اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

رسوب کالا در گمرک موجب رانت و خواب سرمایه فعالین اقتصادی می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: رسوب کالا در گمرک از یک طرف موجب رانت و از طرفی موجب خواب سرمایه فعالین اقتصادی است.

رسوب کالا در گمرک  موجب رانت و  خواب سرمایه فعالین اقتصادی  می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، ناصر بیکی ظهر امروز در نشست کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک  اظهار کرد: در این دوران سخت تحریم‌ها و مشکلات بزرگی‌ که  تولید کنندگان دارند، به طبع مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد‌، بخش زیادی از مشکلات در حوزه گمرک، واردات و صادرات است.

وی تصریح کرد: ما به عنوان فعال اقتصادی توجیه هستیم‌ که فشار تحریم‌ها بر دوش گمرک نیز است، فعالیت‌های گمرک ارتباط مستقیم با اهداف و اولویت‌های دولت نیز دارد. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: گمرک در عرضه تولید و صادرات به عنوان اولین مجری در حوزه تجارت خارجی است و  فعالین اقتصادی علاوه بر دغدغه هدایت بنگاه‌های خود دغدغه انجام وظایف ملی و توسعه کشور را نیز دارند.

دغدغه‌های حاصل از تحریم در کنار مشکلاتی که کرونا ایجاد کرده است، این انتظار را ایجاد می‌کند که توجه بیشتری به فعالین اقتصادی شود 

بیکی افزود: دغدغه‌های حاصل از تحریم در کنار مشکلاتی که کرونا ایجاد کرده است، این انتظار را برای ما ایجاد می‌کند که توجه بیشتری به فعالین اقتصادی شود. 

وی ادامه داد:  ترخیص به‌ موقع کالاها یکی از خواسته‌های اصلی فعالین بخش خصوصی است، حدود ۳ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر ایران دپو شده است، اما اعتقاد داریم که بایستی به همین نسبت ترخیص و ورود کالا تسهیل شود، همین عدم ترخیص باعث شده که خواب سرمایه در گمرکات کشور سنگین شود، رسوب کالا از یک طرف موجب رانت و از طرفی موجب خواب سرمایه فعالین اقتصادی است. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت:  مشکل اصلی عدم ترخیص کالا در حوزه ارزی و از طرف بانک مرکزی است، عدم تعیین نقشه ارزی نباید باعث عدم ترخیص کالاها از گمرک باشد‌.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک بیان کرد: در قانون برای ترخیص کالاها فقط ثبت سفارش نیاز است، ولی مواردی که برای ترخیص کالا از واردکننده طلب می‌شود، طبق قانون نیست و قانون در این حوزه اجرا نمی‌شود‌.

بخش خصوصی در کارگروه‌ها حضور فعال داشته باشد و بخش خصوصی را نادیده نگیریم

 عضو هیات رئیسه اتاق و رئیس کمیسیون صنعت  نیز گفت: تمام تلاش مدیران این است که بستر کسب و کار را برای فعالین اقتصادی تسهیل کنند. 

رضوانی افزود: علاوه بر مشکلات تحریم‌ها، شیوع کرونا واردات و صادرات را دچار چالش‌های بسیار زیادی کرد، یکی از تقاضاهای ما این است که اگر قرار است مشکلی را حل کنیم بهترین راهکار این است که بخش خصوصی در کارگروه‌ها حضور فعال داشته باشد و بخش خصوصی را نادیده نگیریم. 

 تولیدکنندگان یک بار دیگر در این شرایطی که با مشکلات کمبود مواد اولیه و بسته شدن مرزها مواجه هستند، جهاد کردند

وی ادامه داد: تولیدکنندگان یک بار دیگر در این شرایطی که با مشکلات کمبود مواد اولیه و بسته شدن مرزها مواجه هستند، جهاد کردند و کشور با کمبود کالاهای اساسی مواجه نشد، خوشبختانه با حمایت فعالین اقتصادی، در حال خروج از این بحران‌ها هستیم.

قیمت‌های پایه صادراتی بایستی هر ۲ ماه یکبار برزو رسانی شود

مجتبی جلالوندی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق نیز گفت:  بخش کشاورزی در حوزه صادرات با مشکلات زیادی مواجه است، یکی از این مشکلات کمیته نرخ گذاری  محصولات است، این کمیته نرخ ارز را با نرخ نیمایی محاسبه می‌کند که قیمت پایه صادراتی آن بیشتر است، صادر کننده واقعی برای برگشت ارز با مشکلات زیادی مواجه می‌شود و بایستی حدود ۳۰ درصد بیشتر از ارزش صادراتی پرداخت کند، به خاطر همین مشکلات صادرکنندگان از صادرات انصراف می‌دهند. 

وی افزود: دو موضوع ارزش گذاری قیمت‌ها و بازگشت ارز برای صادرکنندگان مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورده است،  قیمت‌های پایه صادراتی بایستی هر ۲ ماه یکبار بروزرسانی شود.

 خلیلی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اراک نیز گفت: در داخل کشور ما سخت‌ترین مقررات را برای صادرکنندگان و وارد کنندگان اجرا می‌کنیم و همین باعث شده است بیشتر وقت مدیران برای رفع مشکلات باشد.

وی افزود: در حال حاضر نمی‌توانیم ارز را داخل کشور تامین‌کنیم، بانک برای واردات هیچ گونه ارزی در اختیار ما نمی‌گذارد. 

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول