اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

رزمایش همدلی زنجانی‌ها در یوم‌العباس/ توزیع ۱۱۰ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان

امسال با توجه به برگزار نشدن مراسم یوم العباس در زنجان، مردم این شهر با توزیع ۱۱۰ هزار بسته معیشتی جلوه دیگری از رزمایش کمک مومنانه را به نمایش می‌گذارند.

رزمایش همدلی زنجانی‌ها در یوم‌العباس/ توزیع ۱۱۰ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان

هیئت همدلی| به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یوم‌العباس یا دسته حسینیه اعظم زنجان مراسمی آئینی، عزاداری است که هر سال در روز هشتم محرم به یاد مظلومیت امام حسین(ع) و در رثای حضرت ابوالفضل (ع) برگزار می‌شود. 

روز هشتم محرم در زنجان به یوم‌العباس معروف است و در این روز علاوه بر مردم زنجان از استان‌های مختلف و افراد عالی‌رتبه کشوری و لشکری در این دسته عزاداری حضور پیدا می‌کنند.

حسینیه اعظم زنجان بیشتر به‌خاطر دسته‌ای که هرسال در هشتمین روز ماه محرم به حرکت در می‌آید، مشهور است، حرکت دسته  از محل حسینیه اعظم شروع می‌شود و همزمان با اذان مغرب در امامزاده  سیدابراهیم به پایان می‌رسد و در سال‌های اخیر، جمعیت این دسته افزون بر ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است.

نحوه عزاداری به این شکل است که عصر روز هشتم محرم دسته عزاداری از محل مسجد در خیابان فردوسی تا امامزاده سید ابراهیم (ع) حرکت می‌کند. در طول مسیر حرکت دسته، نذورات مردم جمع‌آوری و احشام به صورت زنده یا ذبح شده تقدیم مسجد می‌شود.

 مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۱۳۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین   میراث معنوی ایران ثبت ‌شده  است.

عبدالله الماسی درباره تاریخچه برگزاری دسته حسینیه اعظم زنجان گفت: تاریخچه دسته حسینیه اعظم زنجان به قبل از دوره پهلوی برمی‌گردد.

در دوره رضا خان که مساجد بسته می‌شود، حرکت دسته هم برای چند سال متوقف شده بود، اما  پس از سال 1320 یعنی پس از تبعید رضاشاه، دوباره آغاز می‌شود.

یکی از پیشکسوتان حسینیه اعظم زنجان با اشاره به  شیوه عزاداری این مسجد در آن زمان می‌گوید: در شب ششم و عصر روز هشتم محرم مراسم عزاداری برگزار و در روز عاشورا نیز مشق قمه می‌شد.

 

اعلان عزا از پشت‌بام حسینیه اعظم زنجان

عبدالله الماسی ادامه داد: در گذشته که رسانه‌های جمعی و خبری مثل امروز گسترده نبود، مرحوم کربلایی پاشا عزت شوکتی در پشت‌بام حسینیه اعظم زنجان بر طبل نواخته و حرکت دسته را اعلان می‌کرده است و با همین اعلام سایر تکیه‌های اطراف به کمک حسینیه می‌آمدند.

وی درباره مسیر حرکت دسته حسینیه اعظم زنجان گفت: در آن زمان دسته حسینیه از کوچه شمالی وارد بازار پایین شده و با طی مسیر بازار و خیابان مسگرها، از درب جنوبی وارد امامزاده  می‌شد، دسته حسینیه در مسیر حرکت، وقتی که به مقابل مغازه‌های بازار می‌رسید، مغازه‌داران کرکره خود را پایین می‌کشیدند و این حرکت در واقع اعلام آغاز تعطیلات بازار تا سوم امام بود.

الماسی افزود: از دیگر نکات قابل توجه و منحصر به فرد دسته عزاداری یوم‌العباس حسینیه اعظم زنجان، نذر اهدا یا ذبح احشام است که طبق گفته یکی از پیشکسوتان از سال۱۳۲۷ و برای نخستین بار با ذبح چهار راس گوسفند آغاز شده است.

وی گفت: از مداحان قدیمی حسینیه اعظم زنجان می‌توان از مرحوم  حمدالله ابطحی، مرحوم ابراهیم داودی و مرحوم شیخ علی ادیبی نام برد، همچنین تا سه دهه پیش آقایان حاج علی عزیزپور به علی زیبا و حاج اصغر صنایعی، نوحه‌های مسیر دسته را می‌خواندند.

الماسی با بیان اینکه بعدها با گسترش مسجد و افزایش سوگواران، مسیر دسته عوض شد، اضافه کرد: از اوایل دهه ۶۰ حرکت دسته، از حسینیه اعظم زنجان آغاز و پس از طی خیابان فردوسی، سبزه‌میدان و میدان انقلاب به امامزاده رفته و دوباره همان مسیر را برمی‌گردد و در نهایت  مقابل حسینیه با شور خاصی  مراسم به پایان می‌‌رسد.

 

مردم در یوم‌العباس در خانه‌ها بمانند

استاندار زنجان درباره برگزاری مراسم یوم‌العباس امسال گفت: امسال به هیچ وجه مراسم یوم‌العباس برگزار نخواهد شد و به جای آن، طرح کمک مومنانه و توزیع سبدهای معیشتی انجام خواهد شد.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه از مردم خواهش داریم که امروز تحت هیچ عنوانی در محل برگزاری یوم‌العباس حضور پیدا نکنند، چون هیج مراسمی برگزار نخواهد شد، گفت: امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایام محرم را سپری کنیم و شاهد شکست کرونا باشیم.

رئیس هیأت امنای حسینیه اعظم زنجان ادامه داد: امسال همه خانه‌ها حسینیه و هیأت شده است.

فیروزفر با اشاره به اینکه امسال حسینیه اعظم زنجان پذیرایی از میهمانان را نخواهد داشت، گفت: امسال مراسم یوم‌العباس در قالب طرح مومنانه خواهد بود.

وی با بیان اینکه از مردم درخواست داریم که نذورات خود را به شماره حساب حسینیه اعظم زنجان واریز کنند، گفت: در همین راستا امسال نذورات به این شکل جمع‌آوری خواهد شد.

فیروزفر با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات بارز یوم‌العباس معرفی زنجان به عنوان دومین قربانگاه بوده است، تصریح کرد: البته در کنار این موضوع ذبح نیابتی قربانی اجرایی می‌شود.

 امسال قرار است در یوم‌العباس، زنجانی‌ها جلوه دیگری از رزمایش کمک مومنانه را به نمایش گذاشته و با توجه به نبود شرایط لازم برای برگزاری دسته بزرگ عزاداری مردم زنجان در این روز، خیزشی از نوع کمک مومنانه در مقابل دیدگان جهانیان به نمایش گذاشته می‌‌شود تا مردم جهان عرض ارادات مردم زنجان را به یاد و نام سقای کربلا و قمر منیر بنی‌‌هاشم  نشان دهند.

انتهای پیام/73005/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول