اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

شهیدی که در آسمان غرب به کمال آرزویش رسید

دوباره سالگرد عروجش رسیده است، فرمانده‌ای که همان خصلت‌ها، فرهنگ و تفکر ابتدای جنگ را حفظ کرد و آن‌قدر ثابت‌قدم ماند تا در آسمان غرب به کمال آرزوی خود رسید.

شهیدی که در آسمان غرب به کمال آرزویش رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تأمین امنیت کشور چه داخلی و چه خارجی هزینه‌های مالی و انسانی گزافی را بر کشور تحمیل می‌کند و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است، یکی از این دغدغه‌ها، مرزهای کشور است که ممکن است به مخاطره افتد.

پس از تحرکات مخفیانه و آشکار ضدانقلاب در غرب و شمال غرب کشور، نظام مصمم شد به این وضعیت که ممکن بود در درازمدت صدماتی را متوجه مملکت و انقلاب کند، پایان دهد و عرصه را بر گروه‌های تروریستی فعال در غرب کشور تنگ کند؛ از این رو اوایل سال ۱۳۹۰ بود که موضوع برخورد با گروهک تروریستی پژاک در دستور کار نیروی زمینی سپاه قرار گرفت و به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و حضور گروهک‌ها در ارتفاعات منطقه شمال غرب، نقش ویژه‌ای به توپخانه داده شد.

گروه توپخانه ۱۵ خرداد، به فرماندهی سردار شهید حاج عباسعلی جان‌نثاری، از جمله یگان‌هایی بود که آمادگی ویژه خویش را جهت انجام مأموریت اجرای آتش‌بر مواضع دشمن اعلام کرد و به خوبی از عهده این مأموریت برآمد، بسیاری از کارشناسان نظامی معتقدند مهم‌ترین دلایل پیروزی به دست آمده در سال ۱۳۹۰ مرهون نقش‌آفرینی شهید جان‌نثاری و رزمندگان توپخانه است که عرصه را بر ضدانقلاب چنان تنگ کرده،گویی زمین و زمان تبدیل به جهنمی شده است که غیر از تسلیم شدن، مفری برای آنان باقی نمی‌گذاشت.

شهید جان‌نثاری فرزند محمد در سال ۱۳۴۵ در یک خانواده مذهبی در محله لادان اصفهان پا به عرصه وجود گذاشت ایشان را عباسعلی نام نهادند تا یادآور شجاعت و ادب دو رادمرد صدر اسلام امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) باشد، تحصیلات ابتدایی را در مدرسه مجلسی محله لادان سپری کرد سپس در مدرسه شهید صادق بابا شاهی (شهریار) مقطع راهنمایی را طی کرد.

هم‌زمان با اوج‌گیری مبارزات انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) علی‌رغم سن کم در تظاهرات و راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد، سال ۱۳۶۱ در شرایطی که صدام ملعون به نمایندگی از تمام دشمنان اسلام انقلاب به ایران تجاوز کرده بود، پس از گذراندن آموزش‌های نظامی علی‌رغم سن کم یعنی در سن ۱۶ سالگی به جبهه اعزام شد و در گروه توپخانه لشکر ۱۴ امام حسین مشغول مجاهدت شد در سن ۱۷ سالگی اولین مسؤولیت خویش یعنی اولین فرماندهی آتشبار را تجربه کرد و در سال ۶۳ به سمت جانشین اطلاعات گروه توپخانه ۱۵ خرداد منصوب شد.

شهید جان‌نثاری چه در زمان جنگ و چه پس از جنگ داوطلب انجام عملیات‌های سخت و پیچیده بود و سرانجام سال ۱۳۹۰ از طرف فرمانده نیروی زمینی سپاه جهت دفع شرارت‌های ضدانقلاب به مناطق عملیاتی غرب و شمال غرب مأمور شد. از جمله ویژگی‌های بارز شهید بزرگوار تبعیت محض از فرمان ولی‌فقیه بود هیچ‌گونه تردید در عمل به فرمان ولی‌فقیه به دل راه نمی‌داد و همیشه همگان را به فرمان‌برداری از اوامر فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای توصیه می‌کرد.

نهایتاً در شامگاه مورخه شانزدهم شهریور ماه سال نود در منطقه جاسوسان سردشت گلوله تک تیرانداز دشمن به سجده گاهش اصابت کرده و دعوت محبوب خویش را لبیک گفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید جان‌نثاری در نگاه برخی از فرماندهان سپاه و هم‌رزمان شهید

سردار یعقوب زُهدی، فرمانده اسبق توپخانه سپاه و از هم‌رزمان شهید: در عملیات خیبر، نیروهای ما به عمق دشمن رفته و در جزایر خیبر که بیش از ۲۰ کیلومتر که از خط ما فاصله داشت مستقر شده بودند که شهید جان‌نثاری آتشبار خود را به نزدیکی خط مقدم برد و در طلاییه به پشتیبانی از نیروهایی که در جزایر، پدافند می‌کردند پرداخت و با وجود اینکه از خمپاره تا هواپیما دشمن به این آتشبار حمله می‌کردند و وی را تحت فشار قرار می‌دادند، ولی ایشان مقاومت می‌کرد.

شهید جان‌نثاری تحت تربیت بزرگانی چون شهید غازی قرار گرفت و با اینکه شهید غازی هم سن و سالی نداشت اما مثل پدر عزیزانی چون شهید جان‌نثاری را تربیت و بزرگ کرد. لبخندی که بر گوشه لب شهید و در تمام عکس‌ها دیده می‌شود، یادگاری از شهید حسن غازی است.

شهید جان‌نثاری همان خصلت‌ها، فرهنگ و تفکر ابتدای جنگ را حفظ کرد و این هنر بزرگی است و آن‌قدر ثابت‌قدم ماند تا به کمال آرزوی خود رسید.

سردار عبداله عراقی جانشین سابق فرمانده نیروی زمینی سپاه و از هم‌رزمان شهید: این شهید بزرگوار از جمله افراد گمنامی بود که از ۱۴ سالگی وارد سپاه شد و زندگی خود را با جهاد و شهادت هماهنگ کرد و با وجود فداکاری‌های فراوان کمتر کسی او را می‌شناخت و سرانجام پس از ۳۰ سال خدمت خالصانه به کاروان شهدای کربلا پیوست.

شهید جان‌نثاری با ابتکاراتی ویژه که در طول ۳۲ سال تازگی داشت نقاط مهمی از مواضع دشمن متجاوز(گروهک پ‍‍ژاک) را با توپخانه دور برد به صورت منحنی و برای نخستین بار به صورت مستقیم مورد هدف قرار داد و ضربه سنگینی را به آن‌ها وارد کرد و مناطق پاک‌سازی شده را استحکام بخشید.

سردار محمود چهارباغی، فرمانده اسبق توپخانه سپاه و از هم‌رزمان شهید: سخت‌ترین کارها را در نیروی زمینی به شهید جان‌نثاری واگذار می‌کردیم. هر مأموریتی که به او واگذار شد به بهترین نحو ممکن انجام داد. این اواخر واقعاً از نظر رفتار تغییر کرده بود. روز آخری که می‌خواست برود منطقه آمد تهران و با هم خداحافظی کردیم و زیر گلویش را بوسیدم.

وقتی به ما گفتند قرار است در شمال غرب مأموریت داشته باشیم، گروه ۱۵ خرداد یکی از رده‌هایی بود که انتخاب کردیم. یکی از بهترین شناسایی، انتخاب و اشغال موضع‌ها را عباس انجام می‌داد. این یک اصطلاح توپخانه‌ای است. طراحی آتش را هم انجام داد و تلفات زیادی از دشمن گرفت. موقعی که رفتیم بالای جاسوسان دیدیم که با گلوله‌های توپخانه اکثراً سنگرها و تونل‌های دشمن تخریب شده است و این‌ها کار بچه‌های عباس بود.

سردار جواد استکی، فرمانده قرارگاه عملیاتی حضرت سیدالشهدا(ع) و از هم‌رزمان شهید: گروه توپخانه ۱۵ خرداد یکی از گروه‌هایی بود که نقش تعیین‌کننده‌ای در جنگ به خصوص در بخش تأمین آتش پشتیبانی و موشکی داشت. سردار جان‌نثاری با فرماندهی گروه توپخانه ۱۵خرداد، سرانجام در حالی که به مقابله با نیروهای متجاوز پژاک که از خاک ترکیه و عراق وارد مرزهای ایران شده بودند، برخاسته بود، به شهادت رسید.

از جمله خصوصیات اخلاقی و رفتاری و مدیریتی شهید، اخلاص وی بود که باعث شد تا آخرین لحظه در مأموریت خود مانده و بدون هیچ چشم‌داشتی در جبهه حاضر شود.

سردار رضا محمد سلیمانی، فرمانده سابق سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) و از هم‌رزمان شهید: شهید جان‌نثاری حاصل اندیشه امام راحل بوده اندیشه‌ای که ادای تکلیف و برای خدا جنگیدن از محورهای اصلی آن بود.

اگر کاری تخصصی در توپخانه نیاز به آموزش طولانی‌مدت یک یا ۲ ساله داشت، شهید جان‌نثاری آن را ظرف مدت ۳ هفته به خوبی آموزش می‌دید و آن را به بهترین نحو عملیاتی می‌کرد و این شهید در کارها اخلاص داشته و بدون منت و برای رضای خدا کار می‌کرد.

کریم نصر آزادانی، فرمانده سابق گروه توپخانه ۱۵ خرداد و از هم‌رزمان شهید: شهید جان‌نثاری فردی با تقوا از خانواده مذهبی، تلاشگر، توانمند و مدیری لایق و متخصص در امور توپخانه بود. در اجرای دستورات سلسله مراتب فرماندهی جدیت داشت و با کسی تعارف نداشت. دستورات خود را با تدبیر و پیش‌بینی‌های لازم صادر می‌کرد. از خصوصیات بارز این شهید این بود که در امور بیت‌المال بسیار حساس، کم حرف و پرکار بود.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ص/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول