اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

شهرستان مرند قطب تولید پسته در شمال‌غرب کشور/ برداشت 81 تن پسته از باغات پسته یامچی

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از برداشت 81 تن پسته از باغات پسته یامچی شهرستان مرند خبر داد.

شهرستان مرند قطب تولید پسته در شمال‌غرب کشور/ برداشت 81 تن پسته از باغات پسته یامچی

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، علی صیادی  امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران مساحت کل باغات بارده و غیربارده پسته در این شهرستان را 357 هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: از این مقدار حدود 135 هکتار بارده و 222 هکتار غیربارده است.

وی، ارقام غالب پسته در شهرستان مرند را اکبری، احمدآقایی،کرامتی، کله­‌قوچی، اوحدی و ...که از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردارند، اعلام کرد و افزود: به علت عوامل خسارت‌زا از جمله عدم تلقیح به‌دلیل هم‌زمانی با بارش باران و تگرگ و سرمای بهاره در سال‌جاری میزان 40 درصد کاهش محصول داشتیم و پیش‌بینی تولید شهرستان در سال 99 حدود 81 تن است که عملکرد آن در هر هکتار 600 کیلوگرم است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه برداشت پسته در شهرستان مرند از اواسط شهریورماه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد، اضافه کرد: توسعه سطح زیر کشت پسته در شهرستان مرند از اولویت‌های کاری این مدیریت بوده و پیش‌بینی می‌شود، اراضی زیر کشت پسته در سال 1400-9913حدود 20 هکتار افزایش یابد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند به محدودیت‌های آبی منطقه و شوری خاک که امکان توسعه محصولات دیگر کشاورزی را از بین می‌برد، اشاره و تصریح کرد: کشاورزان باید محدودیت‌های کشت محصولات آب بر را به خوبی درک و روش‌های نوین کشاورزی را جایگزین روش‌های سنتی خود نمایند و اقدم به تغییر الگوی کشت کنند.

مهندس صیادی یادآور شد: در صورت تامین آب مورد نیاز کشاورزی از حوضه دیگر و آب رودخانه ارس به حوضه این شهرستان میزان سطح زیر کشت این محصول افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشت پسته به‌صورت ویژه در شهرستان شروع شده و طی 10 سال گذشته این امر بیش از گذشته به‌صورت جدی رو به گسترش می‌باشد، بیان داشت: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های جهادکشاورزی تغییر الگوی کشت در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم‌تر به شرایط کم آبی منطقه است که بر همین اساس توسعه کشت محصول پسته در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

صیادی تصریح کرد: محصول پسته شهرستان توسط یک ترمینال ضبط پسته مکانیزه و تعدادی دستگاه پوست‌گیری خانگی فرآوری می‌گردد.

شهرستان مرند دارای رتبه اول در تولید پسته در شمال‌غرب کشور است.

انتهای پیام/60027/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول