اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

اقدامات برخی مدیران؛ زمینه‌ساز بحران در فضای رسانه‌ای

برخی مدیران و مسؤولان از ظرفیت غنی رسانه‌ها بی‌بهره بوده یا از آن به‌سادگی گذر کرده یا با موضع‌گیری و اقدامات خود، زمینه‌ساز بحران در فضای رسانه‌ای می‌شوند.

اقدامات برخی مدیران؛ زمینه‌ساز بحران در فضای رسانه‌ای

خبرگزاری فارس سمنان- گروه یادداشت: در دنیای امروزی، رسانه و وسایل ارتباط جمعی با انتقال سریع اطلاعات و اخبار در زمینه‌های گوناگون رسالتی عظیم و نقشی غیرقابل انکار در توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه بر عهده داشته و برای تحقق این هدف تلاش می‌کنند.

بی‌تردید در دنیای متمدن امروزی که در آن از رسانه به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می‌شود، تعامل سازنده و بهره‌مندی دوسویه توسط قوای سه‌گانه و به‌ویژه قوه مجریه و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند نقشی فعال در پیشرفت و توسعه همه‌جانبه در مسؤولیت‌های سازمانی، ایفا کرده و به فرمایش استاندار سمنان، رسانه و خبرنگار فارغ از نگاه مداحانه و چاپلوسانه می‌تواند همچون تلنگری به‌جا و به‌موقع با یادآوری نقاط ضعف و کاستی‌های موجود در نظام اداری کشور، به‌عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسؤولان و به‌عنوان عاملی مؤثر در تقویت دولت و نظام نقش‌آفرینی کند.

رسانه‌ها به دلیل توانایی در جهت‌دهی به افکار عمومی، نقشی اساسی در بحران‌زایی یا بحران‌زدایی، بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی و امیدزایی یا امیدزدایی در سطح جامعه داشته و علی‌رغم این توانمندی عظیم برخی مدیران و مسؤولان از این ظرفیت غنی بی‌بهره بوده یا از آن به‌سادگی گذر کرده یا با موضع‌گیری و اقدامات خود، زمینه‌ساز بحران در فضای رسانه‌ای می‌شوند.

همان‌گونه که استفاده هنرمندانه و معقولانه مدیران از این ظرفیت تأثیری آشکار در رشد سازمانی و ارتقای منزلت رسانه‌ای آن دستگاه ایفا می‌کند، بستن دریچه‌های نقد و ممنوعیت ورود خبرنگاران و جلوگیری از بازنشر اخبار و اقدامات دستگاه نیز به‌نوبه خود روندی مخرب و ناکارآمد را در مدیریت آن دستگاه در پی خواهد داشت که این امر نه از پشتوانه قانونی بهره‌مند است و نه رویکردی مدیریتی به‌شمار می‌رود.

مصوبه شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی استان سمنان در ممنوعیت طرح شکایت مدیران از رسانه‌نگاران در قدم اول، ضمن ایجاد بارقه‌های امید و انگیزه در میان این قشر تلاشگر و اندیشمند جامعه مؤید این ادعاست که مسؤولان فرهنگی و رسانه‌ای در کنار مدیریت ارشد استان دفاع از رسانه و خبرنگار به‌عنوان آیینه تمام نمای جامعه را به‌عنوان یک راهبرد اساسی و اعتقادی، در ذهن داشته و در جهت تحقق این امر از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند.

هر چند که با نگاهی مختصر و مروری بر اخبار نقاط مختلف استان در این روزها که از قضا، مقارن با روز بزرگداشت خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز است، گاه و بیگاه به مطالب و دست نگاشته‌هایی می‌رسیم که نه تناسبی با مصوبه این شورا داشته و نه نیم‌نگاهی به جایگاه و منزلت رسالت خبرنگاران؛ خبرهایی از جنس برخورد بی‌ضابطه با خبرنگاران و ایجاد دغدغه خاطر همراه با پیچ‌وتاب در محاکم قضایی برای آنان و شکایت از قلم و آزادی بیان و نقش نظارتی رسانه‌نگاران!

از این‌رو، با تأکید بر این نکته که حفظ حرمت مدیران و رعایت جایگاه شغلی و مدیریتی مسؤولان از نکات غیرقابل انکار و لازم‌الاجرا توسط همگان و به‌ویژه اصحاب پرتلاش رسانه است، بر ذکر این موضوع تأکید می‌کند که انجام این‌گونه اقدامات خلاف رویه‌های قانونی و مقررات، در صورت صحت اخبار، موجب انعکاس عمل به مقامات مافوق دستگاهی ایشان شده و قطعاً در ارزیابی سالانه مدیران نیز تأثیرگذار خواهد بود.

در نوشتارهای بعدی با صراحت بیشتر، سخن خواهم گفت...

حبیب‌الله خجسته‌پور- رئیس شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی استان سمنان

انتهای پیام/74001/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول