اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

کلاس ترکیبی حضوری و آنلاین برای همه مقاطع در ترم جدید/ ارزیابی کلاس و امتحانات مجازی نخستین ترم مجازی راضی کننده بود

فعالیت رسمی دانشگاه های سراسر کشور از این هفته آغاز شده است؛ معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف با تشریح نحوه آموزش نظری و عملی و فعالیت های پژوهشی در ترم جدید، ارزیابی از وضعیت آموزش و امتحانات مجازی در ترم قبل را بیان کرد.

کلاس ترکیبی حضوری و آنلاین برای همه مقاطع در ترم جدید/ ارزیابی کلاس و امتحانات مجازی نخستین ترم مجازی راضی کننده بود

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فاطمه سامعی؛ فعالیت رسمی دانشگاه های سراسر کشور از شنبه هفته جاری ۱۵ شهریور ۹۹ آغاز شده است. زمان آغاز رسمی شروع به کار برای برخی دانشگاه ها کمی زودتر و برای برخی دانشگاه ها کمی دیرتر است.

ثبت نام ترم جدید دانشگاه صنعتی شریف از این هفته آغاز شده است و این دانشگاه فعالیت خود در سال تحصیلی جدید را از اواخر شهریور ماه آغاز می کند.

طبق اعلام مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنای اصلی آموزش در این ترم آموزش مجازی است و در صورت امکان و فراهم بودن شرایط آموزش تلفیقی از مجازی و حضوری خواهد بود. درباره جزئیات نحوه آغاز ترم تحصیلی جدید و دستاوردهای ترم قبل با داود رشتچیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف به گفت وگو نشسته ایم. 

او در این گفت وگو با بیان شرایط آموزشی در ترم جدید از جمله نحوه ارایه کلاس نظری و عملی و فعالیت های پژوهشی، ارزیابی از وضعیت برگزاری کلاس های مجازی نظری و عملی و امتحان های مجازی در نخستین ترم مجازی را هم تشریح کرد.

آنچه در گفت وگو با داود رشتچیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف می خوانید:

*کلاس ترکیبی آنلاین و حضوری برای همه مقاطع در ترم جدید

* چاره اندیشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ترم دوم مجازی؛ در خوابگاه اسکان یافتند

*مهمانی دانشجویان در دانشگاه بومی برای دروس عملی در ترم جدید 

*مهمانی آزاد دانشجویان در دانشگاه محل زندگی، کاربردی نشد 

*ارزیابی از کلاس های مجازی در نخستین ترم مجازی؛ کیفیت درس کاهش نیافت

*برگزاری مجازی کلاس های عملی و آزمایشگاهی؛ حضور اجباری نبود

*ارزیابی از امتحان های مجازی در ترم اول مجازی؛ مشکلی در امتحان های مجازی نبود

*بی صبرانه منتظر بازگشت دانشجوها به دانشگاه در شرایط عادی هستیم

*کلاس ترکیبی آنلاین و حضوری برای همه مقاطع در ترم جدید

خبرنگار فارس گفت: ثبت نام ترم جدید دانشگاه صنعتی شریف از این هفته آغاز شده است و طبق اعلام مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنای اصلی آموزش در این ترم آموزش مجازی است و در صورت امکان و فراهم بودن شرایط آموزش تلفیقی از مجازی و حضوری خواهد بود. ترم جدید در دانشگاه صنعتی شریف چگونه است؟

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف گفت: در ترم قبل که کلاس ها کاملا به صورت آنلاین برگزار شد. کلاس های درس مجازی در ساعت کلاس حضوری سابق برگزار می شد و راس ساعت کلاس حضوری، دانشجو و استاد به صورت آنلاین پای کامپیوتر بودند و استاد درس را ارایه می کرد.

برای دانشجوهایی که تمایل به حضور در کلاس دارند کلاس به صورت حضوری برگزار می شود و برای دانشجوهایی که تمایل به حضور ندارند یا به دلایلی نمی توانند حضور فیزیکی داشته باشند همان کلاس فیلم برداری می شود و به صورت مجازی به آنان ارایه می شود

رشتچیان ادامه داد: در ترم جدید هم کلاس ها برای همه مقاطع آنلاین است. همچنین در همه مقاطع، برخی از کلاس ها با توافق استاد و دانشجو به صورت محدود، ترکیبی از آنلاین و حضوری است. یعنی برای دانشجوهایی که تمایل به حضور در کلاس دارند کلاس به صورت حضوری برگزار می شود و برای دانشجوهایی که تمایل به حضور ندارند یا به دلایلی نمی توانند حضور فیزیکی داشته باشند همان کلاس فیلم برداری می شود و به صورت مجازی به آنان ارایه می شود.

وی خاطر نشان کرد: بار دیگر تاکید می کنم این امکان برای تعداد محدود دانشجویان و به شرط تمایل استاد مربوط و دانشجوها است و اجباری نیست.

* چاره اندیشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ترم دوم مجازی؛ در خوابگاه اسکان یافتند

خبرنگار فارس: بخشی از گلایه های اصلی در اولین ترم مجازی کرونایی مربوط دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود که معتقدند بودند فعالیت های پژوهش و عملی آنان در ترم مجازی مختل شده است؛ در این ترم برای این دانشجویان چه تصمیمی گرفته شده است؟

در این باره ویدئوی زیر را ببینید: 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف در این باره، گفت: این ترم خوابگاه در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار گرفته است تا برای انجام پروژه هایشان در خوابگاه ها اسکان داشته باشند. در این باره اولویت گذاری هایی شده است که براساس آن اولویت ها دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خوابگاه ها اسکان داده می شوند. این اولویت ها به دانشجویان اعلام شده و دانشجویان درخواست خود را برای اسکان در خوابگاه به دانشگاه ارایه می کنند.

*مهمانی دانشجویان در دانشگاه بومی برای دروس عملی 

خبرنگار فارس پرسید اغلب دانشگاه های برتر تهران علاقه ای به گذراندن دروس توسط دانشجویان در دانشگاه های دیگر ندارند و از این با مهمان شدن دانشجویانشان در شهرهای دیگر چندان موافقت نمی کنند، با توجه به اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکان مهمان شدن دانشجویان در ترم مهر ۹۹ برای دروس عملی و آزمایشگاهی را فراهم کرده است، آیا این موضوع مورد موافقت مسوولان و مدیران دانشگاه صنعتی شریف قرار دارد؟

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف در این باره توضیح داد: در این ترم اگر دانشجویی تمایل به مهمان شدن در دانشگاه خود را داشته باشد، دانشگاه مخالفتی نخواهد داشت. البته برای این کار لازم است که دانشجو موافقت دانشگاه مقصد را هم اخذ کند. بنابراین اگر برای دروس عملی دانشجوها بخواهند با درخواست خود در دانشگاه نزدیک به محل زندگی مهمان شوند مانعی نداریم و دانشگاه هم حداکثر همکاری را داشته است. 

برای دومین ترم مجازی برای دانشجوهایی که بخواهند دروس عملی را در دانشگاه نزدیک به محل زندگی مهمان شوند مانعی نداریم و دانشگاه هم حداکثر همکاری را در این باره داشته است

رشتچیان خاطر نشان کرد: حتی در امتحان های مجازی هم به دانشجوها گفته شد که اگر دانشجویی مشکل اینترنت در امتحان دارد یا برای مثال اصلا جایی را برای امتحان ندارد، دانشگاه می تواند دانشگاهی را نزدیک به محل زندگی دانشجو برای انجام امتحان حضوری معرفی کند که اغلب دانشجوها در این باره مشکلی نداشتند اما تعداد بسیار محدودی از دانشجوها متقاضی این امکان شدند و در دانشگاهی را نزدیک به محل زندگی شان امتحان پایان ترم را گذرانند. بنابراین در این ترم که دومین ترم مجازی است، دانشگاه صنعتی شریف حداکثر همکاری را برای مهمان شدن در دروس عملی با دانشجویان خواهد داشت و مهمان شدن با موافقت دانشگاه مبدا و مقصد انجام می شود.

وی ادامه داد: البته در مهمان شدن برای دروس عملی هم باید به این مسئله توجه کنیم که شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور است و مربوط به شهر و دانشگاه خاصی نیست و حتی ممکن است شرایط دانشگاه مقصد هم در آن زمان برای پذیرش حضوری دانشجوها مساعد نباشد. این مسئله بسته به شرایط وقت دارد.

*مهمانی آزاد دانشجویان در دانشگاه محل زندگی، در عمل کاربردی نشد 

خبرنگار فارس گفت: یکی از نخستین دستورالعمل های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با شروع ویروس کرونا، امکان مهمان شدن آزاد دانشجویان در دانشگاه محل زندگی بود که در نخستین ترم مجازی تصویب و به دانشگاه ها ابلاغ شد. اما در نهایت گویا با غیرحضوری شدن آموزش ها، این امکان پیش بینی شده چندان به کار نیامد. در اولین ترم مجازی دانشجویان از نظر مهمان آزاد در این دانشگاه چگونه بود و در دومین ترم مجازی وضعیت مهمان آزاد چگونه خواهد بود؟

با مجازی شدن آموزش ها، دستورالعمل اولیه وزارت علوم برای امکان مهمانی آزاد دانشجویان در دانشگاه محل زندگی در عمل کاربردی نشد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف در این باره، گفت: مهمان شدن آزاد دیگر معنی پیدا نکرد؛ زیرا وقتی همه چیز مجازی است دیگر تفاوتی ندارد که دانشجویی که در خانه نشسته و درس ها را می خواند و در کلاس شرکت می کند در دانشگاه صنعتی شریف باشد یا برای مثال در دانشگاه فردوسی مشهد. مگر اینکه درسی در دانشگاه ارایه نشده باشد و دانشجو بخواهند با مهمان شدن در دانشگاه دیگر درس مورد نظر را بردارد.

*ارزیابی از کلاس های مجازی در نخستین ترم مجازی؛ کیفیت درس کاهش نیافت

خبرنگار فارس ارزیابی از وضعیت برگزاری کلاس های مجازی در نخستین ترم مجازی را جویا شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف در این باره، گفت: در نخستین ترم مجازی، آموزش مجازی در شرایط خوبی برگزار شد. وقتی می گوییم خوب با توجه به شرایط موجود کرونایی است. آموزش مجازی بسیار خوب پیش رفت.

در نخستین ترم مجازی، آموزش مجازی در شرایط خوبی با توجه به شرایط موجود برگزار شد و کیفیت کلاس های مجازی کاهش نیافت بلکه سخت تر هم شد. از عملکرد این ترم راضی هستیم

رشتچیان اضافه کرد: در نخستین ترم مجازی، کیفیت کلاس های مجازی کاهش نیافته بود بلکه سخت تر هم شده بود؛ اساتید و دانشجوها بسیار زحمت کشیدند، ترم باکیفیتی از نظر آموزش را پشت سر گذاشتیم و از نظر آموزش کم نگذاشتیم.

وی اضافه کرد: ترم سختی را پشت سر گذاشتیم اما از عملکرد این ترم با توجه به شرایط موجود راضی هستیم. البته تیم هایی را مامور بررسی و آسیب شناسی وضعیت نخستین ترم مجازی کرده ایم که ان شالله از تجارت ترم قبل برای ترم جدید هم استفاده کنیم. حتما در ترم آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت.

*برگزاری مجازی کلاس های عملی و آزمایشگاهی؛ حضور اجباری نبود

در نخستین ترم مجازی کرونایی، یکی از چالش های دانشگاه ها برگزاری کلاس های عملی، کارگاه ها و آزمایشگاه ها بود؛ به طوری که وقتی ترم به پایان رسید بسیاری از دانشگاه ها در زمینه کلاس های عملی اقدامی انجام نداده بودند و کلاس های عملی را به ناچار به ترم تابستان یا پاییز محول کردند. خبرنگار فارس وضعیت برگزاری کلاس های عملی و کارگاه ها در دانشگاه صنعتی شریف جویا شد.

یکی از چالش های دانشگاه ها در نخستین ترم مجازی، برگزاری کلاس های عملی، کارگاه ها و آزمایشگاه ها بود؛ این کلاس به صورت مجازی و حضوری محدود برگزار شد یا به ترم تابستان یا پاییز موکول شد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف گفت: کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی به صورت مجازی برگزار شد.

رشتچیان ادامه داد: درباره کلاس هایی که در برگزاری آنلاین مشکل داشتند به تعداد محدود و با حضور محدودیت دانشجویان، به شرط تمایل دانشجو کلاس به صورت حضوری برگزار شد. بنابراین اگر بچه ها علاقه داشته باشند می توانند در کلاس عملی و آزمایشگاه دانشگاه حضور پیدا کنند اما حضور اجباری نیست.

*ارزیابی از امتحان های مجازی در ترم اول مجازی؛ مشکلی در امتحان های مجازی نبود

خبرنگار فارس همچنین ارزیابی از وضعیت برگزاری امتحان های پایان ترم مجازی در نخستین ترم مجازی را هم مورد پرسش قرار داد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف در این باره هم، گفت: امتحان های پایان ترم مجازی بسیار خوب پیش رفت و مشکل خاصی نداشتیم. یعنی نه تنها مشکل خاصی نداشتیم بلکه از آنچه که پیش بینی کرده بودیم هم بهتر انجام شد.

برای امتحان های پایان ترم نگرانی بسیار زیادی وجود داشت؛ اما خوشبختانه گزارش مشکلی از امتحان های پایان ترم مجازی به ما نرسید و امتحان های مجازی حتی فراتر از تصورمان پیش رفت

رشتچیان ادامه داد: برای امتحان های پایان ترم نگرانی بسیار زیادی وجود داشت؛ اما خوشبختانه گزارش مشکلی از امتحان های پایان ترم مجازی به ما نرسید. خوشبختانه دانشجویان مشکل قطعی اینترنت و برق نداشتند؛ خوشبختانه تخلفی هم از امتحان ها به ما گزارش نشد. به عنوان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه نه تنها گزارش منفی نشنیدم بلکه گزارش های مثبت دریافت کردم. امتحان ها طبق جدولی که در بهمن ماه ۹۸ دیده شده بود به موقع برگزار شد. البته به مدت یک هفته، بازه برگزاری امتحان ها را طولانی تر کردیم و امتحان ها به جای ۲ هفته در ۳ هفته برگزار شد تا خیالمان راحت باشد. در نهایت می توانم بگویم که امتحان های پایان ترم مجازی حتی فراتر از تصورمان پیش رفت و در این زمینه جا دارد که از همکاری همه دانشجویان، اساتید، کارکنان و دست اندرکاران که در برگزاری کلاس ها و امتحان ها همکاری داشتند تشکر کنم.

*بی صبرانه منتظر بازگشت دانشجوها به دانشگاه در شرایط عادی هستیم

خبرنگار فارس گفت: وقتی اعلام شد که دومین ترم کرونایی هم مجازی شده است، شاید بتوان گفت که اغلب دانشجوها از این تصمیم رضایت داشتند به جز دانشجویان تحصیلات تکمیلی. بسیاری از دانشجوها هم می گویند با آموزش مجازی در کارشان خللی ایجاد نشده و راضی تر هستند که در شرایط فعلی دانشگاه ها همچنان مجازی بمانند.

 علاقمند هستیم در اولین فرصتی که شرایط ویروس کرونا مساعد شد دانشجویان به دانشگاه بازگردند و آموزش مجازی بار دیگر به حضوری تبدیل شود

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف در این باره، گفت: با اینکه ترم باکیفیتی را از نظر آموزش پشت سر گذاشتیم  اما با این حال دانشگاه علاقمند است که کلاس ها حضوری باشد و علاقمند هستیم که در اولین فرصتی که شرایط از نظر شیوع ویروس کرونا مساعد شود دانشجویان به دانشگاه بازگردند.

رشتچیان ادامه داد: زیرا علاوه بر بحث آموزش و پژوهش در دانشگاه، دانشگاه محلی برای تعاملات اجتماعی و فرهنگی در جامعه است و حضور در دانشگاه نشاطی را به دانشجوها و جامعه تزریق می کند. ان شالله اوضاع به حالت عادی بازگردد و در اولین فرصت بتوانیم دانشجوها را به دانشگاه باز گردانیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول