی‌آورد و این مفهوم درست نیست، چراکه در این صورت باید همه قوانین را حذف کنیم، چون قوانین منع می‌آورند و منع باعث حرص می‌شود و حرص مضموم است. آیا منع در میل جنسی سبب حرص می‌شود یا نه؟ امیال انسان دو گونه‌اند، برخی فقط جسمی‌اند و برخی دو بُعد روحی و مادی دارند، مثل میل به ثروت که هم مادی است و هم روحی.

وی ادامه داد: امیال جنسی نیز هم بُعد جسمی دارد و هم روحی، لذا اگر موانع را برداریم و انسان‌ها اگر به لحاظ جسمی هم ارضاء شوند ولی به جهت روحی به دنبال روابط جدیدتر می‌گردند. مثل اتفاقی که در غرب افتاد و انسان‌ها بعد از اینکه ارتباط جنسی را از همه نوع تجربه کردند به سراغ رابطه‌های جدید رفتند، در غرب که همه موانع را برداشتند آیا تجاوز از بین رفت؟

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «چرا چشم‌چرانی در ایران بیشتر از غرب است؟» گفت: این نکته مگر قابل ارزیابی است؟ شما فکر کنید اگر کسی در پاریس به دنبال ایجاد رابطه‌ای باشد اراده کند همه نوع امکانات و کلوپ آماده است، چرا باید در خیابان به دنبال زنان باشد، مراکز فساد و فحشا فراوان است، اما ما در ایران از این مراکز و کلوپ‌ها لااقل به صورت قانونی و رسمی نداریم، پس اگر قرار است مقایسه‌ای انجام شود باید در شرایط یکسان باشد آنجا هم این مراکز را ببندید بعد مقایسه کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه با اشاره به اینکه منع دو جا حرص می‌آورد، عنوان کرد: یکی آنجا که منع می‌کنیم اما علم نمی‌دهیم، مثل اینکه می‌گوئیم روابط دختر و پسر ضرر دارد، اما دلائل آن را بیان نمی‌کنیم، نمی‌گوئیم که متضرر این رابطه دخترها هستند، عامل دوم تحریک است، ما از یک طرف می‌گوئیم روابط دختر و پسر ممنوع، از آن طرف آرایش و لباس مسائل دیگر را آزاد می‌گذاریم و بعد می‌گوئیم چرا این‌ها نسبت به یکدیگر حرص پیدا کردند، با این تحریکاتی که شما می‌کنید معلوم است که حرص پیدا می‌کنند این حرص برای تحریک و جهل است نه منع.

وی با طرح این سؤال که خوب از طرف دیگر می‌توانیم یک کاری بکنیم که مرد و زن نسبت به یکدیگر هیچ حسی نداشته باشند، آیا این خوب است؟ اضافه کرد: نه، اگر این کار را بکنیم ریشه ازدواج را خشکاندیم، اصل حرص در وجود انسان‌ها هست، لذا ما باید کاری کنیم که دو جنس نسبت به نوع هم حرص داشته باشند ولی با پاسخگویی به موقع به میل جنسی جلوی چشم‌چرانی را بگیریم. اگر مردی در جامعه دید که همه در فضای عفاف هستند در خانه هم یک همسر، زیبای، خوشبوی، مهربان داشت آن وقت امتیازاتی از زنش می‌گیرد که زنان در جامعه یک صدم آن را نمی‌توانند به او بدهند.

غلامی در پایان تصریح کرد: اگر زن هم در خانه مردی داشته باشد که مرتب، مهربان و آراسته است و در جامعه هم با مردهایی روبرو بود که به دنبال جلف‌گری و سبک‌بازی نبودند، مردش چیزی به او می‌دهد که مردان دیگر نمی‌دهند، آن وقت دلش به مردهای دیگر متمایل نمی‌شود. چرا مردها چشم‌چرانی می‌کنند؟ چون زن در خانه آن چیزی که باید نیست و در جامعه آن گونه است که نباید باشد، چرا زن‌ها به مردهای نامحرم گرایش پیدا می‌کنند؟ چون مرد در خانه آن چیزی که باید باشد نیست و در جامعه آنچه که نباید باشد هست. مردان هم در جامعه باید دو کار انجام دهند یکی حد حجاب را رعایت کنند و دوم اینکه در ارتباطات با خانم‌ها انسانی رفتار کنند نه جنسی، نگاه جنسی به چه معناست یعنی ما در ارتباط با نامحرم وارد حیطه‌هایی می‌شویم که آن حیطه‌ها خط قرمز است و ضرورتی ندارد، این می‌شود نگاه جنسیتی.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول