اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

95 درصد از نیاز کشور به داروی پیوند عضو تامین شد

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید داخلی داروهای ویژه بیماران پیوند اعضاء مغز و اعصاب در کشور شده است؛ این شرکت 95 درصد نیاز کشور به داروی ویژه بیماران پیوند عضو شده را تامین می‌کند.

95 درصد از نیاز کشور به داروی پیوند عضو تامین شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، داروهای ویژه بیماران پیوند اعضاء، مغز و اعصاب از جمله اقلام بسیار حساس دارویی محسوب می‌شوند. یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد با تولید داخلی این داروها، کشور را از واردات میلیون‌ها دلار دارو بی‌نیاز کند. این شرکت ۹۵ درصد نیاز کشور به داروی ویژه بیماران پیوند عضو شده را تامین می‌کند.

حسین سلامی، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان داروسازی زهراوی گفت: داروی دانش‌بنیان ساخته شده در این شرکت، ایمینورال نام دارد که برای بیمارانی که در آنها پیوند عضو شده است، تجویز می‌شود. این دارو وظیفه سرکوب سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد تا بدن فرد بیمار، عضو پیوند شده را پس نزند.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان داروسازی زهراوی ادامه داد: ارزش تولید و فروش سالیانه این محصول در سه دوز ۲۵ ، ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در سال است. این دارو ۴۰ درصد از نمونه مشابه خارجی ارزان تر است. با وجود این، در آزمایشات متعدد انجام گرفته، کیفیت بالای آن به تایید دستگاه‌های نظارتی رسیده است.

سلامی همچنین بیان کرد: داروی وارداتی مشابه با نام تجاری نئورال در کشور عرضه می‌شود. با وجود آنکه شرکت ما ۹۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند، اما هنوز شاهد واردات این داروی خارجی هستیم. ممانعت از ورود این محصول به کشور بر اساس قانون یا خارج کردن آن از لیست بیمه، می‌تواند باعث افزایش ساخت محصول دانش‌بنیان در کشور شود.

وی افزود: تولید و عرضه این محصول سالیانه از خروج حدود ۲۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌کند. این شرکت علاوه بر تولید ۶۰ درصد از کل داروهای مورد نیاز بیماران پیوند عضو شده کشور،  نزدیک به ۴۰ درصد از داروهای مغز و اعصاب کشور به ویژه داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به MS  را تولید می‌کند.

وی با اشاره به تلاش متخصصان جوان این شرکت گفت: شرکت دانش‌بنیان داروسازی زهراوی با استفاده از سایت و تجهیزات بیو تکنولوژی خود در صدد تولید و عرضه حداقل دو محصول با فناوری بیوتکنولوژی و با ویژگی محصولات دانش‌بنیان است که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده به تولید انبوه برسد.

سلامی در پایان بیان کرد: با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات لازم برای توسعه خطوط تولید برای این شرکت تصویب شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول