اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«جیری منزِل» کارگردان اسکاری درگذشت

«جیری منزل» کارگردان، نویسنده و هنرپیشه برنده اسکار چک روز شنبه پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

«جیری منزِل» کارگردان اسکاری درگذشت

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس به نقل از ورایتی، «جیری مِنزِل» کارگردان، نویسنده و هنرپیشه برنده اسکار چک روز شنبه پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

مرگ «مِنزل» توسط همسرش اولگا تأیید شد که اواخر روز یکشنبه خبر را در اینستاگرام و فیسبوک منتشر کرد. منزل ۸۲ ساله بود.

«مِنزل» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان برای داستان اشغالی نازی در سال ۱۹۶۶ «از قطارها چشم بر ندار»، همراه با کارگردانان مرز شکن مانند «میلوش فورمن» و «ورا چیتیلووا» از چهره های برجسته موج جدید چک بود.

«مِنزل» همچنین در سال ۱۹۸۶ برای کمدی تیره «دهکده کوچک دلپذیر من» نامزد اسکار خارجی زبان شد. این فیلم به دلیل زندگی کنایه آمیز، هجو شخصیت های مقتدر و مطالعات شخصیت کلاسیک جمهوری چک ستایش شد.

«مِنزل» که همکاری دیرینه ای با «بوهومیل هرابال» رمان نویس چک داشت، کتابی را که بر اساس آن «از قطارها چشم بر ندار» را نوشت، از کتاب های «کوتاه کردن» و «شوخی روی یک بند» اقتباس کرد.

فیلم بعدی او، «اعزام جوانان در سال ۱۹۶۹ به اردوگاه کار اجباری»، خشم مقامات کمونیستی چک را برای «مِنزل» به دنبال داشت و تا بعد از انقلاب مخملی ۱۹۸۹ ممنوع بود.

«مِنزل» برای یک عمر فعالیت هنری موفق به کسب نشان شیر چک شد. او در جشنواره کارلووی واری مورد تقدیر قرار گرفت، مدال لیاقت، نشان هنری و ادبی فرانسه و برخی دیگر از جوایز بین المللی را دریافت کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول